کد مطلب: ۶۹۱۳۷۷

در گفتگو با مدیرعامل ایسمینار مطرح شد:

کسب درآمد از طریق برگزاری وبینار/ استارتاپ‌ها ذاتا بین‌المللی‌اند؟

کسب درآمد از طریق برگزاری وبینار/ استارتاپ‌ها ذاتا بین‌المللی‌اند؟

برگزاری وبینار و رویداد می‌تواند به کسب درآمد منجر شود، البته با استفاده از استارتاپ‌ها و پلتفرم‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و به نوعی واسطه‌ای میان برگزارکننده و شرکت‌کننده هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برگزاری وبینار و رویدادهای آنلاین و زنده به یکی از نیازهای مهم در چند سال گذشته تبدیل شده‌است. استارتاپ‌ها و پلتفرم‌هایی که برای تسهیل و رفع این نیاز به وجود آمدند نیز در دو سال اخیر نقش پررنگی را ایفا کردند.

ایسمینار کسب‌وکاری است که به‌عنوان یک پلتفرم و بستر مدیریت و برگزاری وبینار و رویدادهای زنده آنلاین فعالیت می‌کند. افراد در این بستر، هم می‌توانند وبینار و رویداد آنلاین برگزار کنند و هم می‌توانند در این رویدادهای زنده و آنلاین شرکت کنند. یعنی ایسمینار بستری است که افراد می‌توانند وبینارهای خود را در آنجا تعریف بکنند، نرم‌افزارهای مختلف برگزاری وبینار در آنجا در اختیارشان قرار داده می‌شود و بعد نیاز به ثبت کاربر وجود دارد.

ایسمینار بستر ثبت‌نام کاربر و مدیریت کاربران و درگاه بانکی را نیز در اختیار افراد قرار می‌دهد. همچنین عملیات پشتیبانی نیز در زمان انجام وبینار و بعد از آن از افراد صورت می‌گیرد. از برگزاری وبینار دو بار می‌توان درآمدزایی داشت؛ یک بار در هنگام برگزاری و بار دیگر با فروش ویدیوهای آن. ایسمینار در هر دو مورد در کنار برگزارکننده است و بسترهای فروش را برای او آماده می‌کند.

با مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار ایسمینار در رابطه با این نوع استارتاپ به گفتگو پرداختیم.

درآمدزایی از طریق برگزاری وبینار در ایسمینار

_ایسمینار چگونه به کسب درآمد کمک می‌کند؟ آیا در شهرهای کوچک نیز استارتاپ شما دارای کاربر هست؟

«۳۰ تا ۴۰ درصد از کاربرهای ما در مناطق کوچک و کمتر برخوردار هستند. چون بستری هستیم که برگزارکننده رویداد را به شرکت‌کننده وصل می‌کنیم و حتی برگزار‌کننده رویداد هم می‌تواند این محدودیت‌ها را داشته‌باشد. می‌تواند در دور افتاده‌ترین شهر یا روستای کشور باشد و به اینترنت دسترسی داشته باشد و رویداد و ایونت برگزار کند و درآمد کسب کند. مثلا فردی بوده که از روستای خیلی دور و کوچک در استان فارس رویداد برگزار می‌کند و ماهی حدودا شش میلیون تومان درآمد دارد.

ما نمی‌گوییم چه کسی چه چیزی برگزار کند. ما تنها بستر را فراهم می‌کنیم تا افراد وبینار خود را برگزار کنند. افرادی وجود دارد که درآمد زندگیشان از برگزاری رویداد است و این درآمد برای خودشان است.

این موضوع در شهرهای کوچک می‌تواند یک امتیاز بزرگ باشد و این مقیاس خوبی است. افرادی هم داریم که زمانی که رویدادی را برگزار می‌کنند چهارصد پانصد میلیون یا چهار پنج میلیارد می‌فروشند که بحث آن جداست.»

رویدادهای زنده باعث تعامل می‌شود

_ چرا برخلاف رقیب‌هایتان از ویدئوهای اماده استفاده نمی‌کنید و تمامی رویدادهایتان در وهله اول آنلاین برگزار می‌شود، پس از آن فیلم وبینار را در اختیار کاربران می‌گذارید؟

«نقطه تمرکز ما رویدادهای آنلاین است. چون معتقدم که افراد در هنگام زنده بودن رویداد می‌توانند تعامل داشته باشند. رویدادهای آنلاین ذاتا رویدادهای به‌روزی هستند. چون زمانی که مفهوم مهم یا دانش جدیدی به بازار می‌آید و اگر بخواهند این را به کتاب تبدیل کنند دو سال زمان می‌برد و اگر مقاله شود یک سال زمان می‌برد. اما زمان تولید محتوای برخط خیلی سریع اتفاق میفتد و چون تجهیز کیفیت وجود ندارد و فقط می‌خواهند برگزار شود. به خاطر همین است که می‌گوییم هر روز که وارد ایسمینار می‌شوید حداقل ۴۰۰ یا ۵۰۰ عنوان جدید می‌بینید. اگر بزرگ‌ترین بازیگر آموزش ویدئویی را نگاه کنید تنوع ایسمینار ندارد. چون به روزرسانی‌اش خیلی سخت و هزینه‌بر است و سرمایه زیادی می‌خواهد. ما یک دهم آن سازمان هزینه می‌کنیم.»

بیشترین علاقه کاربران به وبینارهای مهاجرت است

_بیشتر چه موضوعاتی مورد توجه کاربران در برگزاری وبینارها قرار می‌گیرد؟ کاربران به مباحث استارتاپی و کسب‌ و کارهای نوین چقدر علاقه دارند؟

«در حال حاضر تنوع زیادی در موضوعات داریم و موضوعات بسیار زیاد هستند و بیستر هم می‌شود. وظیفه ما به عنوان پلتفرم این است که ببینیم چه موضوعاتی در حال رشد است و از آنها حمایت کنیم. مثلا بحث استارتاپ‌ها و مدیریت آن‌ها، بازاریابی، مالی، سرمایه‌گذاری و زبان حوزه‌هایی هستند که در ایسمینار خیلی بالغ شدند. تعداد کاربران آن‌ها نیز خوب و هم محتوای خوبی برایشان وجود دارد.

با این حال، حوزه‌هایی وجود دارد که علی‌رغم علاقه ما، رشد خیلی زیادی پیدا کرده‌است، ولی شرایط کشور ایجاد می‌کند. به عنوان مثال حوزه مهاجرتی است که خیلی زیاد شده و بسیار مورد علاقه کاربران است. تعداد وبینارهایی که راجع به مهاجرت است خیلی بالاست.

همچنین، حوزه‌های جدید دیگری نیز اضافه می‌شوند مثل حوزه‌های زیبایی، یوگا، مهارت شخصی، ازدواج، والدین و آموزش‌های مهارتی؛ نوجوانان و غیره.»

رشد استارتاپ‌ها نباید بی‌رویه باشد

_ از ابتدای راه‌اندازی کسب وکار تاکنون؛ خطا و تصمیمی گرفته‌اید که منجر به آسیب و ضرر به شما شود؟

«متاسفانه در یکی دو سال اخیر نتوانستیم رشد خیلی خوبی که باید می داشتیم را داشته باشیم و آن هم به خاطر دو چیز است که یکی اشتباهات فاحشی بود که در ایسمینار داشتم، با اینکه می‌توانستیم خیلی رشد کنیم. اگر سطح ما در دو سال گذشته از یک به پنج آمده‌است به راحتی می‌توانستیم در این دو سال به ۱۵ برسیم، ولی نرسیدیم.

قصد داشتیم که محصول جدید بالا بیاوریم در صورتی که برای رشد نیازی به محصول جدید نبود و باید محصول کنونی ر را توسعه می‌دادیم. همین مساله یک سال از زمان ما هر رفت.

مورد دوم این است که به صورت بی‌رویه کسب و کارمان رشد پیدا کرد. قبل از کرونا هفت هشت نفر بودیم و اما حین کرونا ۴۲ نفر شدیم و نتوانستیم این تعداد از نیرو را مدیریت کنیم. در حال حاضر تعداد افراد را به ۲۷ نفر رساندیم. در حقیقت بهینه‌سازی انجام دادیم. این دو اتفاق ایسمینار را خیلی متزلزل کرد و نگذاشت رشد کافی را داشته‌باشد.

البته از سوی دیگر هم من عقیده دارم این اکوسیستم استارتاپ‌ها در ایران یک اکوسیستم ناقص است و هنوز تمام پازل‌هایش چیده نشده و هیچ وقت چیده نمی‌شود. مشکلی که وجود دارد این است که نهادهای بالادستی موجود هنوز نقش خود را در این اکوسیستم درک نکردند و نمی‌توانند تعادل را حفظ کنند.»

بیداد خلاهای قانونی در حوزه استارتاپ‌ها

_ از سوی مرجع قانون‌گذار با چه مشکلاتی روبه رو هستید؟

«شماره یک و مهمترین چالش نبود یک مرجع قانون‌گذاری آشنا به باید و نبایدهای استارتاپ‌ها و پلتفرم‌ها در ایران است. ما ماهیت پلتفرمی داریم. پلتفرم یعنی حداقل دو سو و دو سایت یا وجه را به هم وصل می‌کند. مثلا تاکسی اینترنتی، راننده و مسافر را به یکدیگر وصل می‌کند. پلتفرم ما در اینجا شرکت‌کننده را به برگزارکننده وصل می‌کند.

خلأ قانونی به این معنا که مثلا زمانی اتفاقی میفتد و مرجع قضایی ما را مقصر می‌داند. به‌عنوان مثال محتوایی که شرکت برگزارکننده ایونت تولید می‌کند به درد کاربر می‌خورد، ولی یک نفر به واسطه سمینار، رویداد یا کلاسی که برگزار می‌شود، خارج از بستر این سمینار یک پیشنهاد به او دهد یا درخواست مشاوره می‌دهد. ما هیچ نقش و مسئولتی در خارج از پلتفرم نداریم.

مسئولیت ما این است که در زمان برگزاری رویداد، اجازه تخلف و به وجود آمد مشکل را ندهیم. ولی پس از ان نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. حتی در پلتفرم تنظیمات حریم شخصی وجود دارد و کاربر می‌تواند بگوید نمی‌خواهد موبایل یا ایمیلش نشان داده‌شود. البته تمام قوانین ما کاملا به روز است و همه این موارد ذکر شده‌است.»

استارتاپ‌ها ذاتا بین‌المللی هستند

«مشکل دوم عدم ارتباط با دنیای بین‌المللی است. بحث تحریم‌ها و ارتباط با دنیای بین‌المللی بسیار اذیت می‌کند. چرا که کشورهای دیگر به ما اجازه نمی‌دهند با آنها ارتباط داشته‌باشیم.

استارتاپ‌ها ذاتا بین‌المللی هستند و استارت آپ ذاتا بین‌المللی است. کسب و کار ما یک کسب و کار مقیاس‌پذیر است و می‌تواند به راحتی توسعه بین‌المللی پیدا کند. چون وابستگی جغرافیایی نداریم و اتفاقا آمدیم تا محدودیت جغرافیا را حذف کنیم. مثلا یک نفر در استرالیا وبینار برگزار کند و یک نفر از ایران، افغانستان، تاجیکستان، عراق و… شرکت کند و این ذات داستان است و چنین بستری هم وجود دارد.

در دنیای بین المللی یک رقیب بیشتر برای ما وجود ندارد و رقیب بزرگی است. ولی این قدر بازار بزرگ است که می تواند راحت یک بازیگر مهم در بازار به حساب بیاییم ولی متاسفانه این اتفاق نمیفتد.

با این حال هدف اصلی ما در ایسمینار این است که در صحنه بین‌المللی حاضر شویم و از تمام ابزارها هم استفاده می‌کنیم.»

کسی برای دور زدن تحریم‌ها کمکی نمی‌کند

«در حد استارتاپ‌های بین‌المللی هستیم. چرا که با وجود اینکه آن‌ها ۲۰ سال است دارد فعالیت می‌کنند، روزانه چهار هزار ایونت جهانی دارند. اما ما تنها در ایران روزانه ۵۰۰ ایونت دارم.

اگر به بازار بین‌المللی برویم راحت می‌توانیم در سراسر جهان مورد استفاده کاربران قرار بگیریم. در حال حاضر ایرانی زبان از کشورهای مختلف وجود دارند، از کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا هستند. حتی درآمد یورویی هم داریم ولی زیاد نیست زیرا همه چیز را دور می‌زنیم.

در بحث تحریم‌ها درست است که از سوی خارج تحریم شده‌ایم، اما در داخل هم مشکل وجود دارد و باید کاری کنند که کسب و کارها برای فعالیت کردن شرایط راحتی داشته باشند. دولت برای دور زدن تحریم ها کمکی نمی‌کند و ما باید از خلاقیت خودمان استفاده کنیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.