خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۴۶۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرمایه گذاری خطرپذیر در معرض تهدید جدی

سرمایه گذاری خطرپذیر در معرض تهدید جدی

وضعیت سرمایه گذاری خطرپذیر در ایران اوضاع مساعدی ندارد. نایب‌رییس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر نیز اخیرا دراین‌باره هشدار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نایب‌رییس هیات‌مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر کشور و عضو سازمان ملی کارآفرینی ایران از اواضاع نابسامان این سرمایه‌گذاری در کشور هشدار داد.

خطر از دست رفتن فرصت جبران جدی است

حامد ساجدی، در گفتگو با سازمان ملی کارآفرینی پیرامون تهدیدهای پیش روی حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر گفت: سرمایه گذاری خطرپذیر، جزء مهم و جدایی‌ناپذیر از اکوسیستم نوآوری کشور است که در کنار اجزاء دیگر این اکوسیستم توسعه‌ی اقتصاد مبتنی بر نوآوری را به ارمغان خواهند آورد. در شرایط فعلی کشور مولفه‌های کلیدی این اکوسیستم از جمله زیرساخت‌های مالی، ارتباطی، فناوری و قانونی به درستی فراهم‌نشده‌اند و در مواردی هم دچار عقب‌گرد هستیم.

او با اشاره به اینکه شرایط حاضر اکوسیستم کارآفرینی ایران با تهدید جدی زیرساخت‌های ارتباطی روبه‌رو است، اضافه کرد: شرایط حاضر اکوسیستم کارآفرینی ایران با تهدید جدی زیرساخت‌های ارتباطی، افت چشم‌گیر کیفیت و سرعت دسترسی به اینترنت و محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی که مهم‌ترین نقطه‌ی تماس کسب و کارهای خطرپذیر نوپا هستند، امکان سنجش ذائقه‌ی مشتریان و آزمون ایده‌های نوآورانه را عملا سلب کرده است و این تهدید شریان حیاتی کسب‌وکارهای نوآورانه را که یکی از مهم‌ترین ورودی‌های اکوسیستم است به سمت نابودی می‌کشاند.

نایب‌رییس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر در پایان خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که اکوسیستم ده‌ساله‌ی نوآوری ایران هنوز نتوانسته است برای مساله‌ی خروج و عرضه‌ی سهام‌ کسب‌وکارها در بورس که رکن حیاتی توسعه‌ و بقای آن است راه‌حلی مناسب و درخور بیابد. این تهدید دوجانبه‌ی ورودی نوآوری از یک سو و چشم‌انداز مبهم آن از سوی دیگر، آتشی است که از دو جانب به سوی کشت‌گاه ده‌ساله‌ی نوآوری و کارآفرینی ایران می‌آید و اگر اقدامی عاجل صورت نپذیرد، با فرصت‌طلبی کشورهای همسایه و آغوش باز اکوسیستم‌های موفق دنیا برای منابع فکری و استعدادهای کارآفرینی ایران، فرصت جبران هم برای همیشه از دست می‌رود.

سرمایه گذاری خطرپذیر چیست؟

سرمایه گذاری خطرپذیر، سرمایه‌گذاری موردنیاز استارتاپ‌ها است. این نوع از سرمایه‌گذاری نوعی سرمایه خصوصی و تامین مالی است که برای کسبوکارهای جدیدتر و استارتاپ‌هایی با پتانسیل رشد بالا ارائه می‌شود.

این سرمایه توسط بانک‌های سرمایه‌ گذاری، سرمایه گذاران فردی یا شرکت‌هایی که به طور خاص به سرمایه گذاری‌های مخاطره‌آمیز اختصاص داده شده‌اند، ارائه می‌شود. ارزش ارائه شده توسط سرمایه گذاران خطرپذیر اغلب فراتر از شکل پولی، از جمله تخصص فنی یا مدیریتی، و همچنین شبکه آنها و سایر منابع است.

موانع جذب سرمایه گذاری خطرپذیر در ایران

حامد بیدی، کارشناس فناوری، درباره موانع جذب سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اکوسیستم استارتاپی ایران به تجارت‌نیوز گفت: دو دسته عوامل داخلی و خارجی مانع جذب سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌شوند.

او درباره عوامل داخلی عنوان کرد: ناپایداری زیرساخت مورد نیاز برای شکل‌گیری و توسعه استارتاپ‌های ایرانی، اختلالات اینترنت، فیلترینگ و موانع حقوقی و قانونی از عوامل داخلی جلوگیری از جذب سرمایه خطرپذیر به شمار می‌روند. قوانینی که اجازه نوآوری را به استارتاپ‌ها نمی‌دهند و با محدود کردن آنها، ریسک موفقیت استارتاپ‌ها را بالا می‌برد.

بیدی با اشاره به اینکه عوامل اقتصادی هم در این مسئله تاثیر زیادی دارند، ادامه داد: باید بدانیم که اقتصاد ایران کوچک‌تر شده و رفته رفته هم کوچک‌تر می‌شود. در این شرایط سرمایه گذارها با محافظه‌کاری بیشتری عمل می‌کنند و ترجیح می‌دهند که سرمایه شان را در حوزه‌های کم‌خطرتری هزینه کنند.

این کارشناس فناوری پیرامون موانع خارجی جذب سرمایه خارجی گفت: وقتی ما راه را برای سرمایه گذاران خارجی می‌بندیم و از طرفی هم به خاطر تحریم‌ها امکان ورود سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد، در چنین شرایطی بازار ایران که یک بازار سنتی است، نمی‌تواند سرمایه خارجی جذب کند.

او همچنین ضمن تاکید برا این مسئله که بحث سرمایه گذاری خطرپذیر در ایران بعد از برجام مطرح شد، بیان کرد: در آن زمان بود که سرمایه گذار‌های خارجی ورود کردند و استارتاپ‌های ایرانی جدی گرفته شده و جهش پیدا کردند. با حضور سرمایه گذاران خارجی، سرمایه گذاران داخلی نیز تشویق شدند تا در این حوزه سرمایه گذاری کنند. اما وقتی خارجی‌ها به دلیل تحریم‌ها محدود شدند، سرمایه گذار داخلی هم رقابت کمتری را احساس کرد و انگیزه خود را از دست داد.

آخرین اخبار استارتاپ و تکنولوژی را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.