کد مطلب: ۵۱۰۱۴۸

اخبار استارتاپی و فناوری روز

ابهامات در مورد واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو/ ممنوعیت خرید و فروش «تارا» در دیوار

ابهامات در مورد واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو/ ممنوعیت خرید و فروش «تارا» در دیوار

ابهامات در مورد واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو، ممنوعیت خرید و فروش «تارا» در دیوار، فروش شماره تلفن میلیون‌ها اکانت هک شده فیسبوک و تبدیل یک بی‌ام‌و i8 به مزرعه استخراج رمزارز، از جمله مهم‌ترین اخبار فناوری و استارتاپی روز است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجودی که ممنوعیت واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو، بعد از حواشی ایجاد شده تکذیب شده بود، اخیرا معاون قضائی دادستان کل کشور از وزیر صنعت خواست تا درباره اینکه چرا واردات این دسته از موبایل‌ها همچنان تداوم دارد، توضیح دهد.

دیجیاتو در این گزارش داده که درخواست سعید عمرانی از این مقام دولتی در راستای مصوبه‌ای است که وزارت صنعت به واردکنندگان ابلاغ کرد و پس از رسانه‌ای شدنش، اجرای آن به تعویق افتاد و هنوز هم اجرا نشده است.

بر اساس این گزارش، گوشی بالای ۳۰۰ یورویی در حال حاضر تقریبا به گوشی‌های میان‌رده‌ سطح بالا اختصاص دارد و رنج قیمتی آن رقمی حدود ۱۰ میلیون تومان به بالا برای مصرف کننده نهایی است.

سرنوشت واردات این قبیل گوشی‌ها از بهار ۹۹ برای دولت دردسرساز شد. در آن زمان و طی جلساتی که بانک مرکزی با فعالان بازار موبایل و وزارت صنعت داشت، تصمیم گرفته شد که به گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو ارز تخصیص داده نشود تا دولت بتواند ارز کشور را مدیریت کند.

دلیل این تصمیم هم به این خاطر بود که گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو تنها ۹ درصد حجم بازار را شکل می‌دادند در حالی از منظر ریالی بسیار «ارز بر» بودند و ۳۶ درصد ارز تخصیص داده شده به بازار موبایل را به خود اختصاص می‌دادند.

این تصمیم اما در نهایت اجرایی نشد و وزارت صنعت و دولت کاملا موضوع چنین مصوبه‌ای را تکذیب کردند، در حالی که با توجه به نامه معاونت دادستانی کشور به نظر می‌رسد که واقعا چنین مصوبه‌ای وجود داشته و ابلاغ هم شده است.

خرید و فروش «تارا» در دیوار ممنوع شد

گسترش‌نیوز گزارش داد که خرید و فروش حواله خودروی «تارا» به فهرست ممنوعه سایت دیوار اضافه شده است.

چند هفته پیش دیوار از ممنوعیت خرید و فروش خودروهای «سورن پلاس» و «رانا پلاس» در این پلتفرم خبر داد و امروز اعلام شد خرید و فروش حواله خودروی «تارا» نیز به فهرست ممنوعه دیوار اضافه شده است.

دلیل ممنوعیت معامله این خودروها این است که طبق قانون هر گونه معامله خودروهایی که از طریق قرعه‌کشی سایپا و ایران‌خودرو ثبت نام می‌شود، از زمان تحویل تا یک سال مجاز نیست.

از آن‌جا که این سه خودرو برای نخستین بار از طریق همین قرعه‌کشی‌ها وارد بازار می‌شوند، خرید و فروش حواله‌ای و فیزیکی آنها در دیوار هم ممنوع شده و آگهی‌های مرتبط با آنها منتشر نمی‌شود.

چهارشنبه؛ رونمایی از گزارش تجارت الکترونیکی ایران

روز چهارشنبه، هشتم بهمن ماه، گزارش تجارت الکترونیکی ایران مربوط به شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی نشست خبری رونمایی و منتشر می‌شود.

به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، این مرکز سالانه به منظور اندازه‌گیری وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور و تهیه اطلاعات با کیفیت برای سیاستگذاری و برنامه‌‌ریزی، اقدام به انتشار گزارش تجارت الکترونیکی می‌‌کند اما امسال به دلیل شرایط خاص کرونا، اقدام به تهیه گزارش شش ماهه نیز کرده است.

این گزارش حکایت از ۸٫۳ شدن ارزش معاملات الکترونیکی و ۳ برابر شدن تعداد نمادهای اعتماد الکترونیکی صادره نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ است.

فروش شماره میلیون‌ها اکانت هک شده فیسبوک

دیجیاتو از دنیای فناوری گزارش داده که هکرها به یکی از دیتابیس‌های فیسبوک حاوی شماره تلفن‌های کاربران دسترسی پیدا کرده است و در حال فروش آنها از طریق بات تلگرام هستند.

محققان امنیتی می‌گویند اپراتور بات مدعی داشتن اطلاعات ۵۳۳ میلیون اکانت فیسبوک شده و آنها را از یک آسیب‌پذیری که سال ۲۰۱۹ پچ شد بدست آورده است.

در این دیتابیس اطلاعات بیش از ۳۰۰ هزار کاربر ایرانی نیز دیده می‌شود.

یک بی‌ام‌و i8 در هنگام رانندگی رمزارز استخراج می‌کند

دیجیاتو در گزارش دیگری از دنیای فناوری خبر داده است که به تازگی یکی از مالکان خودروی هیبریدی بی‌ام‌و i8 تصمیم گرفته با نصب ۶ کارت گرافیک در صندوق عقب، آن را تبدیل به یک ریگ استخراج رمزارز تبدیل کند.

این ماینر به نام «سایمون برن» خودروی گران‌قیمت خود را به یک ریگ استخراج رمزارز تبدیل کرده تا زمانی که از مزرعه اصلی خود با ۷۸ کارت گرافیک RTX 3080 دور است، همچنان درآمدزایی کند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ممد

    ۹درصد؟ لنتی اخه یه امار بدید ادم باورش بشه از ده تا موبایل که بیشترین امار فروش رو داشتن توی سال گذشته داشته هفت تاش بالای سیصد یورو بودن?? علت این مصوبه‌شون رو نفهمیدم و حرفش هم خنده داره