کد مطلب: ۵۷۷۲۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اجرای آزمایشی طرح صیانت توسط اپراتورها / قطعی به اینترنت‌های خانگی رسید!

اجرای آزمایشی طرح صیانت توسط اپراتورها / قطعی به اینترنت‌های خانگی رسید!

به دنبال اقدامات اخیر اپراتورهای تلفن همراه برای اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، ظاهرا حالا نوبت به اینترنت‌های ثابت و خانگی رسیده که به پیشواز این طرح بروند و برای مشترکان خود مشکل ایجاد کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند ماه اخیر، بحث صیانت یا مسدودسازی فضای مجازی مطرح شد و به نظر می‌رسد که رشرکت‌های تامین کننده اینترنت در کشور با روش‌های مختلف به دنبال پیاده‌سازی این طرح هستند.

پس از قطعی و کندی اینترنت برای اپراتورهای تلفن همراه، حالا قطعی و کندی اینترنت به اینترنت‌های ثابت و خانگی رسیده است. ظاهرا این شرکت‌ها نیز در حال هموار ساختن راه اجرای طرح صیانت هستند!

قطعی اینترنت برای ایجاد زیرساخت شبکه ملی؟

از زمانی که بررسی طرح صیانت در مجلس به تصویب رسید، ظاهرا اجرا کردن آن به مسئولیت در بین شرکت‌های توزیع کننده اینترنت تبدیل شده است.

نخست ارائه بسته‌های عجیب با شرایط اینترنت ملی، توسط همراه اول و بعد کندی و قطعی اینترنت تلفن همراه و ثابت که به تازگی افزایش قابل توجهی داشته، اکنون به یکی از نگرانی‌های کاربران تبدیل شده است.

یکی از مشترکان اینترنت ثابت ایرانسل به تجارت‌نیوز گفت: «اینترنت ثابت من دو هفته‌ای می‌شود که قطع است و پشتیبانی شرکت نه تنها پاسخ درستی نمی‌دهد بلکه به این موضوع رسیدگی هم نمی‌کنند.»

یکی از کاربران در توییتر در اعتراض به این قضیه نوشت: « وضع اینترنت ثابت هر روز بدتر از دیروز! حتی سایت داخلی هم باهاش بالا نمیاد، یعنی فقط ادعا»

کاربر دیگری نوشت: «‏چند روز است سیستم اینترنتی دفترخانه‌ها و بانک‌ها مشکل دارند امروز اینترنت ثابت هم مشکل پیدا کرد و قطع شد.»

کاربران زیاد دیگری در شبکه‌های اجتماعینارضایتی خود را نسبت به این موضوع نشان داده‌اند و خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

اقدامات اخیر اپراتورهای اینترنت این احتمال را قوت می‌بخشد که طرح صیانت و ایجاد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات به دست اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی اجرایی شود.

تاکنون چندین بار موضوع محدود کردن پهنای باند یا همان مسدودی اینترنت خارجی مطرح شده و به نظر می‌رسد این طرح حالا به اجرایی شدن بسیار نزدیک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع خواندن گزارش « چالش‌های عجیب پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی » پیشنهاد می‌شود.

محدود و گران کردن اینترنت

علاو بر اینکه اکثریت فعالان این حوزه و مردم به این طرح واکشنی بسیار منفی نشان دادند، اما اپراتورهای تلفن همراه یکی پس از دیگری با اقدامات جدید خود به پیشواز این طرح رفته‌اند. همچنین سرعت اینترنت تلفن همراه و ثابت نیز در برخی از مواقع خیلی کم یا حتی قطع می‌شود.

همچنین گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهد که شرکت‎‌های توزیع کننده اینترنت‌های خانگی و ثابت، به تازگی تعرفه خدمات اینترتی خود را افزایش داده‌اند. این افزایش قیمت ممکن است منجر به کاهش مصرف اینترنت‌های ثابت شود.

برای مثال مشترکان شرکت‌های اینترنتی آسیاتک، شاتل، وب و پارس آنلاین اعلام کرده‌اند که تعرفه‌ اینترنت در این شرکت‌ها بدون اطلاع قبلی و به یک باره از ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش دادند.

این در حالی است که در بودجه امسال مجلس مصوبه‌ای به تصویب رسید که هر گونه افزایش تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ را ممنوع اعلام کرده بود.

به گفته کارشناسان این حوزه قطعی اینترنت به طور مستقیم مردم و کسب و کارهایشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در طرح صیانت از اینترنت ملی هزاران میلیارد تومان رانت نهفته است که با محدودکردن و گران کردن اینترنت به این شبکه مافیا بیاید.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درود بر کرونا که خوب دخلتونو آورده

  • امیری

    باید به وزیر جدید تبریک گفت مخصوصن به جناب ریسی واقعن متعسف هستم الان چند روز اینترنت ندارم وکلی کار رودستم مونده

  • ناشناس

    هر روز که از خواب بلند میشویم با یک طرح و نظر جدیدی روبرو میشویم که تماما در جهت عکس منافع عمومی است.دقیقا هر طرحی را اجرایی میکنن برای اذیت کردن جامعه است..چرا با مردم بیگانه اید؟چرا دلتان میخواهد مردم در فلاکت و بدبختی باشند؟واقعا شما انسان هستید؟

  • ناشناس

    خیلی بده همش خط و وصل اینترنت شدید داریم روزی صد مرتبه مودم رو خاموش روشن میکنیم این شد زندگی اخه کافی نت هستیم مثلا

  • ناشناس

    من فقط یه چیز میگم بابت اینهمه ظلم و خفقان خدا مرگتون رو برسونه اونم با ذلت بلکه دلمون یه ذره آروم بگیره

  • ناشناس

    واتساپ و تلگرام شما هم قطعه دوستان؟

    • ناشناس

      بله

    • زینب

      بله برای ماهم قطع

    • ناشناس

      اره

    • ناشناس

      برای من هم واتساپ و اینستا قطعه
      ولی پیام رسان های ایرانی وصله

    • ناشناس

      اره از امروز عصر قطع شده

    • ناشناس

      سلام بله دوستان لطفا کسی اطلاعی داره

    • مهدی

      اره منطقه ماهم اهواز قطه

  • ناشناس

    ?????هجرت به سروش

  • ناشناس

    من پسرمو فقط از طریق تماس تصویری میبینم مشکلات مردمو حل کنید به جای قطع کردن واتساپ این چه کاریه هرروز عقب مونده ترازدیروز

    • سینا دیندار

      تو بلد نیستی دلیل نمیشه بقیه هم نتونن استفاده کنند بیخود مظلوم نمایی نکن، کلی از برنامه های داخلی امکان این رو میدن که افراد دیگر هم در خارج ازشون استفاده کنن و سرور برای اتصال از خارج به داخل رو هم دارن.
      امیدوارم هرچه سریعتر طرح اینترنت ملی رقم بخوره.

    • ناشناس

      یعنی هنوز نمیدونی پیام رسانای داخلی امنیت ندارن خودتو زدی به اون راه

  • پارسا بوشهریان

    الاهی اینترنت نه ضیف بشه نه قطع بلکه قوی تر بشه????????????????????????????????????

  • ناشناس

    قابل توجه طرفداران صیانت
    ماده ۳۳ منشور حقوق شهروندی:
    حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره‌مند شوند.