کد مطلب: ۴۸۱۵۲۶

اخبار فناوری روز

چرا صاایران از برند چینی کپی‌برداری کرده است؟/ هدیه اینترنتی به معلمان از جیب خود آنها؟

چرا صاایران از برند چینی کپی‌برداری کرده است؟/ هدیه اینترنتی به معلمان از جیب خود آنها؟

در حالی که اخیرا انتشار اخبار مربوط به ساخت گوشی همراه ایرانی با برند صاایران و شباهت زیاد آن، با مدل‌ها یک برند چینی، حاشیه‌هایی را ایجاد کرده بود، حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید امکان ساخت صفر تا صد یک گوشی موبایل، در کشور وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش رسانه‌ها اخباری را منتشر کردند که بر اساس آنها صاایران با تولید چند مدل تلفن همراه هوشمند با برند «ویرا»، قصد دارد به بازار موبایل وارد شود.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که صاایران گوشی‌های هوشمند خود را برای عرضه در اختیار ایرانسل قرار داده است. او همچنین مدعی شد که خط اعتباری ۵۰۰ میلیارد تومانی در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد تا گوشی‌های داخلی را اقساطی در اختیار مردم قرار دهند (دیجیاتو).

همچنین در همان روزها، ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی از توسعه‌ گوشی هوشمند ایرانی با سیستم‌عامل بومی با همکاری وزارت ارتباطات خبر داد تا از این طریق آسیب‌پذیری شبکه ملی اطلاعات کاهش یابد (زومیت).

تولید، مونتاژ یا واردات؟

چندی بعد و با فاش شدن تصاویر و مشخصات فنی گوشی‌های تولیدی صاایران، برخی کاربران فضای مجازی و رسانه‌های تخصصی حوزه فناوری اطلاعات، از شباهت زیاد بین آنها و مدل‌هایی از برند چینی Ulefone خبر دادند.

در روزهای اخیر، آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات به این افشاگری‌ها پاسخ داده و گفته است که اکنون امکان تولید صفر تا صد گوشی در داخل کشور، وجود ندارد. به گفته او، در این شرایط طبیعی است که تولیدکنندگان یا قطعات کاملا منفصل محصولی را به کشور وارد و در خطوط تولید خود آنها را سرهم‌بندی کنند یا قطعات با فناوری بالای آنها را به‌صورت آماده از کشور مبدأ وارد کرده و در اینجا کل محصول را مونتاژ کنند. به این دو روش تولید به ترتیت CKD و SKD گفته می‌شود.

امروز اما ستار هاشمی، معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده است که گوشی‌های ویرا که تحت برند صاایران برای عرضه به بازار توسط اپراتورها آماده شده‌اند، به روش CBU تهیه شده و این روند بدان معناست که گوشی‌ها به طور کمال و تمام و بسته‌بندی شده از چین خریداری شده و لیبل برند ایرانی روی آن خورده است (دیجیاتو).

در این شرایط که اخبار این محصول از تولید به واردات ختم شد، هر روز در دنیا اخبار جدیدی از ساخت مدل‌های جدید تلفن همراه منتشر می‌شود. از جمله جدیدترین اخبار در این رابطه به رونمایی برند شیائومی از از گوشی‌های پرچمدار می ۱۰ تی 5G و می ۱۰ تی پرو 5G بازمی‌گردد. به گزارش زومیت، این دو مدل به ترتیب به قیمت ۷۰۱ و ۷۶۰ دلار به بازار عرضه می‌شوند.

هدیه از جیب معلمان؟

همچنین این رسانه در خبر دیگری از حوزه فناوری اطلاعات به ماجرای هدیه ۲۰ گیگابایتی اپراتورها به معلمان پرداخته است. بر اساس این گزارش، با بررسی نحوه فعال‌سازی این هدایا مشخص شد که اپراتورها با فعال کردن بسته‌های هدیه‌ای که مهلت سه‌ماهه دارند، تا زمان تمام‌شدن آنها مانع از مصرف سایر بسته‌های فعال معلمان می‌شوند؛ در واقع آنها نمی‌توانند اولویت مصرف را به بسته‌هایی که خود از قبل تهیه کرده‌اند و مدتشان در حال اتمام است تغییر دهند.

از‌این‌رو، به‌نظر می‌رسد دست‌کم بخشی از این هدایا از حجم‌های منقضی‌شده‌ خود معلمان تأمین می‌شود. زومیت ادعا کرده است که اپراتورها از منقضی‌شدن بسته‌های اینترنت فعال معلمان در هر دو نوبت فروردین و مهر سود برده و از این طریق دست‌کم بخشی از هزینه‌های مربوط به هدایای خود را تأمین کرده‌اند.

رفتار متفاوت همراه اول و ایرانسل

این رسانه برای اطمینان از موضوع با پشتیبانی خدمات هر دو اپراتور تماس گرفته و دلیل نبود امکان تغییر اولویت بسته را جویا شده است. اپراتور ایرانسل در پاسخ فقط گفته که «قانون همین است». اما کارشناس همراه ‌اول توضیح داده که بسته‌های هدیه‌ ۲۰ گیگابایتی معلمان که قبل از ۵ مهر فعال شده بودند، در اولویت مصرف قرار داشتند؛ اما با وصول دستورالعمل جدید، نه‌تنها بسته‌های فعال‌شده بعد از ۵ مهر فاقد اولویت مصرف شدند؛ بلکه بسته‌های هدیه‌ قبل از این تاریخ نیز مجددا فعال شدند و حجم مصرفی در این فاصله‌ زمانی نیز به کاربران بخشیده شد.

به عبارت دیگر با اینکه همراه اول در بسته‌ هدیه‌ پیشین معلمان، اولویت مصرف را به بسته‌ هدیه داده بود، در هدیه جدید، از ۵ مهر ۱۳۹۹ نوبت مصرف را به بسته‌ در آستانه‌ انقضا داده است. باوجوداین، ایرانسل تا این لحظه روند پیشین را حفظ کرده است که به انقضای بسته‌های خرید‌شده‌ معلمان منجر شده و معلمان فقط ممکن است در تماس با پشتیبانی و بررسی کارشناس، اولویت بسته‌ خود را تغییر دهند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Sasan

    پراید و رنو و سمند را هم با همین ترفند خریدند و آنقدر روی مخ مردم کارکردن که تولید داخله که همین پرید اشغالی و مافیای پشت سرش خودرو سازی ایران که روزی با بزرگترین کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان همکاری میکرد را به لجن زار کشاندند و میلیون ها ایرانی را به کام مرگ فرستاد ند
    جریان گوشی و مافیای پشت سرش هم دقیقا همین میشه قطعات درجه چندم سرطان زای چینی