خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۶۳۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از بودجه اینترنت ملی / اجرای طرح صیانت از سال آینده!

رونمایی از بودجه اینترنت ملی / اجرای طرح صیانت از سال آینده!

در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ از محل اعتبارات عمومی و اختصاصی دستگاهی، میزان اعتبارات وزارت ارتباطات نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۴ درصد رشد داشته است. ممکن است افزایش بودجه وزارت ارتباطات به دلیل ایجاد شبکه ملی اطلاعات باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس قانون بودجه امسال، بودجه وزارت ارتباطات از پنج هزار و ۹۷ میلیارد تومان به ۱۳ هزار میلیارد و ۹۸۸ میلیون تومان افزایش یافته و بیشترین درصد تغییر نسبت به سال گذشته را در میان وزارت‌خانه‌ها، به خود اختصاص داده است.

بحث راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت در ایران از سالیان پیش مطرح شده و قرار بود تا پایان دولت دوازهم اجرایی شود. این طرح به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و کمبود بودجه لازم مطابق پیش‌بینی‌ها جلو نرفت.

افزایش بودجه وزارت ارتباطات در حالی صورت گرفته است که طرح صیانت و ایجاد شبکه ملی اطلاعات به یکی از دغدغه‌های اصلی وزیر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شده است.

اینترنت ملی به زودی رونمایی می‌شود؟

کیوان نقره‌کار، کاشناسان حوزه فناوری و ارتباطات در این باره به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به صحبت‌های وزیر ارتباطات که اصلی‌ترین پروژه خود را ایجاد شبکه ملی اطلاعات می‌داند، به نظر می‌رسد این افزایش بودجه برای فراهم کردن زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات است.

این کارشناس حوزه فناوری معتقد است که افزایش بودجه وزرات ارتباطات، با ایجاد شبکه ملی اطلاعات و بومی‌سازی اینترنت مرتبط است.

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی گمان می‌کنند که افزایش بودجه وزارت ارتباطات به دلیل ایجاد شبکه ملی اطلاعات است، چرا که در چند وقت اخیر پهنای باند بین‌المللی اینترنت به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده و زمینه را برای ایجاد اینترنت ملی تا حدود زیادی فراهم شده است.

«۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومن، بودجه برای زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تخصیص داده شده. یعنی بیشتر از نصف بودجه وزارت ارتباطات، صیانت نزدیکه»

«بیشترین درصد افزایش بودجه: وزارت ارتباطات با ۱۳۴ درصد؛ کمترین درصد افزایش: وزارت خارجه با ۳ درصد، پیام روشنه: بی‌اعتنایی به ارتباط با دنیا و تقویت زیرساخت شبکه ملی ارتباطات!»

«اعتبار ۹ هزار میلیاردی اینترنت ملی در بودجه ۱۴۰۱ بودجه وزارت ارتباطات از ۵ به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده. یعنی ۱۳۴% افزایش! آیا بخشی از این بودجه برای راه‌اندازی اینترنت ملی است؟»

با توجه به تغییراتی که کمیسیون مشترک در طرح صیانت ایجاد کرده و رسیدگی به این طرح برای مدتی متوقف شده است، به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات و کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت، منتظر تایید بودجه ۱۴۰۱ دولت برای آغاز و اجرای این طرح هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام
    نمیدانم شبکه ملی اطلاعات در این زمان واجب‌تر است یا بیکاری جوانان سفره خالی خانواده ها پایین آمدن آمار ازدواج ناشی از بیکاری و گرانی و پایین آمدن آمار باروری ناشی از اقتصاد خراب خانواده ها؟کدام واجب‌تر است؟شبکه ملی اطلاعات یا نان سر سفره مردم؟
    یه طوری نشان میدهند که گویی کشوری داریم فارغ از مشکلات و مردمی شاد و سرزنده که هیچ مشکل و دغدغه ای ندارند جز شبکه ملی اطلاعات اینترنت ملی یا صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی.

    • کاظم

      هر چی سرجای خودش
      اینجا بحث اینترنت مطرح هستش

  • ناشناس

    لطفا تو ایران کسی بچه دنیا نیاره چونکه گناه میکنه من خودم رو اقلیم میکنم گناهی بزرگتر این نیست که زندگی کنیم تو جهنم درد آوره که برای مردم هیچ ارزشی قائل نیسن

  • ناشناس

    مکه از سروش و اینا استقبال کردند که دو باره می‌خوابد امتحان کنید..مردم به شما ها اعتماد ندارن خرجبیهوده میکنید…نهایت به حمله سایبریبهتون میمنند همه بر باد می‌ره با ابزار جدید میاد و ا پول بی خود خرج می کنید

    • مسعود

      یکم سواد خوندن نوشتن خودت رو بهتر کن

  • ناشناس

    من هیچ حرفی ندارم الا اینکه خدا لعنتشون کنه 90 ملیون ایرانی مظلوم مخالفن. در مقابل 100 نفر هیچ شانسی ندارید. تا دیر نشده این طرح خیانت رو بزارید کنار

    • مریم

      آخر چند میلیون ایرانی داریم !!! ۸۰ یا ۸۵ یا ۹۰ میلیون ؟؟؟

    • دانا

      اقا کلا جمعیت ایران 81 میلیونه اون وقت چجوری 100 میلیون بیچاره باشند؟ خخخخخ
      با اجرای این طرح مشکلات به صفر خواهید رسید
      90 درصد ایران هم موافق این طرح هستند

  • ناشناس

    اگر منظور از این طرح کم کردن هزینه اتصال به اینترنت باشه و گمک کنه که سرعت بره بالا که طرح خوبیه.
    اگر هدف چیزی دیگه ای هست که ما نمی دانیم.
    بعضی لز بزرگواران طرج صیانت را با طرح شبکه مای یکی می دونند در صورتیکه یکی نیست.
    طرح شبکه ملی باید کمک کنه مردم برای دسترسیهاشون کمتر هزینه بدهند

    • کیهان

      چی؟

  • ناشناس

    برنامه شاد هک کردن این نشون میده برنامه های داخلی نشتی زیاد داره

    • صالح

      پهپاد پیشرفته RQ170 هک شد این نشون میده سازمان هوافضای امریکا بسیار ضعیفه

    • ناشناس

      داداش تو اول با اینترنت کشور خودت وصل شو بعد نظر بده

  • ناشناس

    اصلا این طرح اجرا نمیشه به این بهانه میخوان مبلغی رو هاپولی کنن

  • ناشناس

    اصلا این طرح اجرا نمیشه فقط میخوان به با این اسم مبلغ رو هاپولی کنن

  • ناشناس

    بسیاری مردمان از اینستاگرام و تلگرام و دیگر پیامرسان ها درآمد کسب میکنند، یا کسانی که در حوزه های مالی فعالیت میکنند، فکر نمیکنم که بخواهید نان را از سفره انان کم کنید
    اکثر شهروندان ایران با این طرح مخالف هستند و عده کمی پیدا میشود که با این طرح موافقت کنند بلکه نظرشان قابل احترام است اما اگر یکم طرز فکرشان را عوض کنند و منطقی تر فکر کنند به نتیجه میرسند.

    • ناشناس

      درود بر اینترنت ملی

  • ناشناس

    خدایا کی میمرمیم راحت شیم دوماه کار کردم تو روبیکا پولم خوردن واریزنمیکنه فقط پول اینترنتم رفت حتی پول نتم هم برنگشت چی از جونمون میخوان