کد مطلب: ۴۷۹۶۴۹

نگاهی به مهم‌ترین اخبار یک هفته اخیر استارتاپ‌ها و فناوری اطلاعات

نگرانی‌ برای فیلتر واتس‌آپ / اختلال اینترنت در ایران

نگرانی‌ برای فیلتر واتس‌آپ / اختلال اینترنت در ایران

از نظرات کاربران در مورد اپ‌های مسیریاب ایرانی تا نگرانی‌ها در مورد سرعت اینترنت و فیلترینگ و اخبار دیگر را در مروری این هفته بر مهم‌ترین اخبار استارتاپی و فناوری اطلاعات بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجودی که چند سالی از فیلترینگ اپلیکیشن «ویز» می‌گذرد؛ هنوز برخی کاربران استفاده از آنها را به مسیریاب‌های ایرانی ترجیح می‌دهند. اپلیکیشن مسیریاب ویز یک بار در سال 96 فیلتر و پس از مدتی رفع فیلتر شد. اما حداقل از سال 97 تاکنون بهره‌گیری از این اپ در ایران بدون استفاده از فیلترشکن ممکن نیست. از آن زمان تاکنون، چند تیم ایرانی روی ارائه اپلیکیشن‌های مسیریاب فعالیت کردند یا می‌کنند؛ ماجرا از تلاش دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای ارائه «دال» آغاز شد که موفقیت چندانی به دست نیاورد. بعدها نام‌های دیگری هم در این اکوسیستم شنیده شدند که شاید معروف‌ترین آنها «بلد» و «نشان» باشند.

هر دو آنها خود را در پرنصب‌ترین اپلیکیشن مسیریاب ایرانی دانسته‌اند؛ اما در برخی از مارکت‌های عرضه انواع اپ‌ها، کفه ترازو به نفع اولی سنگین‌تر است.

بیت‌کوین بخریم یا نه؟

ارزش بیت‌کوین از ابتدای شهریور ماه به این سو با نوساناتی همراه بوده و در برخی روزها حتی سقوط حدود 10 درصدی را نیز تجربه کرده است. اما سعید خوشبخت، کارشناس حوزه بلاک‌چین، در مورد خرید بیت کوین معتقد است، رمزارزها می‌توانند یکی از اجزای سبد سرمایه‌گذاری افراد باشند و هر چقدر که رمزارز انتخابی آنها، بازار بزرگ‌تری داشته باشد، ریسک کمتری دارد.

سایت خبری راه پرداخت نیز از تعدادی از فعالان حوزه رمزارز در مورد حجم بازار رمزارزها در ایران گفتگو کرده است. بر اساس این گزارش، هیچ‌کدام با قطعیت به آن پاسخ نداده‌اند و همه بر این عقیده هستند که آمار دقیقی از حجم بازار رمزارزها در ایران وجود ندارد و ارقام متفاوتی را در این مورد ذکر کرده‌اند.

ختم مجازی با قیمت‌های چندمیلیونی

گسترش بیماری کووید ۱۹، مراسم ختم یا ترحیم مجازی را رونق داده است؛ مراسم متنوعی که قیمت‌های متفاوتی دارند؛ برای مثال از ۱۰۰ هزار تومان گرفته تا ۵ میلیون تومان.

در شرایطی که به دلیل گسترش ویروس کرونا، هرگونه ازدحام جمعیت در یک مکان، خطرناک است، برگزاری مراسم ختم و عزاداری برای عزیزان از دست رفته نیز به دغدغه تبدیل شده است. حالا برخی کسب و کارها تلاش می‌کنند به این دغدغه پاسخ دهند. جستجو در اینترنت نام تعدادی از سایت‌های فعال در زمینه اجرای مراسم ختم آنلاین را نشان می‌دهد.

گلایه‌ از اختلال اینترنت و نگرانی از فیلترینگ

«اینترنت» در ماه‌های اخیر، بسیاری از مردم را کلافه کرده؛ بعد از ماجرای گرانی بسته‌ها و حذف بسته‌های پرطرفدار از ویترین همراه اول و ایرانسل، حالا نوبت به کندی و قطع و وصل اینترنت اپراتورها و مخابرات رسیده است.

در روزهای اخیر تعدادی از کاربران از کندی اینترنت خانگی و همراه خود شکایت دارند. به گفته برخی از آنها، چه با اتصال فیلترشکن و چه بدون آن، سرعت اینترنت بسیار پایین است. گروهی از کاربران نیز می‌گویند برای ارسال فایل‌ها با تلفن همراه خود، حتما باید فیلترشکن را روشن کنند یا با اینترنت خانگی نمی‌توانند سایت‌های خارجی را باز کنند.

برخی از افراد هر گاه که چنین مشکلاتی رخ می‌دهد این احتمال را مطرح می‌کنند که ممکن است پای اینترنت ملی در میان بوده و دسترسی به برخی سایت‌های خارجی قطع شده باشد.

از سوی دیگر نگرانی از فیلترینگ حالا به واتس‌اپ هم رسیده است؛ در روزهای گذشته برخی افراد از قطعی نسخه وب این پیام‌رسان خبر دادند اما مسئولان موضوع را مربوط به سرور خود واتس‌اپ دانستند.

البته برخی نیز بدون مشکل می‌توانستند از نسخه تحت وب این پیام‌رسان استفاده کنند. با وجود این، نگرانی‌هایی در مورد فیلتر واتش اپ ایجاد شد و برخی در فضای مجازی به جدی یا شوخی به این موضوع اشاره اما برخی مسئولان مرتبط، موضوع فیلترینگ را تکذیب کردند.

خودداری از عرضه شتابزده استارتاپ‌ها در بورس

حضور استارتاپ ها در بورس ، هم می‌تواند برای فعالان بازار سرمایه جالب باشد و هم به کسب‌و‌کارهای نوپا و فناورانه برای جذب منابع مالی کمک کند؛ ولی پیش از هر عرضه اولیه‌ای باید به نکاتی توجه کرد تا کل اکوسیستم آسیب نبیند.

موضوع عرضه استارتاپ‌ها به بورس، چند ماهی است که در رسانه‌ها مطرح شده و مسئولان در ابتدای تابستان تاکید ویژه‌ای روی آن داشتند اما به اعتقاد برخی کارشناسان، به نظر می‌رسد از آن اشتیاق اولیه در میان مسئولان در این مورد کاسته شده باشد؛ از جمله در مورد حضور دی جی کالا در بورس .

در این میان برخی فعالان و کارشناسان این اکوسیستم، معتقدند نخستین شرکت‌های استارتاپی که در شرایط فعلی وارد بازار سرمایه می‌شوند، نقش کلیدی و مهمی در شکل دادن به روند و نگاه عمومی به این بازار نوپا خواهند داشت.

در مقاله‌ای که ایده‌هاب در این زمینه تهیه کرده، آمده است با وجود پتانسیل بالا و جذابیتی که عرضه اولیه استارتاپ ‌ها برای اولین بار در بازار سرمایه دارد و همچنین اهمیت این راهکار برای تأمین سرمایه مورد نیاز رشد این نوع شرکت‌ها، عدم توجه به تجربیات پیشین کشورها در IPO استارتاپ‌ها، می‌تواند امکان ورود سایر استارتاپ‌ها را به این بازار برای مدتی طولانی با چالشی جدی مواجه کند.

استارتاپ‌ها و موج افشاگری‌ها

در شرایطی که این روزها بحث آزارها و مزاحمت‌های جنسی زنان و موج افشاگری آنها در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها مورد توجه قرار دارد، برخی کسب و کارهای استارتاپی و فناورانه نیز از این موضوع در امان نبوده‌اند.

یکی از مدیران سابق دیجی‌کالا از جمله افرادی بود که اتهامات زیادی در مورد او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. روزنامه اعتماد نوشته که این شرکت در همین رابطه، ايميلي را برای همه كاركنان خود ارسال و بر رسیدگی به موضوع کرده است.

تپسی نیز چندی پیش به نوع دیگری درگیر اخبار مربوط به امنیت تاکسی های اینترنتی بود. ماجرا به اقدام دختری جوان به انتشار یک ویدیو در اینستاگرام و طرح ادعای ربوده شدن از سوی یکی از سفیران تپسی برمی‌گشت.

حالا و با گذشت حدود یک ماه و نیم از این ماجرا، معاون اجتماعی پلیس فتا از شکایت راننده مورد نظر از آن دختر جوان به اتهام «نشر اکاذیب، تهمت و افترا» خبر داده است. (پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا).

توقف الزام سایت‌ها به احراز هویت کاربران

چندی پیش دادستانی با ارسال نامه‌ای به اتحادیه کسب و کارهای مجازی تاکید کرد که سایت‌هایی چون دیوار، شیپور و باما موظف به احراز هویت کاربران خود در سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) هستند.

از آن زمان برخی کارشناسان این نگرانی وجود دارد که این اجبار باعث کوچ کاربران به پلتفرم‌های غیرقابل نظارت شود.

اما به گزارش پیوست، پیگری‌های نهادهای صنفی از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برای رایزنی در این زمینه با دادستانی و دیگر تصمیم‌گیران ادامه دارد و به نظر می‌رسد اجرای این دستورالعمل که قرار بود از ابتدای مهر ماه کلید بخورد، فعلا متوقف شده باشد.

مدیران کسب‌وکارهای آنلاین معتقدند انحصار احراز هویت با یک سامانه و خارج شدن کاربر از پلتفرم برای هویت‌سنجی در یک سایت دیگر، ضربه بزرگی به کسب‌وکار آنها می‌زند.دیروز اجرایی شود فعلا متوقف شده است و رایزنی‌ها با مقامات قانونی ادامه دارد.

کلاهبرداری از طریق اپ شاد!

به گزارش زومیت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حساب توئیتر خود از کلاه‌برداری سودجویان ازطریق سامانه‌ شاد خبر داد.

یکی از کاربران فضای مجازی با انتشار توئیتی عنوان کرد که پس از تماس با پشتیبانی این سازمانه، به‌ازای هر دقیقه، سه هزار تومان و با گذشت ۴۳ دقیقه از مکالمه، هزینه‌ای بالغ بر ۱۳۰ هزار تومان به قبض تلفن وی افزوده شده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در پاسخ به توئیت کاربر متضررشده، اعلام کرد که این مکالمه، نتیجه‌ یک کلاه‌برداری بوده و کاربر به‌جای تماس با پشتیبانی «شاد»، با کلاهبرداران تماس گرفته است.

او، در توییتر خود نوید داده تا با پیگیری و توقف این کلاهبرداری‌ها از سوءاستفاده از نام این سامانه‌ دانش‌آموزی جلوگیری کند. آذری جهرمی خطاب به این کاربر اعلام کرد که پول‌های کسرشده از حساب افراد قربانی، بعد از پیگیری‌های لازم به حساب آن‌ها بازمی‌گردد.

آخرین اخبار و گزارش‌‌های حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.