کد مطلب: ۲۹۷۲۵۷

تعدیل نیرو در دیجی‌کالا، هشداری برای استارتاپ‌های ایرانی

تعدیل نیرو در دیجی‌کالا، هشداری برای استارتاپ‌های ایرانی

بیانیه مدیران ارشد دیجی‌کالا خبر از واقعه‌ای سهمناک می‌دهد؛ اگر وضعیت دیجی‌کالا به این بدی است که در بیانیه آمده و بحران به حدی رسیده که سیاست‌گذاران این مجموعه ناچار به تعدیل نیروی ۱۷۸ نفری شده‌اند، وضعیت استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا به چه صورت است؟

مدتی است که خرید از دیجی‌کالا به کیفیت گذشته نیست. بسته‌ای را که برای عصر چهارشنبه سفارش داده‌اید، بدون اطلاع لغو می‌شود و فقط زمانی که موضوع را پیگیری می‌کنید متوجه می‌شوید که به علت عدم موجودی سفارش شما قرار نیست به دستتان برسد. سفارش صبح یکشنبه، عصر سه‌شنبه به دستتان می‌رسد و حتی در برخی موارد، سفارش ثبت شده از جانب شما با کالای دیگری اشتباه شده و اگر همچنان بر خرید اولیه خود پافشاری کنید چاره‌ای جز پس دادن و ثبت دوباره سفارش نخواهید داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، گاهی این ثبت مجدد سفارش هم با افزایش ناگهانی قیمت همراه می‌شود. اینها مجموعه‌ای از تجربیات مشتریانی است که در چند ماه گذشته از دیجی‌کالا خرید کرده‌اند. شاید بیانیه برادران محمدی مبنی بر تعدیل نیروهای این یونیکورن ایرانی، گره از راز این حواس‌پرتی‌ها و بی‌تعهدی‌ها نسبت به مشتری بگشاید.

بیانیه مدیران ارشد دیجی‌کالا خبر از واقعه‌ای سهمناک می‌دهد؛ اگر وضعیت دیجی‌کالا به این بدی است که در بیانیه آمده و بحران به حدی رسیده که سیاست‌گذاران این مجموعه ناچار به تعدیل نیروی ۱۷۸ نفری شده‌اند، وضعیت استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا به چه صورت است؟ آنها که هنوز در آغاز راهند و همچنان تلاش می‌کنند تا جایگاهی برای خود در میان کسب و کارهای نوظهور پیدا کنند.

Digikala 9th Anniversary 03

موسسان دیجی‌کالا در بیانیه‌ای، استراتژی اقتصادی این شرکت را اعلام کردند

این نامه ابعاد مختلفی از وضعیت دیجی‌کالا و به طور کلی کسب و کارهای اینترنتی در ایران را روشن می‌سازد. یکی از مهمترین محورهایی که این نامه به آن می‌پردازد در ارتباط با محورهای استراتژیک این کمپانی تعریف می‌شود. همچنین وضعیت اقتصادی و نابه‌سامانی‌های موجود، یکی از موضوعاتی است که به احتمال زیاد به زودی به دیگر شرکت‌ها و کسب و کارها که در ابعاد کوچک‌تری نسبت به دیجی‌کالا کار می‌کنند سرایت می‌کند.

وضعیت اقتصادی و بی‌ثباتی در زمینه‌های مختلفی چون وضعیت بازار ارز خبر از رکودی بزرگ در عرصه استارت‌آپی می‌دهد. یکی از مدیران فروشگاه‌های اینترنتی که اپلیکیشن‌های اندروید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد با جامعه هدف ۱۳ میلیون نفری خبر از کاهش خرید تا مرز ۵۰ درصد می‌دهد که نشان دهنده تغییر اولویت‌های خرید عمومی است. با کاهش قدرت خرید مردم، استارت‌آپ‌هایی که کالا و خدمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند به عصر رکود وارد خواهند شد. این مدیر همچنین با اشاره به تفاوت کاهش قدرت خرید و کاهش تمایل برای خرید افزود: «حتی در برخی موارد کاربر قدرت لازم برای خرید را دارد اما تغییر اولویت‌ها موجب می‌شود که از خرید صرف نظر کند.»

این روزها تصمیم‌های عمومی در عرصه اقتصادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به طبقات و لایه‌های زیرین جامعه نفوذ کرده و وضعیت آنها را دستخوش تغییر خواهد کرد. وضعیت کنونی دیجی‌کالا هشداری جدی به دیگر کسب و کارهای موجود در کشور است. چرا که این یونیکورن ایرانی دقیق و با مطالعه در جهت پیشبرد برنامه‌های خود حرکت می‌کند. کمتر کمپانی در ایران به اندازه دیجی‌کالا بر روی اصول علمی و تکنیک‌های برآمده از مسائل علمی پافشاری می‌کند. در همین چارچوب با وجود مخالفت‌های زیاد با تصمیم تعدیل نیرو در این کمپانی بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران این تصمیم را اقدامی درست و به جا ارزیابی کردند.

موج اول تغییرات

تغییر و تحولات و تعدیل نیروی کار در دیجی‌کالا در روزهای اخیر موج اول سونامی تغییرات است که احتمالا به استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی نفوذ پیدا خواهد کرد. موج جدید تحریم‌های ضد ایرانی که قرار است در نیمه آبان از سوی ایالات متحده تصویب شود هم از نظر اقتصادی و هم از نظر روانی می‌تواند بر وضعیت این کسب و کارها اثرگذار باشد.

تعدیل نیرو و محدود کردن کسب و کارها اولین واکنش کسب و کارها به وضعیت اقتصادی خواهد بود. از جمله دیگر بحران‌های که کسب و کارهای ایرانی در زمانه بحران با آن دست به گریبان خواند بود به خروج سرمایه‌های مادی و معنوی از کشور ارتباط پیدا می‌کند. بسیاری از فعالان حوزه استارت‌آپی در شرایط کنونی تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند تا بتوانند کسب و کار خود را در فضای با ثبات‌تری از نظر روانی و اقتصادی بر پا کنند.

8af2e1202028fe564e5f275a4a0be629f60fb3531dcd2c9551e5adad6738349e

دیجی‌کالا در تازه‌ترین اقدام به دنبال وضعیت بی‌ثبات اقتصادی ۱۷۸ نفر از نیروهاش را تعدیل کرد

گرجستان، ارمنستان، امارات عربی متحده و به طور کلی کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان مقصد بسیاری از فعالان استارت‌آپی در منطقه شناسایی شده و برخی کشورهای اروپایی چون اسلواکی، لتونی و استونی از جمله مقاصد دورتر نخبگان عرصه استارت‌آپی است.

در وضعیت کنونی اقتصادی پیش از تعدیل نیرو در دیجی‌کالا برخی کمپانی‌ها که در زمینه کسب و کار دیجیتالی فعالیت می‌کردند تصمیم به ادغام با یکدیگر گرفتند. آواتک، نوآوا و زاویه از جمله این کسب و کارهاست. بنابراین ممکن است تعدیل نیرو و تصمیم‌های اقتصادی جدید در دیجی‌کالا در ماه‌های آینده در دیگر کسب و کارهای معتبر ایرانی نیز ادامه پیدا کند. بحرانی که تنها با حل ریشه‌های بحران اقتصادی، امکان بازیابی آرامش را در فضای استارت‌آپی به دنبال خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.