کد مطلب: ۶۵۵۰۴۵

احداث قبر خورشیدی در ایلام

احداث قبر خورشیدی در ایلام

نیروگاه‌های خورشیدی مختلفی در نقاط مختلف کشور احداث شده است. از جمله مشکلات این نیروگاه‌ها می‌توان به هزینه‌بر بودن، قیمت بالای برق، بهره‌وری پایین و عدم سوددهی آنها اشاره کرد. احداث آرامگاه‌های خورشیدی چه مزیتی برای کشور دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو روز پیش اولین سنگ قبر خورشیدی در استان ایلام احداث شد. این سنگ قبر در آرامستان امام زاده علی صالح (ع) است.

این سنگ قبر متعلق به «مرحومه کربلایی صدیقه عبدالحسینی» از طایفه‌ی ریزه وند روستای گلزار شهرستان چوار می‌شود.

براساس گزارش فارس ، امیر عبدالحسینی برادر مرحومه کربلایی صدیقه عبدالحسینی گفت: هنگامی که در اینترنت جستجوی می‌کردم با سنگ قبر خواهرم روبه رو شدم. واژه‌ی سنگ قبر خورشیدی همراه با نام خواهرم من را کنجکاو کرد.

عبدالحسینی افزود: بعد از مشاهده ویدیوی مصاحبه یک روز تلاش کردیم تا توانستیم شماره تلفن این مخترع جوان را پیدا کنیم. در نهایتا با مشورت خانواده و علی‌رغم نظرات مخالف سفارش ساخت این سنگ قبر را دادیم.

خانواده متوفی گفتند: هیچ اداره یا نهاد خاصی به ما سفارش این کار را نداده یا پولی به ما پرداخت نکرده است.

مخترع سنگ قبر خورشیدی کیست؟

مخترع این سنگ قبر خود را اینگونه معرفی می‌کند: علیرضا تیموری هستم. کارشناس رشته فناوری اطلاعات. تقریبا ۵ سال است که در حوزه سیستم‌های برق خورشیدی فعالیت دارم.

علیرضا تیموری گفت: در این پنج سال نیروگاه‌های خورشیدی مختلفی را در نقاط مختلف کشور احداث کرده‌ایم. چندین مشکل وجود دارد که باعث می‌شود مردم برای تولید برق به سمت نیروگاه‌های خورشیدی نروند.

اول این که احداث نیروگاه‌های خورشیدی بسیار هزینه‌بر است. دومین مورد قیمت برق در کشور ما پایین است. سومین مورد هم بهره‌وری پایین و عدم سوددهی آن است. در ساده‌ترین شکل ممکن اگر شما پول خود را در بانک پس‌انداز کنید سود آن از احداث نیروگاه خورشیدی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: ما برای حل این مشکل سعی کردیم هزینه‌ها را کم کنیم. متوجه شدیم زمین آرامستان‌ها دقیقا شبیه به زمینی است که در نیروگاه‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علت مناسب بودن زمین‌های آرامستان‌ها برای پنل‌های خورشیدی

زمین آرامستان‌ها عموما نیازی به هموار کردن ندارند. اغلب آرامستان‌ها نگهبان دارند. آرامستان به راه‌های ارتباطی شهری متصل است. اکثرا نزدیک به مناطق مسکونی است و در آن ساختمان‌های بلند ساخته نشده و جلوی تابش نور خورشید گرفته نمی‌شود.

تیموری گفت: تا به اینجای کار ما مسئله زمین که یکی از مهم‌ترین موارد برای احداث نیروگاه خورشیدی است را حل کردیم. مورد بعدی که ۸۵ درصد کل هزینه احداث یک نیروگاه خورشیدی را شامل می‌شود هزینه خرید تجهیزات است.

وی ادامه داد: اولین مزیت این است که سنگ قبر برق تولید می‌کند. مورد دوم این که یک پروژکتور خورشیدی بالای سر این سنگ قبر روشن می‌شود که تمام فضای آرامستان را روشن می‌کند.

دلیل مخالفان این اختراع چیست؟

جبهه‌ای که نسبت به ما گرفته شده این است که ما سنگ قبرها را به سمت تجمل گرایی برده‌ایم. این موضوع اصلا صحت ندارد. تمام هدف ما تولید برق از آرامستان‌هاست.

اگر این طرح به‌طور همگانی اجرا شود فضای آرامستان‌ها را در سراسر کشور یکسان‌سازی می‌کند که این موضوع دقیقا برعکس تجمل‌گرایی است.

او گفت: توسعه شهری در حالی اتفاق می‌افتد که نیروگاه‌های تولید برق ما در کشور ثابت هستند و یکی از دلایل قطعی برق در تابستان همین موضوع است. آرامستان‌های خورشیدی مزیتشان این است که همواره با دفن شدن متوفی در آرامستان‌ها بر توان آن‌ها در تولید برق افزوده می‌شود.

مخترع سنگ قبرهای خورشیدی گفت: ما در حال حاضر کارگاه تولیدی سنگ قبرهای خورشیدی را راه‌اندازی کرده‌ایم که می‌توانیم در تمام نقاط ایران این سنگ قبر‌های خورشیدی را ظرف نهایتا ۴۸ ساعت پس از سفارش احداث کنیم.

تیموری بیان کرد: عزیزان می‌توانند موقع تعویض سنگ قبر نیز اقدام به نصب سنگ قبرهای خورشیدی کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از مرده برق تولید میکنن. از ژاپن جلو افتادیم

  • ناشناس

    لطفا شماره تلفن این مخترع هموطن را بشماره اینجانب واتساپ یا به شماره اعلام نمائید با تشکر