کد مطلب: ۶۶۹۹۳۷

مدیرعامل از کی وام در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

زنگ خطر برای استارتاپ‌های حوزه بیمه / شفاف‌سازی برای رگولاتوری نتیجه می‌دهد؟

زنگ خطر برای استارتاپ‌های حوزه بیمه / شفاف‌سازی برای رگولاتوری نتیجه می‌دهد؟

استارتاپ‌های حوزه بیمه مانند دیگر استارتاپ‌ها، با رگولاتوری مربوط به حوزه خود به چالش‌های بزرگی برخورده‌اند که این چالش‌ها می‌تواند آسیب‌های جبران‌ ناپذیری به آن‌ها وارد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعداد استارتاپ‌های حوزه بیمه به‌تازگی روبه افزایش است. چرا که کار مشتریان بیمه با این نوع کسب‌وکار بسیار تسهیل می‌شود. اما به‌نظر می‌رسد که در کشور ما استارتاپ‌های ابن حوزه فعالیت خود را به‌سختی ادامه می‌دهند، چرا که رگولاتوری همراه آن‌ها نیست.

از کی وام یکی از استارتاپ‌های فعال در حوزه اعتباردهی آنلاین است. این نوع شرکت‌ها سرعت انجام فرآیند وام‌دهی و در نهایت اعطای اعتبارهای آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌کند.

از آنجایی که دو شرکت از کی وام و از کی بیمه با همکاری یکدیگر فعالیت می‌کنند، در ادامه، درباره مشکلات استارتاپ‌های حوزه بیمه با محمدمهدی مومنی،مدیرعامل « از کی وام » گفتگو کردیم.

تضاد منافع زنگ خطریست برای استارتاپ‌های بیمه‌ آنلاین

_بیمه مرکزی چه اقداماتی برای شما انجام می‌دهد؟ آیا این موضوع حقیقت دارد که به جای ساختن پله، برای کسب‌وکارها، در روند فعالیت‌های شما آجر چینی می‌کند؟

«بله. ما چیزی به‌عنوان انجمن فین تک و کارگروه داریم، اما حداقل در این چند سال خیلی فعال نبودند. آن هم یکی از دلایلش آن است که بازیگران این حوزه، محدود هستند. از سوی دیگر رقابت زیادی میان این بازیگران وجود دارد. به همین دلایل شاید آن کارگروه آن طوری که باید شکل نگیرد و فعالیت نکند. با این حال اما در انجمن فین تک با شرکت‌های این حوزه بایکدیگر همراهی کردند.

اما معضل اصلی چیست؟ در اینجا بحث تضاد منافع است. به عنوان مثال که در حال حاضر اتفاقاتی قرار است رخ دهد به شدت برای ما و هرگونه کسب‌وکار و سرمایه خطرناک است.»

اقدام عجیب بیمه مرکزی با استارتاپ‌های حوزه بیمه

_تصمیم بیمه مرکزی چیست؟ با این اقدام کسب‌وکار شما چه آسیبی می‌بیند؟

«امروز رگولاتوری در کشور ما یعنی همان بیمه مرکزی آمده است در صنعت بیمه یک شرکتی تاسیس کرده است. بیمه مرکزی و چند تن از مدیران او سهام‌دار اصلی این شرکت هستند. حالا بیمه مرکزی یک قانون گذاشته‌است که کارگزاری‌های برخط که سال گذشته مجوزشان صادر شد، مانند از کی، بیمه دات کام، بیمه بازار و غیره که در فضای آنلاین بیمه کار می‌کنند، باید صرفا از این شرکت سرویس بگیرند.

این سرویس حالا به چه صورتی است؟ این سرویس عملا از ما می‌خواهد که تمامی اطلاعات اعم از نام کاربری و رمز عبور خود را به آن شرکت بیمه بدهیم. در اینجا مساله‌ای که مطرح می‌شود این است که اداره تمامی فعالیت‌های کسب‌وکارهای مانند ما به‌دست او سپرده می‌شود. پس یعنی استارتاپ‌های حوزه بیمه دقیقا چه کاری انجام خواهیم داد؟

مهم‌ترین رکن کسب‌وکار تراکنش (transaction) است. این شرکتی که بیمه مرکزی راه‌اندازی کرده‌است می‌خواهد رکن اصلی شرکت‌های بیمه را کنترل کند. به این صورت که وارد تعامل شرکت‌های بیمه‌گری که با شرکت‌های مثل ما کار می‌کنند، می‌شود. اطلاعات تمامی مشتریان را دریافت می‌کند. فرایند صدور و قیمت‌گذاری را بر عهده می‌گیرد. در نهایت عملا تمامی اختیارات را از ما سلب می‌کند.

بیمه مرکزی تنها از ما می‌خواهد که ما تبلیغات انجام دهیم، تا شرکت اصلی بیمه‌ بفروشد و مشتری جذب کند. ما در نهایت می‌شویم پوسته بی‌فایده که یک سال دیگر نیز تعطیل می‌شود.»

اثرات تنظیم‌گری نامناسب جبران ناپذیر است

_با توجه به صحبت‌های شما، رگولاتوری در موضوع بیمه آن‌طور باید و صحیح قانون‌گذاری نکرده است. عواقب این نوع تنظیم‌گری از نظر شما چیست؟

او می‌افزاید: « استارتاپ‌های حوزه بیمه با یک سری اقدامات رگولاتوری مانند همین موضوع شرکت بیمه مرکزی، این احساس را می‌کنند که قرار است ضربه‌ها و آسیب‌های بزرگی به خود ببیند. حتی شاید کسب‌وکارها منحل شود.

زمانی که نیروی انسانی متخصص ما می‌بیند که شرکت در وضعیت خوبی قرار ندارد و پیشرفت رو به جلویی حاصل نمی‌شود، تصمیم به رفتن از شرکت و حتی مهاجرت از کشور می‌گیرد. حتی اگر با چنگ و دندان هم بخواهیم آن‌ها را نگه داریم، وقی او ببیند که کسب‌وکار چند ماه حقوقش دیر می‌شود و شرکتش در خطر منهل شدن است، در نهایت دلسرد می‌شود.»

شفاف‌سازی برای رگولاتوری نتیجه می‌دهد

_کسب‌وکار شما چه اقدامی برای جلوگیری از آسیب‌ها می‌کند؟ تاکنون سعی کردید تصمیم‌های سلیقه‌ای و نظر رگولاتوری را تغییر دهید؟

«شرکت‌های بزرگ عموما سعی می‌کنند تا از طریق ابزارهایی در این حوزه به فعالیت خود ادامه دهند. ما به تازگی یاد گرفتیم که باید رابطه خود را با اجزا و بدنه دولت و دولت به معنای عام، البته نه از جنس زد و بند، بلکه با صحبت کردن و متقاعدسازی به مراتب بهتر کنیم. چرا که مسئولان آنقدر دغدغه‌های مختلف دارند که دقیقا نمی‌دانند کسب‌وکار ما در حال حاضر چه کاری را انجام می‌دهد و از روند تخصصی آن مطلع نیستند.

با وجود این، به واسطه میزان حضور بالای دولت در اقتصاد، کسب‌وکارها باید با او صحبت و تعامل کنند. تا مشکلات به صورت کامل برای آن‌ها شفاف شود که روند ما اصلا چگونه است. باید برای آن‌ها شفاف‌سازی شود که فضای آنلاین و دیجیتال با روش‌های سنتی بسیار متفاوت‌تر است. به عنوان مثال ما با دعوت از مسئولان بیمه مرکزی، این راه را پیش گرفتیم. آن‌ها وقتی به بازدید شرکت ما آمدند تازه متوجه شدند که ۵۰۰ نیرو در این مرکز کار می‌کنند، نه ۳۰ نفر. پس از آن باورشان شد که داستان متفاوت است و باید اصلاحاتی صورت بگیرد.

در نتیجه باید برای ادامه حیات به این شفاف‌سازی و تعامل با رگولاتوری ادامه دهیم. تا شاید در نهایت اوضاع چه برای رگولاتوری و چه برای استارتاپ‌های حوزه بیمه بهتر شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.