کد مطلب: ۷۵۴۹۵۳

در نشست خبری نمایشگاه اینوتکس۲۰۲۳ چه گذشت؟

اینوتکس ۲۰۲۳؛ نمایشگاه یا مراسم ترحیم استارتاپ‌ها؟/ استیج زنان از مردان جدا می‌شود؟

اینوتکس ۲۰۲۳؛ نمایشگاه یا مراسم ترحیم استارتاپ‌ها؟/ استیج زنان از مردان جدا می‌شود؟

در روزهایی که استارتاپها با محدودسازی اینترنت مواجه شدند و روزهای سختی را سپری میکنند، دبیرخانه نمایشگاه اینوتکس، طی نشست خبری خود از برگزاری اینوتکس ۲۰۲۳ خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز : نشست خبری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳، صبح امروز با حضور مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس، سیدعلی هزاوه، معاون امور فناوری پارک و سجاد عباسی‌فشمی، دبیر نمایشگاه برگزار شد.

این نمایشگاه که از ۱۹ الی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در پارک فناوری پردیس با بیش از ۲۰ بخش جانبی خود برگزار می‌شود، قرار است به شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت تسهیلات و تخفیف ۷۰ درصدی ارائه دهد.

با توجه به شرایط سختی که استارتاپ‌ها در پی محدودسازی اینترنت و محدودیت ارتباطات خود در ماه‌های اخیر تجربه کردند، استقبال از نمایشگاه اینوتکس امسال بسیار بعید به نظر می‌رسد.

عباسی فشمی ضمن اشاره به عدم برجسته‌شدن این موضوع، در پاسخ به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: بخشی که تصور داریم امسال می‌تواند به استارتاپ‌ها کمک کند استیج‌هاست؛ به‌خصوص استیج حاکمیت که قرار است تریبونی باشد که کسب‌وکارها از دغدغه‌های خود صحبت کنند و حاکمیت به‌عنوان مخاطب شنونده این دغدغه‌ها باشد. شاید این حضور بتواند حمایت آنها را بیشتر متوجه اکوسیستم کند.

وی اضافه کرد: در بخش دیگری نیز سعی داریم مجموعه‌هایی همچون بانک‌ها را در کنار استارتاپ‌ها قرار دهیم تا بتوانند از آنها حمایت کنند. به‌عنوان مثال پست‌بانک از اینوتکس‌پیچ حمایت می‌کند. سعی داریم این ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

در ادامه به دنبال مطرح‌شدن این نکته که بنا بر شرایط حاکم، برگزاری نمایشگاه‌هایی مثل الکامپ و تلکامپ لغو شده، ادامه داد: اینوتکس صرفا یک نمایشگاه نیست؛ کنار نمایشگاه‌ها، نشست‌ها، استیج‌ها و پنل‌هایی برگزار می‌شود که احتمالاً بسیاری از شرکت‌کنندگان برای این محتوا در رویداد اینوتکس شرکت می‌کنند و به دنبال فرصت‌های گفتگو هستند. بخش‌های جانبی نیز با فراهم‌آوردن فرصت تبادل نظر به اکوسیستم استارتاپی کمک خواهد کرد.

حضور استارتاپ‌ها در اینوتکس چه تاثیری دارد؟

حضور کسب‌و‌کارها می‌تواند به صورت اجاره فضا، اجاره غرفه، غرفه اشتراکی و کانترهای استارتاپی باشد. مشاهدات نشان می‌دهد استارتاپ‌هایی که سال‌های گذشته از کانترها استفاده کردند، از این حضور رضایت نداشتند و برخی فقط یک یا دو روز در کانترها ماندند.

صفاری‌نیا در پاسخ به میزان بودجه نمایشگاه به رقم دقیقی اشاره نکرد و خاطرنشان کرد که بودجه نمایشگاه بسته به میزان استقبال کسب‌وکارهاست، ولی قطعا رقمی بیش از ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود.

پیش‌تر اشاره شد که این نمایشگاه به‌صرف حضور غرفه‌داران برگزار نخواهد شد و تمرکز بر شبکه‌سازی و محتوای استیج‌هاست، اما بودجه وابسته به بخش نمایشگاهی اعلام خواهد شد. موضوعی که وجود یک تناقض در محاسبه بودجه نمایشگاه را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که بودجه این رویداد می‌تواند به بازیابی استارتاپ‌های آسیب‌دیده کمک کند.

حضور کمرنگ زنان؛ نمایشگاه تفکیک می‌شود؟

همچنین اشاره شد که بخش جدیدی با عنوان «بانوان پیشگام» قرار است امسال به نمایشگاه اضافه شود و فرصت صحبت برای زنان کارآفرین را فراهم کند.

این در حالی است که با مقایسه حضور زنان در استیج سخنرانی، پاویون منتورها، اجرا و داوری در سال ۱۴۰۱، مشارکت آنان نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود و احتمالا در نمایشگاه پیش رو این کاهش چشمگیرتر هم باشد. به‌ویژه آنکه قرار است زنان را نه در فضایی برابر، بلکه به صورت تفکیک‌شده به مشارکت بگذارند. با برگزاری این بخش قطعا سهم بانوان از شرکت در دیگر استیج‌ها و فضاهای دیگر کاهش خواهد یافت.

در اینوتکس ۲۰۲۳ سه استیج با عناوین استیج عمومی، استیج فنون حکمرانی و استیج ایستگاه آینده (امسال با موضوع هوش مصنوعی) برگزار می‌شود. دقیقا در روزهایی که آینده تکنولوژی و کسب‌وکارهای نوآورانه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بخش خصوصی، حامی رویدادهای جانبی اینوتکس

عباسی‌فشمی در ادامه به برگزاری بخش‌های جانبی توسط پیمان‌کاران و فعالان اکوسیستم اشاره کرد و گفت: در هر بخش ما RFPهایی را طراحی می‌کنیم و این موضوع را به فعالان بخش‌ خصوصی اطلاع می‌دهیم. مجموعه‌های مختلف نیز شرایط همکاری خود را به ما اعلام می‌کنند و بنا بر شرایط و تبحر آن مجموعه، دبیرخانه وارد همکاری می‌شود. امسال نیز از تمام مجموعه‌های فعال در اکوسیستم استارتاپی دعوت می‌کنیم تا چنانچه تمایل به همکاری در بخش‌های جانبی را دارند به دبیرخانه نمایشگاه اعلام کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که همچنان شروط پذیرش این مجموعه‌ها اعلام نشده است و به نظر می‌رسد انتخاب و همکاری با این فعالان براساس سلیقه شخصی دبیرخانه نمایشگاه صورت خواهد گرفت. نمونه این اتفاق در آخرین نمایشگاه برگزارشده مشهود بود که دبیرخانه بدون علتی خاص حاضر به همکاری با تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی نشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    👌👌👌

  • احسان

    این نمایشگاه باید تحریم بشه و هیشکی شرکت نکنه.