کد مطلب: ۴۸۶۱۴۵

اخبار فناوری و استارتاپی روز

سرمایه‌گذار ایرانسل وارد بورس می‌شود/ استقبال خریداران از آیفون ۱۲

سرمایه‌گذار ایرانسل وارد بورس می‌شود/ استقبال خریداران از آیفون 12

برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات برای اختصاص 20 درصد از بازار موبایل به تولید داخل، تلاش سرمایه‌گذار ایرانسل برای ورود به بورس و افزایش پیش فروش آیفون 12 نسبت به مدل پیشین اپل، از جمله اخبار روز فناوری و استارتاپی کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحث تولید موبایل ایرانی مدتی است در کشور داغ شده است و به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید ویژه‌ای روی آن دارد. بعد از حاشیه‌های مربوط به کپی برداری صاایران از مدل‌های یک برند ناشناخته چینی، هنوز هم مقامات این وزارتخانه بر تولید گوشی ایرانی تاکید دارند.

در همین راستا، زومیت از تصویب طرح کلان شبکه ملی اطلاعات خبر داده است که بر اساس آن تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ درصد گوشی‌های بازار کشور باید تولید داخل باشند.

این رسانه در گزارش دیگری نیز، قیمت پایین و سیستم ‌عامل بومی را دو اولویت در تولید گوشی ایرانی دانسته است. ستار هاشمی، معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات در گفتگو با زومیت گفته است بر اساس برنامه‌ریزی این وزارتخانه، ایران تا پنج سال آینده (سال ۱۴۰۴) می‌تواند سالانه دو میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه پایین‌رده و میان‌رده را تولید کند.

به‌گفته‌ او، تمرکز وزارت ارتباطات بر کمک به شکل‌گیری تولید در داخل کشور است؛ درنتیجه نباید با رویکرد «اختراع مجدد چرخ» به مبحث سیستم‌عامل بومی وارد شویم. ستار هاشمی می‌گوید: «اولویت اول ما این است که به شکل‌گیری تولید در داخل کشور کمک کنیم؛ توسعه‌ سیستم‌عامل بومی از ابتدا، دارای پیچیدگی‌های زیادی است و از منظر فنی توصیه نمی‌شود و عقلانی هم نیست.»

معاون وزیر ارتباطات در ‌رابطه ‌با زمان عرضه‌ سیستم‌عامل بومی می‌گوید: «با توجه‌ به شواهد، باید ورود جدی به این بحث داشته باشیم. شرکت‌های ایرانی اکنون در حال تحقیق و توسعه در زمینه‌ توسعه‌ سیستم‌عامل هستند. این موضوع باید فرایند و روال تست خود را طی کند و بعد در اختیار عموم قرار بگیرد.»

ورود سرمایه‌گذار ایرانسل به بورس

در خبر دیگری از حوزه فناوری اطلاعات، سایت دیجیاتو از مراسم 14سالگی اپراتور ایرانسل خبر داد. بر اساس این گزارش، مراسم چهاردهمین سالروز راه‌اندازی شبکه ایرانسل در حالی برگزار شد که بیژن عباسی آرند، مدیرعامل این اپراتور، اعلام کرد که ایرانسل با حضور در بازار ایران باعث شکسته شدن انحصار، افزایش کیفیت خدمات و کاهش قیمت سیم‌کارت در ایران شده است.

به گفته او، این اپراتور در حال حاضر ۵۳.۵ میلیون مشترک دارد که از بین آن ۴۰ میلیون مشترک دیتا هستند و ۶۶۰ هزار مشترک نیز از اینترنت ثابت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنند.

به گفته عباسی آرند، ایرانسل پیشتاز فناوری‌های نوین در بازار تلکام کشور بوده و این مساله را با ارائه 5G در کشور نیز ادامه داده است.

مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد که شرکت «گسترش الکترونیک ایران» (که تنها سهام‌دار ایرانی ایرانسل است) قصد دارد به زودی وارد بورس شود. او همچنین تاکید کرد که سرمایه‌گذار خارجی ایرانسل یعنی گروه MTN برنامه کوتاه‌مدتی برای خروج از بازار ایران ندارد.

سرمایه‌گذاری همراه اول در استارتاپ‌ها

در خبر دیگری از اکوسیستم فناوری و استارتاپی کشور، سایت استارتاپ 360 از ورود حرکت اول به سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه تیم‌های استارتاپی خبر داد.

بر اساس این گزارش، قراردادی میان هاب شیراز به عنوان شتاب‌دهنده مشترک همراه اول و دانشگاه شیراز و حرکت اول به منظور سرمایه‌گذاری بر تعدادی از استارتاپ‌هایی که قادر باشند در تحقق رویای دیجیتال همراه اول مشارکت داشته باشند، منعقد شد.

افزایش پیش فروش آیفون 12

دنیای فناوری این روزها تحت تاثیر رونمایی جدیدترین محصولات شرکت اپل قرار دارد. در همین راستا دیجیاتو در گزارشی به موضوع پیش فروش آیفون 12 پرداخته است که به نظر می‌رسد دو برابر آیفون 11 بوده است.

در این گزارش آمده است که آیفون 12، نخستین گوشی هوشمند اپل با پشتیبانی از شبکه 5G و آخرین پرچمدار کوپرتینویی‌ها، طرفداران بسیاری دارد. براساس آخرین گزارش «مینگ‌‌-چی کو» تحلیلگر معروف، میزان پیش فروش آیفون 12 دو برابر آیفون 11 بوده است.

باوجودی که اپل عموما آمار فروش خود را اعلام نمی‌کند ولی به نظر می‌رسد گوشی‌های هوشمند جدید آیفون طرفداران خاص خودش را دارد و ظاهرا آیفون 12 توانسته جای خود را در دل علاقمندان اپل باز کند.

دیجیاتو، همچنین در گزارش دیگری در مورد آیفون 12، به موضوع حذف برخی لوازم جانبی از جعبه این محصول پرداخته است. بر اساس این گزارش، اپل برای کمک واقعی به محیط زیست باید پورت لایتنینگ را از آیفون کنار می‌گذاشت.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امروز بهترین فرصت خروج بود
    اصلاح شاخص دستوری هست تا ۵۰۰هزا
    برنامه و نقشه راه بورس دوماهی است که ترسیم شده و یکی از حرفه ای ها بورس اینجور توضیح داده که شاخص رو از بالای دومیلیون تا ۱/۷۰۰مدام افت بکنه بعد بصورت پله ای
    پله اول نوسان شاخص بین ۱۷۰۰تا ۱۸۰۰..انجام شد
    پله دوم نوسان بین ۱۶۰۰تا ۱۷۰۰… انجام شد
    پله سوم نوسان بین ۱۵۰۰تا ۱۶۰۰ …انجام شد
    پله چهارم نوسان بین ۱۴۰۰تا ۱۵۰۰…در حال اتمام
    پله پنجم نوسان بین ۱۳۰۰تا ۱۴۰۰ شنبه ورود به این کانال جدید
    و همینطور تا نوسان بین ۵۰۰تا ۶۰۰…و مرحله استراحت ۵ساله بورس ایران
    حالا تصمیم با خودتان هست که تو بورس بمانید و شاهد اب شدن سرمایه اصلی خود باشید یا خروج بزنید و ارزش پول خودرا با دیگر تجارتها حفظ کنید باشد که کمک کرده باشم به دوستان طالب واقعیت
    بهترین فرصت خروج شنبه اول وقت هست نیمه دو م بازار قفل در صف فروش

    • ناشناس

      وقتی شاخص ۵۰۰ هزارتا بشه که دلار بیاد رو ۹۰۰۰ تومن ما از خدامونه البته دلال کوچه بازاری مثل شما چیزی از اقتصاد سر در نمیاره و نمیدونه p/e اکثر شرکت های بورسی اومده زیر ۱۵ یا تک رقمی شده خود به خود پول رو به سمت خودشون میکشونه و نیازی به تبلیغ نیست.

    • ناشناس

      سعی کن امروز عصر دلارها رو آب کنی آخه فردا تعطیله یکشنبه هم تعطیله امشب فروشندگان دلار هراسان تو میدون ها میچرخن دنبال خریدار.