کد مطلب: ۷۷۳۸۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلایل انحلال استارتاپ ویکندها در ایران/ مرگ اکوسیستم کارآفرینی نزدیک است؟

دلایل انحلال استارتاپ ویکندها در ایران/ مرگ اکوسیستم کارآفرینی نزدیک است؟

پس از انحلال استارتاپ ویکندها در ایران، برخی سعی کردند رویدادهای مشابهی را جایگزین این رویداد بین‌المللی‌ کنند. اما‌‌ به نظر می‌رسد این ایده آنقدرها هم موثر واقع نشده و خسارت‌های ناشی از انحلال استارتاپ ویکند همچنان اکوسیستم کارآفرینی را درگیر کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، استارتاپ ویکند، رویدادی نوآورانه است که معمولا طی 54 ساعت با تیم‌های استارتاپی، صاحبان ایده، حضور منتورها، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به اکوسیستم استارتاپی برگزار می‌شود. این رویداد در سال 2007 و در کلرادو آمریکا توسط اندرو هاید بنیان گذاشته است. فلسفه این رویداد بر ایجاد شبکه‌های ارتباطی سازنده بنا شده است. ضمن اینکه در این رویداد افراد از صفر تا راه‌اندازی یک استارتاپ را تمرین می‌کنند. نخستین استارتاپ ویکند در شهریور 1391 در تهران برگزار شد. رویدادی که به واسطه حضور افرادی با تجربه بین‌المللی یکی از دلایل شروع جدی اکوسیستم استارتاپی در ایران بود. اما چندسالی می‌شود که برگزاری این رویداد که نشاندهنده زنده‌بودن زیست بوم در ایران بود، به دلایل غیرمنطقی منحل شد.

حمیدرضا احمدی، بنیانگذار ایوند و از برگزارکنندگان نخستین رویداد استارت ویکند در ایران، پیرامون مشکلاتی که با حذف رویداد استارتاپ ویکند حرفه‌ای که براساس استانداردهای جهانی در اکوسیستم به‌وجود آمدند، به تجارت‌نیوز گفت: استارتاپ ویکند یک سازماندهی بین‌المللی بود که در سطح شهر و با حضور افراد برتر اکوسیستم و منتورها و کارشناسان خارجی برگزار می‌شد.

اکوسیستمی خالی از تجربیات خارجی

او درباره علت حضور منتورها و تسهیلگران خارجی ادامه داد: طبق قوانین و اصول استارتاپ ویکند، لازم است افراد باتجربه در رویدادهای استارتاپ ویکند حضور داشته باشند تا از کیفیت برگزاری رویداد اطمینان حاصل کنند. هدف از این اتفاق این بود که چنین افرادی تجربه بین‌المللی برگزاری استارتاپ ویکند را به ما منتقل کنند و نه صرفا تجربیات راه‌اندازی استارتاپ‌ها را.

احمدی ضمن اشاره به اینکه برگزاری رویدادهای استارتاپ ویکند مزایای زیادی دارد، بیان کرد: یکی از مزایای استارتاپ ویکند این بود که یک محیط بدون ریسک را برای افراد علاقه‌مند به اکوسیستم استارتاپی فراهم می‌کرد تا بتوانند در حد یک آخر هفته تجربه راه‌اندازی یک استارتاپ را تجربه کنند و اینکه دیگر چنین رویدادهایی در کشور برگزار نمی‌شوند، جای افسوس دارد.

بنیانگذار ایوند پیرامون مخالفت‌هایی که باعث انحلال این رویدادها در ایران شد، اظهار کرد: در دولت قبل، زمانی‌ که نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری از برگزاری این رویدادها حمایت می‌کردند، عده‌ای این رویدادهای بین‌المللی را تهدید دانسته و در مقابل آنها با یکسری استدلال‌های بی‌اساس جبهه گرفتند. این درحالی است که برگزارکنندگان استارتاپ ویکند در ایران همگی به‌صورت داوطلبانه این کار را انجام می‌دادند و چنین مخالفت‌هایی از جانب دولت باعث دلسردی آنان شد.

رویدادها را نباید بومی‌سازی کرد

با انحلال رویدادهای استارتاپ ویکند برخی نهادهای داخلی سعی کردند رویدادهای مشابهی را البته بدون حضور مهمان‌های خارجی برگزار کنند که به‌نظر می‌رسد تجارت موفقیت‌آمیزی ثبت نکردند. این نکته‌ای است که حمیدرضا احمدی نیز روی آن تاکید دارد. او در این باره ادامه داد: رویدادهایی که ما برگزار می‌کردیم قسمتی از شبکه جهانی بود. الان رویدادهای داخلی که سعی دارند مشابه استارتاپ ویکند باشند چون تسهیلگر خارجی ندارند تا حدودی غیراصولی برگزار می‌شوند.

او همچنین افزود: استارتاپ ویکند محیطی بود که افراد می‌توانستند کارآفرینی و ریسک‌پذیری را تجربه کنند و زمانی‌که چنین فرصتی از آنها گرفته شود قاعدتا پرورش یک ایده و راه‌اندازی یک استارتاپ برایشان سخت‌تر است. اتفاق دیگری که در استارتاپ ویکندها می‌افتاد این بود که افراد می‌توانستد با آشنایی با یکدیگر تیم خود را بسازند. قبل از برگزاری استارتاپ ویکندها، بنیانگذاران همه استارتاپ‌های بزرگ از یک خانواده بودند. این بدان معناست که جایی برای شبکه‌سازی و ارتباط‌گیری با آدم‌های جدید وجود نداشت. بنابراین آنها به افراد خانواده اکتفا می‌کردند.

احمدی پیرامون کانون کارآفرینان ایران نیز گفت: این کانون یک سازمان مردم‌نهاد بود که از سال 92 تا 94 کارهایی مانند برگزاری یکسری رویدادها مثل استارتاپ ویکند را انجام می‌داد. هدف از شکل‌گیری این کانون این بود که کارآفرینی جدید و تکنولوژی‌محور را برای شبکه‌سازی ترویج دهد. بقای هر سازمان مردم‌نهادی به کمک‌های مالی شرکت‌ها بستگی دارد. طی دو سال فعالیت این کانون، شرکت‌های وی‌سی کمک زیادی به ما کردند و از وقتی که دیگر نتوانستیم این سرمایه را جذب کنیم، کانون منحل شد.

پایان اکوسیستم استارتاپی نزدیک است؟

بعد از انحلال استارتاپ ویکند در ایران برخی استارتاپ‌ها و فعالان این حوزه سعی کردند راه‌هایی را برای جبران خسارت‌های ناشی از قطع ارتباطات جهانی خلق کنند. اما همواره چالش‌هایی در این مسیر وجود داشت که مانع از فعالیت آنان می‌شد. هادی فرنود یکی از بنیانگذاران و برگزارکنندگان رویداد همفکر، پیرامون تفاوت‌های این رویداد با رویداد استارتاپ ویکند به تجارت‌نیوز گفت: همفکر مدلش با استارتاپ ویکند فرق دارد و افراد صرفا کنار هم جمع می‌شوند و صحبت می‌کنند. مسلما همفکر هیچ‌وقت جایگزین استارتاپ ویکند نمی‌شود. بعد از مخالفت‌هایی که بر عملکرد استارتاپ ویکند صورت گرفت، تعدادی از رویدادها در سطح داخلی برگزار شد که سعی کردند جای استارتاپ ویکند را بگیرند اما متاسفانه در این رویدادها منتورهای خارجی حضور نداشتند و به نتیجه مطلوبی هم نرسیدند.

او پیرامون چالش‌های پیش روی برگزارکنندگان رویدادهای داخلی نیز اضافه کرد: بعد از انحلال استارتاپ ویکند ما باز هم سعی کردیم رویدادهایی را با حضور مهمانان خارجی برگزار کنیم اما نه‌تنها از ما حمایتی صورت نگرفت بلکه برایمان محدودیت‌ها و چالش‌هایی نیز به‌وجود آمد و اهداف مورد نظرمان محقق نشد.

او افزود: ما علاوه‌بر تحریم‌ها که محدودیت‌های مالی ایجاد می‌کنند، خودمان نیز خودمان را تحریم دانشی کردیم. این منطقی نیست که حاضر نیستیم دانش دیگران را بپذیریم و به دست خودمان، خودمان را محروم می‌کنیم. اگر با همین رویه جلو برویم، طی دو سه سال دیگر به‌جز چند استارتاپ بزرگ در کشور، اکوسیستمی وجود نخواهد داشت.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.