کد مطلب: ۶۱۷۳۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اینترنت ملی به دست چین ساخته می‌شود!

اینترنت ملی به دست چین ساخته می‌شود!

در حالی که طرح صیانت از فضای مجازی و ایجاد اینترنت ملی با مخالفت‌های بسیاری روبه رو شد، اما به نظر می‌رسد، براساس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، چین اینترنت ملی ایران را راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین کلید خورده است، به نظر می‌رسد ایجاد اینترنت ملی نیز با همکاری این کشور انجام خواهد شد.

در چند سال اخیر، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و مجلس تبدیل شده است. چرا که مسئولان کنترل بر فضای مجازی را امری ضروری می‌دانند.

این در حالی است که براساس نظرات کارشناسان این حوزه، ایران زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات را ندارد و اگر زیر ساخت‌های لازم فراهم نشود و کارشناسی بر روی آن صورت نگیرد با شکست مواجه می‌شود.

الگوبرداری از چین و روسیه درست است؟

چین و روسیه از اینترنت ملی استفاده می‌کنند و حالا به نظر می‌رسد دولت و مجلس کشور، برای کنترل اینترنت بین‌المللی قصد دارند از کمک چین برای حاکمیت بر اینترنت استفاده کنند.

پیش از این نیز رئیس سازمان صداوسیما اعلام کرد که جمهوری اسلامی در حال شکل دادن به اینترنت ملی است و الگوی ایران برای این هدف چین و روسیه هستند.

عادل طالبی، دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز ، درباره الگو بودن چین برای اینترنت ملی گفته بود: «دوستان نمی‌بینند که چین قبل از اینکه اینترنت فراگیر شود این کار را کرد و همچنین بازار مصرف اینترنت آنقدر بزرگ است که جایگزین‌ها صرفه مالی داشته باشد.»

همچنین حمید ضیایی‌پرور کارشناس حوزه فناوری اطلاعات معتقد است که اینترنت روسی و چینی و آمریکایی بار علمی ندارد، و اینترنت ملی تنها بهبود زیرساخت‌ها را باید در بربگیرد. راهکار درست این است که از ظرفیت‌های موجود اینترنت و بسترهایش در سطح جهانی استفاده شود.

همکاری با چین در تعارض با قانون اساسی

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد که «ما حاکمیتی بر فضای مجازی، موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌های اجتماعی و پست الکترونیک نداریم. اما برای ما بسیار مهم است که با همکاری چین بتوانیم بر فضای مجازی خود حاکمیت داشته باشیم.»

با وجود اینکه مسئولان برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات و پیام‌رسان‌های داخلی به دست کشور چین اصرار دارند، اما به نظر می‌رسد این اقدام خلاف اصول قانون اساسی است.

اصل‏ هشتاد و یکم قانون اساسی، دادن‏ امتیاز تشکیلات امور تجارتی‏ و صنعتی‏ و کشاورزی‏ و معادن‏ و خدمات‏ به‏ خارج را ممنوع اعلام کرده‏ و درباره تسلط خارجی‌ها بر منافع ملی کشور هشدار داده است.

افزایش بودجه اینترنت ملی

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در طی ۱۵ سال گذشته، ۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه، برای راه‌اندازی و اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات هزینه شده است.

در قانون بودجه امسال نیز وزارت ارتباطات بیشترین درصد تغییر بودجه را در میان وزارت‌خانه‌ها داشت. ۱۰ هزار میلیارد تومان، از بودجه ۱۳ هزار میلیارد تومانی وزارت ارتباطات به ایجاد اینترنت ملی اختصاص یافته است. احتمالا با این بودجه و همکاری چین، پروژه اینترنت ملی تا حدود زیادی تکمیل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    خبرتون به شدت سطح پایین بود. دفعه بعد سعی کنید بهتر بنویسید. الان از کجای این خبر به دست میاد اینترنت ملی به دست چین ساخته می‌شود! ضمنا لفظ اینترنت ملی هم کاملا غیر علمی هست و معمولا افراد غیر متخصص به اشتباه از این لفظ استفاده میکنند.

  • رها

    خاک تو سرمون بدبخت شدیم رفت،اینترنت ملی بشه منم دیگ باید بگم خدافظ زندگی

    • ناشناس

      مگه شغلت چیه

  • ناشناس

    نه انگار واقعاً باید از کشور بریم!
    شما که درست شدنی نیستید!
    #مهاجرت

    • ناشناس

      با سلام. علاج کار رفتن نیست؛ فرار از مشکلات هنر نیست؛ همین جا بمون و برای حل مشکلاتت چاره اندیشی کن؛ اگر واقعاً بعد از تلاش های فراوان نتوانستی وضعیت رو تغییر بدهی اونوقت به فکر رفتن باش.

  • ناشناس

    بسیار عالی
    اینترنت کثیف آمریکا رفت
    ایتترتت ملی اومد

    • ناشناس

      ملی نیست؛ چینیه! خبرو نخوندید؟!

    • ناشناس

      خیلی عالی

  • رسول

    خیلی جالبه ! دنیا رو به پیشرفته اونوقت ما داریم میریم به سمتی که اینترنتمون داخلی بشه و ارتباطمون با دنیا قطع. جمع کنید این بساط محدود سازی اینترنت رو

  • رضا

    نه منظور از کمک گرفتن از چین اینترانت کردن اینترنت نیست بلکه همان الگوی چینی و روسی است که این دو کشور در پیش گرفته در این طرح علاوه بر استفاده از اپلیکیشنهای بومی و بومی سازی اپلیکیشن های خارجی و آوردن سرورهای آن به ایران از دیوار بزرگ و معروف آتش در چین را در ایران نصب میکنند که خیلی از ها را از کار انداخته البته نه همه که در پایین عنوان میکنم که از همین الان دنبالش باشید در واقع میخواهند دسترسی به اینترنت آزاد را محدود و سخت بکنند مثلا قیمت ترافیک را گرانتر بکنند و امثال این کارها مثلا همین چند وقت پیش گزر استور را که میتوانستید فیلترشکن خارجی را با ریال بخرید بستند چون در آینده نمیخواهند برایشان دردسر بشود لیست vpn هایی که در کشور چین هنوز کار میکنند عبارت است از :که بهترین آن اکسپرس وی پی ان است که از همه گرانتر هم هست که حتی سایت آنین هم دارد که هرگز فیلتر نمیشود ( مروگر تور ) بعد از آن نور وی پی ان است که با ارسال ایمیل میتوانید نسخه مخصوص کشورهایی مثل چین را بگیرد .
    به غیر از اینها فیلترشکن بلک چینی هم موجود است به نام که به صورت حجمی است که توسط سایتهای ثالث ماهیانه هم عرضه میشود این فیلترشکن به غیر از اینکه از دیوار آتش چین رد میشود هم ویژگیها مثبت تور و وی پی ان را با هم دارد البته میتوان خودتان هم با نصب نرم افزار مخصوص آن با ایجاد یک نود به کسب درآمد در این شبکه بپردازید.
    همه این سایتها برای پرداخت رمز ارز را هم قبول میکنند و ثبت نام برای 5 تای اول لازم است اما آخری که بلاکچینی است ثبت نام نیاز ندارد و کافی است نود را با رمز ارز بخرید و در هر چند تا دستگاه که بخواهید نصبکنید .

    • ناشناس

      حرفت درسته ولی اصلاً چرا باید فیلتر کنند که مردم رو به دردسر
      بندازند برای یه وب گردی ساده یا بازی کردن اصلاً اینترنت داخلی یا ملی چه معنی میده واقعاً برای من جای سواله که اینا چی می خوان از جون مردم همه چی رو که گرفتند اینترنت آزاد رو هم می خوان از ما بگیرن همین الانشم با کلی دردسر به اپ یا سایت های مختلف وصل می شیم.

  • رضا

    بهترین وی پی ان ها که در این شرایط کار می کنند یعنی دیوار آتش چین به ترتیب از گرانترین به ارزانترین و به فارسی لطفا اسم ها را این دفعه پاک نکنید :
    1- اکسپرس وی پی ان 2- نورد وی پی ان 3 – سرف شارک 4 – وایپر وی پی ان 5 – آسترایل وی پی ان 6 – میستریس وی پی ان

    • ناشناس

      خودتون نکش کسی دیگه دنبال اینترنت ملی نیست

    • ناشناس

      هستیم
      درود بر اینترنت ملی

  • ناشناس

    لطفا سریعتر اینترنت ملی رو راه اندازی کنید

    • ناشناس

      بگو اش به همین خیال باش

    • دانیال

      خخخخخ
      همینه که هست
      کسی هم اگر با این شرایط مشکل داره میتونه از کشور تشریف ببره
      درود بر اینترنت ملی

  • ناشناس

    فاز کسایی که خوشحالنو درک نمیکنم ?????

    • ناشناس

      واقعا ناراحت کنندست و جالبیش اینه که همه نیاز دارن به همه چیز وصل باشن

  • کوه

    خاک تو تو سر اون نفهمی که میگوید اینترنت ملی خوبه

    • بیگناه

      عزیز دل کسی که اینترنت ملی رو داره پی ریزی میکنه خیلی بهتر از شما میدونه که اساس اینترنت بر پایه غیر قابل فیلتر شدن هست و اون زمانی که طراحی میشده قرار بر این بوده زمان وقوع جنگ جهانی اتمی اینترنت پا برجا بمونه .اینکه چرا میخوان اینترنت ملی راه بندازن دقیقا برای به زحمت انداختن هست .شما فکر کن میخوای سرچ بزنی .واسه یه گوگل باید بری فیلتر شکن روشن کنی .یه ماه این کارو میکنی دو ماه سه ماه .بعد چند سال دیگه برای سرچ های دم دستی میری تو یوز و ذره بین و چرتو پرتا سرچ میکنی .هدف دقیقا خسته کردن مردم هست .قرار نیست یک شبیه همه چی تغییر کنه .اگه یک شبه تغییر کنه میشه تلگرام که هر روز محبوب تر از دیروز درحالی که فیلتر هست .ولی اگر به جای فیلتر کردن یک دفعه ای تلگرام تو سه سال به تدریج سرعتش رو کم میکردند به احتمال خیلی زیاد الان مثل وایبر متروکه بود .از طرف دیگه اغلب مردم دانش کامپیوتری کافی برای فیلترشکن های پسا اینترنت ملی ندارند و خیلی ها از این جریان جا میموند و این یک دستاورد برای اینترنت ملی هست .اینترنت ملی فقط یک دلیل داره که در ایران هیچ وقت موفق نخواهد بود .اون هم نبود قدرت در ساخت نرمافزار هست.هر شرکت دانش بنیان و مستقلی خواست پا بگیره رو زدن که الان هیچ حرفی تو حوضه ساخت نرمافزار نداریم .هواوی وقتی گوگل تحریمش کرد تو چند ماه سیستم عامل مخصوص خودش رو ساخت.مثلا اینترنت ملی شد و گوگل و مایکروسافت فیلتر شد .جایگزین سیستم عامل گوگل چیه تو ایران ؟یا ویندوز؟شرکت ها چجوری از افیس استفاده میکنند ؟اگر استفاده میکنند چجوری اپدیت هاشو دریافت میکنند ؟هر هفته ده ها باگ امنیتی تو این سیستم عامل ها و نرمافزار هاشون کشف میشه که به صورت مداوم با اپدیت پچ میشن .با شروع اینترنت ملی ایران بهشت هکرها و کلاه بردار ها میشه .به جای اینکه از سایه خودشون بترسن و مردم رو یه هرزه فرض کنند که هر لحظه ممکن است بهشون خیانت کنه و نیاز باشه این طرح ها پیاده بشه یکم از دله دزدیا کم میکردند که معیشت مردم به این وضع دچار نشه .منافع مردم رو تو سیاست هاشون در نظر میگرفتند که مثل اب خوردن با همه دنیا درگیر نمیشدن که بعدش به کشوری مثل روسیه و چین سواری بده .