کد مطلب: ۵۹۲۷۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فعالیت پنهانی استارتاپ‌های ایرانی در بازار جهانی

فعالیت پنهانی استارتاپ‌های ایرانی در بازار جهانی

بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی و افرادی با ایده‌های استارتاپی به علت محدودیت‌های موجود در ایران تصمیم گرفتند که با خارج از کشور همکاری یا مهاجرت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، راه‌اندازی کسب‌و‌کار جدید در ایران با دیگر کشورهای جهان تفاوت‌های زیادی را دارد. به همین دلیل برخی از استارتاپ‌های ایرانی تصمیم گرفتند که در خارج از کشور به فعالیت خود ادامه دهند.

فعالیت استارتاپ‌ها در داخل کشور همواره با مشکلات و محدودیت‌هایی روبه‌رو به بوده است که کار را برای این کسب و کارهای نوپا تا حدود زیادی سخت کرده است، بنابراین بسیاری از افرادی با ایده‌های استارتاپی تصمیم به همکاری و فعالیت در کشورهای خارجی می‌گیرند.

استارتاپ‌های ایرانی در بازار جهانی

در شرایطی که عرصه فعالیت بر استارتاپ‌ها تنگ می‌شود، خیلی از آن‌ها به فکر مهاجرت هستند، برخی از استارتاپ‌های داخلی نیز برای کسب درآمد و پیشرفت بیشتر به فکر انتقال کسب‌وکار خود به کشورهای دیگر یا همکاری با کشورهای خارجی هستند.

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: چنین چیزی وجود ندارد که استارتاپی ایرانی در خارج کشور فعالیت کند و خدماتی به داخل ارائه دهد. اما استارتاپ‌هایی وجود دارند که با خارج از کشور در حال همکاری هستند اما به دلایل مختلف این همکاری را به صورت رسمی اعلام نمی‌کنند.

او درباره دلیل رسمی نبودن این همکاری توضیح می‌دهد: رقابت با استارتاپ‌های داخلی، مالیات و مسئله تحریم‌ها از جمله دلایلی هست که استارتاپ‌های ایرانی به طور رسمی اعلام نمی‌کنند که در حال همکاری با خارج از کشور هستند.

آنطور که طالبی می‌گوید، همچنین برخی از استارتاپ‌ها در حال برنامه‌ریزی برای بازار جهانی کردند و دفاتری را در عمان و ترکیه دارند. اما بنابه دلایلی این را اعلام نمی‌کنند، چرا که تحریم‌ها و محدودیت‌های داخلی این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد.

طالبی معتقد است که برجام می‌تواند به استارتاپ‌ها این شانس را بدهد که در خارج از ایران فعالیت کنند.

استارتاپ‌های فعال در خارج از کشور

او می‌گوید که در واقع استارتاپ‌ها بیشتر در حوزه‌های روابط عمومی و جذب سرمایه با خارج از ایران کار می‌کنند. به عنوان مثال استارتاپ ایرانی ابر آروان که اعلام کرد چه درصد از درآمدش را از خارج از ایران به دست می‌آورد.

وی ادامه می‌دهد: شرکت‌های خدماتی مانند طراحی سایت و اپلیکیشن بیشتر با خارج از ایران کار می‌کنند، این شرکت‌ها اما استارتاپ به حساب نمی‌آیند.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در این شرایط بسیاری از افراد در ایران به فکر راه‌اندازی کسب و کاری مشابه در دیگر کشورها می‌شوند، اما متاسفانه به این نکته دقت ندارند که شرایط آن مکان جغرافیایی باعث رشد آن ایده شده و ممکن است آن ایده در آن کشور جواب‌گو نباشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.