کد مطلب: ۴۳۱۴۳۱

افزایش قیمت اسنپ و تپسی واقعیت دارد؟

افزایش قیمت اسنپ و تپسی واقعیت دارد؟

تاکسی‌های اینترنتی که در اوایل ورود، با قیمت‌هایی به مراتب کمتر از تاکسی‌های تلفنی و بی‌سیم به مسافران خدمات‌دهی می‌کردند، حالا به گفته برخی مسافران قیمت‌های خود را خیلی بالا برده‌اند.

تاکسی‌های اینترنتی که آمده بودند تا کرایه‌ها را کاهش دهند، حال خود باعث افزایش کرایه‌ها شده‌اند! بعضی معتقدند انحصارگرایی آنان پس از عقب راندن رقبای سنتی خود که همان تاکسی‌های تلفنی هستند، موجب این اتفاق شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تاکسی‌های اینترنتی که در اوایل ورود، با قیمت‌هایی به مراتب کمتر از تاکسی‌های تلفنی و بی‌سیم به مسافران خدمات‌دهی می‌کردند، حالا به گفته برخی مسافران قیمت‌های خود را خیلی بالا برده‌اند، از این‌رو تعدادی از مسافران تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی از افزایش کرایه‌های این دو پس از افزایش نرخ بنزین و به ویژه طی دو هفته گذشته انتقاد دارند.

بیشتر مسافران تاکسی‌های اینترنتی ، گرانی کرایه‌ها را بیشتر مربوط به آبان امسال به بعد و پس از آغاز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین می‌دانند. یکی از مسافران در این‌باره می‌گوید: پس از گرانی بنزین مسیری که بیشتر اوقات با اسنپ در آن تردد دارم از شش هزار و 500 تومان به هشت هزار و 500 تومان رسید و اکنون به حدود 10 تا 11 هزار تومان افزایش یافته است. شهروند دیگری نیز گلایه خود را این گونه مطرح می‌کند: طی سه ماهه اخیر و پس از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین کرایه‌های اسنپ مدام در حال افزایش است؛ به گونه‌ای که طی این مدت کرایه حدود 1.7 برابر افزایش پیدا کرده است.

مسافر دیگری که جزو مشتریان ثابت تاکسی‌های اینترنتی است نیز در این باره اظهار می‌کند: مسیری که کرایه آن حدود 9 تا 10 هزار تومان بوده است، از 10 روز پیش به 13 هزار و 500 تومان افزایش یافته است. بیشتر مسافران این افزایش کرایه را تایید می‌کنند. در همین زمینه یک مسافر دیگر هم به موضوع افزایش دو برابری کرایه اشاره می‌کند و می‌گوید: کرایه مسیری که باید حدود 12 تا 13 هزار تومان باشد، به یک باره 26 هزار تومان شده بود که البته بعد از حدود 45 دقیقه، 13 هزار و 500 تومان شد. وی می‌افزاید: وقتی این موضوع را با راننده اسنپ در میان گذاشتم، وی اعلام کرد که این مشکل احتمالا به دلیل خطای نرم‌افزاری بوده و این میزان کرایه، صحیح نیست.

یکی از رانندگان اسنپ هم درباره گرانی کرایه این تاکسی اینترنتی می‌گوید: کرایه‌های اسنپ در روزهای پنج‌شنبه و جمعه 25 درصد افزایش می‌یابد. اسنپ دو روز در هفته ارزان و دو روز گران است که البته روزهای آن مشخص نیست. برخی مسافران تاکسی‌های اینترنتی هم از طلب پول نقد به جای پرداخت اعتباری توسط برخی رانندگان گلایه دارند. انتقادات مسافران این دو تاکسی اینترنتی از گران شدن کرایه‌ها در حالی است که قرار بود رانندگان این دو شرکت در صورت رعایت کرایه‌های مصوب وزارت کشور، از سهمیه بنزین اضافه‌تری بهره‌مند شوند که ظاهرا بسیاری از آنان هنوز موفق به دریافت آن نشده‌اند.

رقابت یا انحصار؟

در این میان بعضی کارشناسان معتقدند که دو شرکت اسنپ و تپسی با حذف بیشتر تاکسی‌های تلفنی، باعث ایجاد انحصار در سفرهای درون شهری شده و حالا که انحصار را در بازار در اختیار گرفته، خود تعیین کننده قیمت شده‌اند.

افزایش قیمت گاهی تا 2 برابر

تاکسی‌های اینترنتی در برخی موارد قیمت خود را گاه تا دو برابر افزایش می‌دهند که معمولا این افزایش را به مشتری خود اعلام می‌کنند؛ مواردی همچون مناسبت‌ها و اعیاد و شهادت‌ها، زمان بارندگی و هنگام اوج درخواست‌های مسافران. تاکسی‌های اینترنتی البته بعضا توجیهاتی هم برای این افزایش قیمت دارند، آن‌ها مدعی هستند که این قیمت‌ها به صورت هوشمند و با در نظر گرفتن شرایط مختلفی اعمال می‌شود؛ به عنوان مثال تپسی در بخشی از سایت اینترنتی خود درباره علت گران بودن یا ارزان بودن کرایه‌ها توضیح داده است: سیستم قیمت‌گذاری تپسی، به‌صورت هوشمند کار می‌کند و چندین مورد روی عدد نهایی آن تاثیر می‌گذارند. میانگین استهلاک خودروی سفیر، مبلغ ثابت ورود، مدت و مقصد سفر و نیز تناسب میزان عرضه و تقاضا عواملی است که بنا بر اعلام تپسی بر هزینه یک سفر تاثیر می‌گذارد. همچنین وضعیت آب و هوا، برپایی مراسمی در نقطه‌ای خاص از شهر، طرح ترافیک و تعطیلات رسمی از دیگر مواردی است که بر عرضه و تقاضا تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت می‌شود.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ساناز

    سلام
    از امروز مورخ 7 خردادماه سال 99 متاسفانه هزینه تپسی نسبت به چند روز قبل که من خودم شخصا تپسی گرفتم و هزینه اون مسیرم همیشه 5 هزارتومان بود، دقیقا از همین تاریخ همون مسیر رو الکترونیکی 10 هزارتومان محاصبه کرده بود خواستم بدونم واقعا داریم به کجا میریم با این وضعیت این برنامه ها ازشون استفاده نشه بهتره چون نه تنها برای رفاه حال مردم نیست بلکه وسیله ای برای اخازی محترمانه هست آخه مگر میشه هزینه یهو بی دلیل 2 برابر بشه و هیچ توضیحی هم براش نیست حداقل اگر 2 یا 3 تومان به هزینه اضاف میشد معقول تر بود تا اینکه یک مسیر کوتاه 5 تومان بشه 10 تومان
    از شهروندان محترم تقاضا دارم از این برنامه استفاده نکنن تا کمپانی این برنامه از این راه سودشون رو چندین برابر نکنن
    کافی همه با هم باشیم….

  • محمد

    عزیزانی که میگن گرونه اینو در نظر داشته باشن لوازم یدکی ما قیمتش رو به بالاس. از این ور هم دولت بابت ۷۰ تومن مابه تفاوت داره روزی ۱۵ تومن میده این یعنی منه راننده ۵۵ تومن بیشتر دارم هزینه سوخت میدم نسبت به قبل از افزایش بنزین. قبل از گرونی ها ۳۳ تومن بنزین میشد الان شده ۱0۰ تومن. لوازم یدکی هم قیمتش پایین بیا نیس یکماه پیش تسمه تایم پراید ۹۰ بود الان شده ۱۴۰. اگه قرار باشه سود خوبی عایدمون نشه بهتره ماشینمونو مستحلک نکنیم.

  • حسین

    سلام ،والا ما که تو اسنپ کار میکنیم افزایش قیمتی ندیدیم،در ضمن با بنزین سه هزار تومنی ،مسیری که آژانس به فرض 50تومن میره نکنه انتظار دارید اسنپ کمتر از 35-40تومن بره!!!!!

  • امیر

    مردم عزیز مگر راننده اسنپ فقط بنزین میخوره که اگر بنزین گرون شد کرایه هم باید افزایش پیدا کنه؟اون هم همون احتیاجاتی رو داره که یک کارمند یا بقیه دارن البته که حتی بیشتر .لوازم،مواد غذائی،شهریه و …… افزایش داشته اونوقت شما انتظار دارین کرایه سر جاش بمونه و تکون نخوره.اگر گلایه ای دارین اولویت رو بقیه چیزها بزارین البته عادت ماست که از دیوار کوتاهتر شروع کنیم.رانندگان اسنپ قول میدن فقط بنزین بزنن و به شما خدمت کنن خوبه؟؟؟؟

    • بنده خدا

      اینها درسته، ولی شک نکن اسنپ هم اینقدر داره برمیداره که میتونه کمتر کمیسیون بگیره! الان که ماشالله از اسنپ فول و باکس شروع شد، الان دکترم بهت معرفی میکنه! این همه درآمد داشته باشه، میتونه فکر مردم باشه! نه اینکه مثل همه از مسافر و راننده و غیره پول بگیره!

  • ناشناس

    وقتی در کشور ما واژه ای به نام نظارت یعنی کشک و هیچ ارگان ومسئولی جوابگو نیست نباید انتظار داشت این گرونی ها اتفاق نیفته

  • بنده خدا

    شما حساب کنید، فاصله رسالت کرمان تا پایتخت حدود 10 کیلو متر هست، با ترافیک مگر یه خودرو پراید چقدر مصرف داره که قیمت این مسیر رو من امروز صبح 20/3 با قیمت 38500 تومن اومدم! تو این وضعیت کرونا و این بدبختی که حقوق من رو هم حتی کامل نمیدن…. 40 هزارتومن واقعا انصافه؟ خوشم میاد راننده اسنپ چون براش کارت به کارت کردم سفر رو اخر مسیر لغو کرد تا به اسنپ کمیسیون نده! مملکتی داریم همه از همه دارن میزنن!

    • راننده اسنپ

      راننده در آخر سفر نمی‌تواند لغو سفر کند مشکلات خودمان را سر دیگران خالی نکنیم

  • مال باخته

    متاسفانه فقط از طریق اضافه کمیسیون راضی نمیشن. برای پیش اومد که از ورامین ساعت ۹شب برم کمالشهر و قراربود کرایه نقدی باشد که مسافر تغییر عقیده داده و خودسرانه برای تپسی واریز کرده ومن هم بی اطلاع.در پایان نیمه شب هیچ کس نبود در تپسی که واریز رو تایید کنه فقط پیغام بزارید در اخر مسافر عکس واریزی رو برام ارسال کرده ومنم برگشتم تا به امروز ۳۰بار از تپسی خاستم کرایه منو واریز کنه اما منکر شده و میگه مسافر نداده

  • امیر

    سلام در جواب خانمی که گفته مسیر پنج هزار تومنی شده ده تومن خواهشا همون مسیرو به تاکسی بگو ببین چقدر میبره در ضمن باید برای گرفتن تاکسی زحمت بکشی تا سر کوچه پیاده بیای ومعطل بشی یا زنگ بزنید به آژانس محلتون اگه ماشین داشت و فرستاد ببینید چقدر میگیره بعد بگین اسنپ گرونه

  • افشین

    با سلام متاسفانه مردم تاکسی اینترنتی را با تاکسی های گردشی و خطی اشتباه گرفتن انتظار دارن کرایه خطی رو پرداخت کنن اونوقت دربستی درب محل کار یا منزل سوار بشن و در مقصد پیاده بشن تازه کولر هم داشته باشن هر کسی از پس هزینه بر نمی اید باید یک فکر دیگری بکند در ضمن کرایه اسنپ یا تپسی خیلی هم پایین است باید افزایش ۱۰۰ درصدی داشته باشه.

  • افشین

    کمیسیون قانونی ۱۰ درصد است