کد مطلب: ۳۶۱۱۶۴

کارشناسان حوزه استارتاپ پاسخ دادند:

بحران نیروی کار استارتاپ‌ها در سال جدید چقدر جدی است؟

بحران نیروی کار استارتاپ‌ها در سال جدید چقدر جدی است؟

کارشناسان حوزه استارتاپ درباره بحران‌ها و چالش‌های نیروی کار هشدارهایی و توضیح دادند که چرا اکنون استارتاپ‌ها با مشکلاتی نظیر تعدیل نیرو مواجه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از نگرانی‌های حوزه استارتاپ در سال جدید بحران نیروی کار است که به دلیل مشکلات متعدد استارتاپ‌ها به نظر می‌رسد آنها درگیر چالش تعدیل نیرو شوند.

عادل طالبی، کارشناس حوزه استارتاپ درباره تعدیل نیرو در این حوزه گفت: بحث تعدیل نیرو در تمام کسب‌و‌کارها جدی است. مردم به نسبت گذشته فروش کم‌تری دارند و به تبع آن فروش کارخانه‌ها کم شده است.

وی ادامه داد: نتیجه‌ کاهش این خرید‌و‌فروش‌ها کاهش رشد اقتصادی را به همراه دارد. استارتاپ‌ها به‌عنوان بخشی از اقتصاد جامعه تلخی این کاهش‌ها را می‌چشد و اولین تصمیم هر شرکتی برای کاهش هزینه‌ها، تعدیل نیرو است.

مجید علوی‌زاده، طراح وب و کارشناس استارتاپی نیز در تایید اینکه تعدیل نیرو به معنای ورشکستگی نیست، تصریح کرد: تعدیل نیرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال بعضی شرکت‌ها با سیستماتیک کردن بخش‌های وسیعی از استارتاپ به تعدیل نیرو دست می‌زنند و اتفاقا باعث افزایش سود و سرعت می‌شود. البته اغلب تعدیل نیروها در ایران برای کاهش هزینه‌هاست.

اما پوریا آسترکی، کارشناس حوزه استارتاپ‌ها درباره مشکلی برخی استارتاپ‌ها مبنی بر داشتن مازاد نیرو گفت: ما در حوزه‌های دیگر نیز با نیروی کار زیاد رو‌به‌رو هستیم و مختص به استارتاپ نیست. در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی هم با این مشکل رو‌به‌رو هستیم اما به دلیل منابع بیشتری که در بخش دولتی هست این مشکل آسیب کم‌تری می‌زند و در حوزه استارتاپ این مازاد بسیار زیان‌بار است.

او بیان کرد: چه در تولید نرم‌افزار و چه در بازاریابی توانایی نیرو‌های کار کم است. برای مثال کاری که معمار نرم‌افزار باید در انتخاب تکنولوژی و نقشه راه تولید نرم‌افزار به‌درستی انجام دهد، توانایی انجامش را ندارد. در نتیجه کاری را که با دو برنامه‌نویس به راحتی قابل انجام بوده است باید ۱۵ نفری ادامه پیدا کند. همچنین باگ و به‌روزرسانی‌های پیاپی را به وجود می‌آورد. برای همین مجبور به افزایش نیروی کار می‌شویم که بخش پر‌هزینه‌ای هم هست.

کیارش عباس‌زاده، کارآفرین، مشاور و مدرس کسب‌وکار درباره دلایل تعدیل نیروی استارتاپ‌های گفت: شرایط کنونی بازار حکم می‌کند که استارتاپ‌های کوچک شکست بخورند و شرکت‌های بزگ تعدیل نیرو کنند.

او در پاسخ به این سوال که در این شرایط نامطلوب بازار استارتاپ‌ها چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ اظهار کرد: در این شرایط بهتر است که روی بازارهای خارجی سرمایه‌گذاری کنند. صادرات، بیت‌کوین و کسب‌وکارهای پلتفرمی یا ارائه سرویس‌های آنلاین به بازار خارج از کشور به صورتی که طراحی‌ و نیروی انسانی در ایران باشد ولی بازارش در خارج از کشور باشد، می‌تواند کمک کند. مانند تجارت‌ مربوط به حوزه گردشگری، سرویس‌های خدماتی آنلاین و حتی صادرات محصولات می‌تواند مدنظر قرار بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.