کد مطلب: ۶۵۵۷۶۴

در گفتگو با تجارت نیوز مطرح شد:

انتقاد از عملکرد صندوق‌ نوآوری/ ساخت‌وساز به جای حمایت از استارتاپ‌ها!

انتقاد از عملکرد صندوق‌ نوآوری/ ساخت‌وساز به جای حمایت از استارتاپ‌ها!

یک کارشناس استارتاپی می‌گوید: بانک‌ها و صندوق‌های نوآوری به جای حمایت از استارتاپ‌های شکست‌خورده وارد فعالیت‌های اقتصادی مثل ساخت و ساز ملک شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ؛ کشورهای در حال توسعه طی چند سال اخیر و با رشد فناوری، تلاش زیادی برای شکوفایی و شناسایی افراد خلاق و ایده‌های برتر کرده و در نهایت توانسته‌اند با استفاده از این روش بخش‌های صنعتی و اقتصادی خود را متحول کنند. صندوق‌ نوآوری و صندوق‌های زیرمجموعه هم در این میان نقش پررنگی دارند.

همزمان کشورهای آسیایی هم توانسته‌اند با توجه به رشد جمعیت جوان خود، جایگاه نخست را در جهان از لحاظ رشد استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا به خود اختصاص دهند.

به گفته کارشناسان موفقیت استارتاپ‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها به ویژه کشورهای جهان سوم و درحال توسعه داشته باشد. کشورهایی مانند سنگاپور، کره جنوبی و هند به خوبی از این پتانسیل در اقتصاد خود بهره برده‌اند. آنها حتی توانسته‌اند گوی سبقت را از کشورهای اروپایی و امریکای شمالی بربایند.

در کشور ما هم طی چند سال اخیر اتفاقات نسبتا خوبی در این بخش رخ داده است و شرکت‌های موفقی پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند. حتی برخی از آن‌ها توانسته‌اند محصولات و خدمات خود را در سطح بین الملل ارائه دهند. اما با توجه به تعداد استارتاپ‌های فعال ایران، هنوز شرکت‌های نوپای بزرگ زیادی در این زمینه فعالیت ندارند. شاید تعداد استارتاپ‌های بزرگ کشور ما از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر باشد. یکی از دلایل این شرایط عملکرد صندوق‌ نوآوری و دیگر نهادهای سرمایه‌گذاری است.

چالش نبود سرمایه‌گذار

فرشاد مظفری‌نیا کارشناس و فعال استارتاپی با اشاره به اینکه نبود سرمایه‌گذار در این حوزه بزرگ‌ترین مانع برای متولد شدن استارتاپ‌های بزرگ در رقابت با دیگر بزرگان این حوزه است، به تجارت‌نیوز می‌گوید: متاسفانه در ایران سرمایه‌گذاران استارتاپی بعد از موفقیت و شناخته شدن یک استارتاپ، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از ایده‌های برتر دیده نمی‌شوند و در همان ابتدای راه از بین می‌روند. به همین دلیل استارتاپ‌های خوش ایده و موفق چندانی راهی بازار نمی‌شوند .

او اضافه می‌کند: این درحالی است که در کشورهای موفق این حوزه، سرمایه‌گذاران از جمله صندوق‌های نوآوری به دنبال ایده‌های نو و جذاب هستند تا به آن‌ها پروبال دهند و خروجی آن را با موفقیت راهی بازار کنند. بعد از آن به دنبال کسب سود هستند.

به گفته این فعال استارتاپی؛ اکثر سرمایه‌گذاران ایرانی تحمل ریسک را ندارند و به همین دلیل به دنبال شرکت‌های نه چندان نوپایی هستند که در نیمه راه بوده و محصول و خدمات آن‌ها راهی بازار شده است. بعد از آن اقدام به خرید تمام یا بخشی از سهام شرکت می‌کنند.

غفلت صندوق‌های نوآوری از جذب ایده‌های بکر

مظفری‌نیا در ادامه اضافه می‌کند‌: صندوق‌ نوآوری و شکوفایی و زیر مجموعه‌های آن که در کشور ما فعال است نیز همین رویه را در پیش گرفته و متاسفانه به دنبال جذب ایده‌های بکر نیستند.

او با بیان اینکه این رویه باعث شکست استارتاپ‌ها می‌شود، اضافه می‌کند: متاسفانه تعداد استارتاپ‌های شکست‌خورده در کشور ما کم نیست. در شرایط اقتصادی امروز جامعه ما این موضوع امید را در بین جوان‌های فعال حوزه استارتاپ از بین برده است. آنها بعد از شکست استارتاپ خود، دیگر به دنبال خلق ایده جدید نمی‌روند.

این فعال استارتاپی ادامه می‌دهد: یکی از وظایف بانک‌ها و صندوق‌ نوآوری در کشورهای دیگر، حمایت از استارتاپ‌های شکست خورده است. به همین دلیل بسیاری از استارتاپ‌ها از شکست‌های خود درس می‌گیرند و این فرصت را دارند که یکبار دیگر شانس خود را امتحان کنند .

مظفری‌نیا با انتقاد از نوع سرمایه‌گذاری صندوق‌ نوآوری و شکوفایی اضافه می‌کند: متاسفانه این صندوق و زیر مجموعه‌هایش مشغول کارهای اقتصادی مثل ساخت و ساز ملک و غیره است و این موضوع آن‌ را از هدف و رسالت اصلی دور کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.