کد مطلب: ۴۰۴۴۷۸

رقابت کرایه تاکسی‌های آنلاین با بلیت هواپیما

رقابت کرایه تاکسی‌های آنلاین با بلیت هواپیما

یکی از نکات مهم درباره فعالیت تاکسی‌های بین‌شهری بالابودن قیمت آنهاست که به قیمت بلیت هواپیما تنه می‌زنند. در یکی از این اپلیکیشن‌ها برای طی‌کردن مقصد تهران تا مشهد با خودرویی مثل پراید باید حدود 897‌ هزار تومان هزینه کنید.

یکی دوروز پیش بود که رحمت حاجی‌محمدعلی، رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری از آغاز به کار اپلیکیشن تاکسی‌های بین‌شهری به صورت پایلوت در استان تهران خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار شده این اپلیکیشن به مدت یک‌ماه و به صورت آزمایشی فعالیت کند تا معایب و مزایای آن مشخص شود. حالا بعد از اتحادیه تاکسی‌های شهری که کارپینو را در رقابت با اسنپ و تپسی راه‌اندازی کرد، اتحادیه تعاونی‌های کرایه بین‌شهری هم از راه‌اندازی اپلیکیشن تاکسی‌های بین‌شهری خبر داده که احتمالا قرار است رقیب ماکسیم شود که به صورت جدی‌تر از بقیه تاکسی‌های آنلاین مسافران بین‌شهری را جابجا می‌کند.

واکنش‌های سازمان راهداری به آنلاین‌شدن حمل‌ونقل جاده‌ای

زمان زیادی از تولد تاکسی‌های آنلاین در ایران نمی‌گذرد اما آنها حسابی جای خود را بین مردم باز کرده‌اند. حالا اکثر افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، با سامانه‌های درخواست تاکسی آنلاین آشنا هستند و به صورت روزمره از آنها استفاده می‌کنند، حتی مخالفت‌های ارگان‌های مختلف و شکایات رانندگان تاکسی و آژانس‌ها هم نتوانست جلوی فعالیت سامانه‌های تاکسی‌های آنلاین را بگیرد و گستره فعالیت آنها بیشتر و بیشتر شد تا جایی که الان صحبت از فعالیت آنها در مسیرهای بین‌شهری به میان آمده است. اتفاقی که اگرچه اپلیکیشن‌هایی مثل اسنپ و تپسی می‌خواستند آن را هم در خدمات خود بگنجانند ولی هنوز نتوانسته‌اند، چون سازمان راهداری به صورت علنی مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بود.

این روزها حیطه فعالیت تاکسی‌های آنلاین در 4 بخش تاکسی‌های اقتصادی، تاکسی‌های لوکس، تاکسی‌های مخصوص بانوان و درخواست موتورسیکلت خلاصه‌ می‌شود و پیش‌بینی می‌شد با توجه به گسترش چشمگیر فعالیت آنها، در بخش سفرهای بین‌شهری هم فعالیت داشته باشند. اسنپ به‌عنوان نخستین اپلیکیشن تاکسی‌های آنلاین، اولین سامانه‌ای بود که می‌خواست سفرهای بین‌شهری را هم فعال کند اما همان زمان یعنی حدود دو‌سال‌ونیم پیش، داود کشاورزیان، رئیس سابق سازمان راهداری کشور با ورود سامانه‌های آنلاین به سفرهای بین‌شهری مخالفت کرد.

او معتقد بود سیاست‌ها و نگاه کلان کشور باید به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی حرکت کند. ظرفیتی که در یک اتوبوس برای جابجایی مسافران وجود دارد، نیاز به 12 خودروی شخصی دارد و فعال‌شدن سامانه‌های آنلاین در سفرهای بین‌شهری به این معنی است که باید یک خودرو حذف شود و تعداد زیادی خودروی دیگر وارد جاده شوند.

افزایش مصرف سوخت هم یکی دیگر از دلایل مخالفت رئیس سابق سازمان راهداری بود تا از ورود اپلیکیشن‌های آنلاین به سفرهای بین‌شهری جلوگیری کند، البته چندی پیش مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری اعلام کرد: «حمل‌ونقل جاده‌ای ایران تا دو‌سال آینده به صورت اینترنتی و از طریق پایانه‌های مجازی انجام خواهد شد». بنا به گفته او، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌ حمل‌ونقل بدون ‌شک حمایت همه‌جانبه‌ سازمان راهداری را همراه خود خواهند داشت و همه مجوزهای لازم برای پیشرفت کاری آنها از طریق این سازمان صادر خواهد شد. و البته همچنان هم ارگان‌های متولی حمل‌ونقل بین‌شهری با این اپلیکیشن‌ها مخالف هستند.

قیمت بالای تاکسی‌های بین‌شهری

یکی از نکات مهم درباره فعالیت تاکسی‌های بین‌شهری بالابودن قیمت آنهاست که به قیمت بلیت هواپیما تنه می‌زنند. در یکی از این اپلیکیشن‌ها برای طی‌کردن مقصد تهران تا مشهد با خودرویی مثل پراید باید حدود 897‌ هزار تومان هزینه کنید. اگر هم بخواهید با خودروهایی مثل سمند یا پرشیا این مسیر را طی کنید، باید 100‌ هزار تومان کرایه بیشتر پرداخت کنید. جالب است که این اپلیکیشن به مسافر اجازه می‌دهد اگر بخواهد با خودرو‌های لوکس‌تری سفر را تجربه کند؛ مثلا برای مسیر تهران-مشهد اگر بخواهد با خودروهای VIP هیوندا و تویوتا سفر کند، باید حدود یک‌ میلیون‌ و 600‌ هزار تومان هزینه کند.

جالب است که این اپلیکیشن امکان استفاده از خودروهای شاسی‌بلند را هم برای مسافران فراهم کرده که در این صورت هزینه سفر 200‌ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که رِنج قیمت بلیت هواپیما از تهران به مشهد از 280‌ هزار تومان شروع شده و به 440 هزار تومان می‌رسد. ضمن این‌که قیمت بلیت قطار تهران‌-مشهد از 100‌هزار تومان شروع شده و به 150‌ هزار تومان می‌رسد. این ارقام نشان می‌دهد حتی در صورت استفاده از تاکسی برای سفر خانوادگی، یعنی سرشکن‌شدن قیمت، باز هم هزینه با قیمت بلیت هواپیما قابل رقابت است.

برای مسیرهای بین‌شهری دیگر هم کرایه تاکسی‌های آنلاین تقریبا عدد بالایی است؛ مثلا اگر بخواهید از تهران به یزد بروید و خودروی پراید انتخاب شما باشد، باید حدود 630‌ هزارتومان هزینه پرداخت کنید. اگر هم بخواهید از خودروهای مجهزتر و مدل‌بالاتر استفاده کنید، هزینه سفرتان بسته به انتخاب خودرو از 700‌ هزار تومان تا یک‌ میلیون‌ و 230‌ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. قیمت بلیت هواپیما برای سفر تهران به یزد هم 326 تا 380‌ هزار تومان است.

نمی‌توانیم مانع تکنولوژی شویم

مسعود پل مه، عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی، درباره آغاز فعالیت تاکسی‌های آنلاین بین‌شهری می‌گوید: «دنیای امروز هر لحظه در حال پیشرفت و رفتن به سمت استفاده از تکنولوژی‌های مختلف است. است‍ارت‌آپ‌های آنلاین هر روز بیشتر از روز قبل دسترسی را به خدمات برای مردم آسان می‌کنند و استقبال از آنها هم بالا است. پیشرفت تکنولوژی و استفاده از استارتاپ‌های آنلاین باعث ایجاد رقابت، افزایش خدمات و کاهش هزینه برای مشتریان می‌شود و همان‌طور که در کشور خودمان هم اتفاق افتاده است، پیشرفت آنها غیر قابل کنترل است.

از چند ‌سال پیش که اپلیکیشن‌های آنلاین حمل‌ونقل کارشان را آغاز کردند، حتی برای افراد فعال در حیطه تکنولوژی هم متصور نبود که بتوان روزی با یک گوشی هوشمند و مشخص‌کردن مبدا و مقصد تاکسی گرفت؛ اما این اتفاق افتاد و می‌بینیم که مردم هم استقبال زیادی از آن کردند. بنابراین کاملا قابل پیش‌بینی بود که فعالیت این تاکسی‌ها در مسیرهای بین‌شهری هم آغاز شود. با فعال‌شدن تاکسی‌های آنلاین در مسیرهای بین‌شهری می‌توان استفاده از خودرو‌های شخصی را هم مدیریت کرد».

پل مه درباره اینکه فعال‌شدن تاکسی‌های آنلاین در مسیرهای بین‌شهری چه تاثیری روی حمل‌ونقل عمومی می‌گذارد، ادامه می‌دهد: «چاره‌ای جز هماهنگ‌شدن با پیشرفت تکنولوژی نیست. کسب‌و‌کارهای سنتی برای این‌که از رونق نیفتند و همچنان از دوام برخوردار باشند، چاره‌ای جز تطابق‌دادن خود با تکنولوژی و دانش روز ندارند. آنها هم می‌توانند دسترسی به اطلاعات مشتریان و سرعت عمل‌شان را بالا ببرند؛ در غیر این صورت حتما از چرخه خارج می‌شوند. آنها یا باید وارد چرخه استارتاپ‌های آنلاین شوند یا این‌که شرایط جدیدی را برای خود تعریف کنند تا همچنان مشتریان‌شان را حفظ کنند. وقتی که تاکسی‌های درون‌شهری هم فعال شدند، ارگان‌هایی مثل تاکسیرانی اعتراض‌شان را شروع کرده و خواستار حذف آنلاین‌ها شدند اما این رفتار راه‌حل خوبی نبود و خود تاکسیرانی هم متوجه شد باید فعالیت اینترنتی خود را آغاز کند. در بحث فعال‌شدن تاکسی‌های آنلاین بین‌شهری هم همین شرایط وجود دارد؛ چون گریزی از پیشرفت علم و تکنولوژی نیست».

منبع: شهروندآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.