خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۷۴۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عملکرد دیجی‌کالا در مرجوع کردن کالا، خوب یا بد؟/ با فروشندگان متخلف برخورد می‌شود؟

عملکرد دیجی‌کالا در مرجوع کردن کالا، خوب یا بد؟/ با فروشندگان متخلف برخورد می‌شود؟

کاربران دیجی‌کالا تجربه‌های متفاوتی در مرجوع کردن کالاهای خریداری شده خود دارند؛ برخی بدون دردسر فرایند را طی کرده‌اند و گروهی با مشکلاتی مواجه شده‌اند؛ ظاهرا دو موضوع مهم در این زمینه، محدودیت 7 روزه و ضرورت سالم بودن جعبه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فراهم کردن امکان مرجوعی کالا، یکی از الزامات هر فروشگاه اینترنتی است. این موضوع حتی در قانون تجارت الکترونیک مورد توجه قرار گرفته؛ به گونه‌ای که ماده 37 این قانون، انصراف از خرید کالا و پس فرستادن آن را تا هفت روز کاری، حق مشتری می‌داند؛ حتی «بدون تحمل جریمه یا ارائه دلیل.»

دیجی‌کالا هم که خود را «بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران» می‌نامد، در سایت خود مدعی شده با پایبندی به سه اصل به این جایگاه رسیده است؛ پرداخت در محل، تضمین اصل‌بودن محصول و ضمانت 7 روزه بازگشت کالا.

بی‌نظمی برخی ماموران

با وجود این، کاربران در فضای مجازی و همچنین برخی مخاطبان تجارت‌نیوز نظرهای مختلفی در مورد شرایط مرجوعی کالا در این فروشگاه اینترنتی دارند.

برخی از عملکرد دیجی‌کالا در این زمینه راضی هستند و بدون هیچ مشکلی توانسته‌اند کالاهایی خریداری شده خود را مرجوع کنند؛ حتی در چند نوبت. اما گروهی نیز انتقاداتی را به این فروشگاه بزرگ اینترنتی دارند.

برخی مخاطبان تجارت‌نیوز در کامنت‌های خود ادعا کرده‌اند که دیجی‌کالا، محصول مرجوعی افراد دیگری را برای آنها ارسال کرده است. برای مثال مخاطبی نوشته است که یک ریش تراش استفاده شده را دریافت کرده است.

همچنین برخی از آنها به محدودیت 7 روزه برای بازپس‌گیری کالا انتقاد دارند؛ یکی از مخاطبان به تجارت‌نیوز گفته است، یک گوشی را از دیجی‌کالا خریداری کرده و بعد از 10 روز متوجه ایراد آن شده بود، اما نتوانست آن را مرجوع کند.

مخاطب دیگری که تا کنون چند بار محصولاتی را مرجوع کرده، از بازپس‌گیری بدون درد سر آنها و همچنین اقدام سریع دیجی‌کالا در پس دادن هزینه جنس مرجوعی، راضی است اما می‌گوید که ماموران این فروشگاه اینترنتی، معمولا نامنظم هستند و در ساعت هماهنگ شده برای بازپس‌گیری کالا مراجعه نمی‌کنند.

برخی از عملکرد دیجی‌کالا در مورد مرجوعی کالا راضی هستند و بدون هیچ مشکلی توانسته‌اند کالاهایی خریداری شده خود را مرجوع کنند اما گروهی نیز انتقاداتی را به این فروشگاه بزرگ اینترنتی دارند

انتقاد به عدم تعویض کالا

در فضای مجازی هم در کنار کاربران راضی، برخی افراد انتقاداتی به عملکرد دیجی‌کالا دارند. یکی از انتقادات کاربران، عدم امکان تعویض کالای معیوب و ناقص و اجبار به مرجوع کردن آن است. این انتقاد را عمدتا کسانی وارد کرده‌اند که با یک مشکل مشابه مواجه شده‌اند؛ در فاصله زمانی سفارش کالا و موعد پس فرستادن آن، قیمت محصول مورد نظر آنها، افزایش قابل توجهی یافته است.

بعضی نیز به این موضوع انتقاد کرده‌اند که چرا باید محصول معیوب ارسال شود که نیاز به مرجوع کردن آن باشد. برای مثال کاربری در توئیتر نوشته است که این موضوع باعث شده او به موقع، محصول مورد نیاز خود را در اختیار نداشته باشد و برنامه‌ریزی‌هایش به هم بخورد.

کاربر دیگری هم ادعا کرده که به دلیل ارسال اشتباه محصول از سوی دیجی‌کالا، سه بار ناچار به مراجعه به اداره پست و مرجوع کردن آن شده است؛ او دلیل خرید اینترنتی خود را شیوع کرونا دانسته و از اینکه مجبور شده است در این شرایط، به مکان شلوغی مانند دفتر پست مراجعه کند، گلایه کرده است.

در مورد دیگری، کاربری به اینکه دیجی‌کالا یک برس استفاده شده را برای او فرستاده، اعتراض کرده است. او نوشته که این کالا قیمت چندانی ندارد؛ بنابراین او نمی‌خواهد در شرایط کرونایی، برای مرجوع کردن آن از خانه خارج شود و به دفتر تیپاکس برود، اما از موضوع ناراحت است.

البته صفحه رسمی دیجی‌کالا در توئیتر به او پاسخ داده که نیازی به این کار نیست و با هماهنگی‌های انجام شده، بدون نیاز به مرجوعی کالا، پول به حساب کاربر واریز می‌شود.

طولانی شدن فرایند رسیدگی به درخواست مرجوعی، پاسخگو نبودن به موقع و بازپس‌دهی دیرهنگام پول، عدم پذیرش مرجوعی با وجود ارسال اشتباه محصول از طرف خود دیجی‌کالا، لزوم سالم بودن جعبه، برخوردهای نادرست پیک‌ها و ارسال کالاهای مرجوعی افراد برای دیگران، انتقادات و ادعاهای دیگری است که کاربران در توئیتر به آنها اشاره کرده‌اند.

یکی از انتقادات کاربران، عدم امکان تعویض کالای معیوب و ناقص و اجبار به مرجوع کردن آن است؛ این انتقاد را عمدتا کسانی وارد کرده‌اند که در فاصله زمانی سفارش کالا و موعد پس فرستادن آن، قیمت محصول مورد نظر آنها، افزایش قابل توجهی یافته است

کاهش امتیاز فروشنده

صفحه رسمی دیجی‌کالا در توئیتر، در پاسخ به برخی از این انتقادها، قول پیگیری داده و گاه به موارد جالب توجهی نیز اشاره کرده است؛ برای مثال این ادعا که براساس گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا، نرخ بازگشت کالاها به علت خطای فروشنده کمتر از یک درصد است.

نکته دیگر اینکه موارد مرجوعی‌ اگر به دلیل مغایرت جنس ارسال شده با عکس و مشخصات آن در سایت باشد، باعث کاهش امتیاز عملکرد فروشنده، عدم نمایش محصول او به عنوان گزینه‌های اول و جریمه فرد می‌شود.

مقررات بازپس‌گیری محصول

به هر روی، در صورتی که قصد خرید از دیجی‌کالا را دارید شاید اگر برخی از مقررات آن را بدانید در ادامه با دردسر کمتری مواجه شوید.

بخش سوالات متداول دیجی‌کالا قوانین مرجوعی کالاها را توضیح داده است. برای مثال کاربران می‌توانند محصولات سوپرمارکتی را ظرف یک هفته و تا قبل از تاریخ انقضا، پس بدهند. ایرادات نباید در زمان تحویل کالا مشخص باشد؛ به این معنا که کاربر باید در زمان استفاده از آن، متوجه فساد یا ایراد کالا شود.

همچنین خریدار نباید همه محصول را استفاده کرده باشد؛ به گونه‌ای که متخصصان دیجی‌کالا بتوانند ایرادهای آن را تشخیص دهند. از سوی دیگر، در صورتی که کالا دارای برچسب مربوط به اطلاعات محصول (اعم از وزن، قیمت و میزان کالری) باشد، این برچسب باید در شرایط اولیه و سالم باقی بماند.

موارد مرجوعی‌ اگر به دلیل مغایرت جنس ارسال شده با عکس و مشخصات آن در سایت باشد، باعث کاهش امتیاز عملکرد فروشنده، عدم نمایش محصول او به عنوان گزینه‌های اول و جریمه فرد می‌شود

موقع تحویل، کالا را بررسی کنید

در سایت دیجی‌کالا تاکید شده است که اگر تغییر یا لغو سفارش به دلیل ایرادهای ظاهری و قابل تشخیص در زمان تحویل کالا باشد، بعد از اینکه کاربر محصول را تحویل گرفت، دیگر امکان‌پذیر نیست. همچنین اگر کالای خریداری شده مورد پسند کاربر نباشد، دیجی‌کالا انصراف از خرید و درخواست مرجوعی را در مورد کالایی می‌پذیرد که باز نشده و از آن استفاده نشده باشد.

یکی از نکات مهم در مورد بازپس گیری کالا، نگهداری از جعبه و حفظ سلامت آن است. کاربر تا پایان یک هفته، باید جعبه را نگه دارد؛ چرا که اگر تصمیم به پس دادن آن گرفت، بدون جعبه نمی‌تواند این کار را انجام دهد. همچنین «برچسب‌زدن یا نوشتن توضیحات، آدرس یا هر مورد دیگری روی جعبه اصلی کالا یا پاره و مخدوش کردن آن»، از جمله مواردی است که امکان استفاده از ضمانت بازگشت را از خریدار سلب می‌کند.

اگر کالا در زمان حمل و نقل آسیب دیده باشد، کاربر باید موضوع را تا 24 ساعت پس از دریافت کالا، به خدمات پس از فروش دیجی‌کالا اطلاع دهد. البته این فروشگاه اینترنتی بروز هر گونه حادثه در هنگام حمل و تحویل کالا را بر عهده شرکت حمل و نقل دانسته و تاکید کرده است که در صورت تایید این شرکت، خسارت را جبران می‌‏کند.

یکی از نکات مهم در مورد بازپس گیری کالا، نگهداری از جعبه و حفظ سلامت آن است، کاربر تا پایان یک هفته گارانتی، باید جعبه را نگه دارد؛ چرا که اگر تصمیم به پس دادن آن گرفت، بدون جعبه نمی‌تواند این کار را انجام دهد

فرایند مرجوعی کالا

دیجی‌کالا در تهران و برخی از شهرهای پرجمعیت کشور خدماتی را با عنوان «اکسپرس» ارائه می‌دهد که به معنای تحویل فوری سفارش‌هاست. در مورد مرجوعی کالا نیز، اگر خریدار در یکی از این شهرها ساکن باشد، می‌تواند بازه زمانی مناسب برای تحویل کالا به نماینده دیجی‌کالا را انتخاب کند. بعد از تایید اولیه درخواست مرجوعی، مامور دیجی‌کالا برای دریافت محصول، به آدرس انتخابی او مراجعه می‌کند.

کاربرانی که در دیگر شهرها سکونت دارند، باید درخواست خود را برای مرجوعی ثبت کنند؛ تا 24 ساعت بعد، پاسخ دیجی‌کالا مبنی بر قبول یا رد این درخواست برای آنها ارسال می‌شود.

اگر درخواست آنها پذیرفته شود، می‌توانند کالای خود را از طریق پست پیشتاز و به صورت پس کرایه، ارسال کنند. در این مورد هم موضوع جعبه اهمیت دارد؛ چرا که کاربر باید محصول را در جعبه اصلی خود به دیجی‌کالا بازگرداند.

البته ساکنان تهران و کرج هم برای اینکه زودتر فرایند مرجوعی خرید خود را انجام ‌دهند، می‌توانند به صورت حضوری به دفاتر تیپاکس بروند و محصول را برای دیجی‌کالا پس بفرستند.

تجارت‌نیوز آماده انتشار نظرها و تجربه‌های مختلف در مورد این موضوع است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بسته‌م ۳ روز دیرتر رسید حالا هم که مرجوعی زدم قرار بود دیروز که پنجشنبه بود پیکشون بیاد نیومد به دیجی کالا گفتم گفت پنجشنبه هفته دیگه میاد یعنی ….. تاریخ ثبت خرید ۲۴ اسفند، امروز ۱۳ فروردین.

  • هادی

    واقعا دیجی کالا کارش خیلی افتضاحه. جنس رو اشتباهی میفرستند.فکر این سفارشی دادم آخرین سفارش من از دیجی باشه

  • ناشناس

    دیجی کالا به فروشگاه اینترنتی کلاهبردار هست اوایل خوب بود و معمولا مرجوعی کمتر مشکل برمی خوردیم اما رویه جدید دیجی اینطور هست که یه کالا به حای کالای مورد سفارش شما میفرسته و وقتی شما مرجوع کنید قبول نمی کنه و یه کالای بی کیفیت بدرد نخور رو دستتون می مونه

  • ناشناس

    کلا خرید از فروشگاهی که مرجوعی قبول میکنه اشتباه هست چون اون جنس رو که نمیندازن دور، میدن به یه مشتری دیگه.
    اگه میخواید جنس دست دوم خرید کنید از همچین فروشگاه هایی بخرید.
    کلا این قانون مرجوعی 7 روزه اشتباه هست. یعنی چی یه هفته مهلت مرجوع به مشتری؟ اونی که فروشنده هست جنسی که مرجوع شده رو باید بندازه دور؟ یا به عنوان دست دوم بفروشه؟
    مرجوعی فقط برای زمانی باید باشه که جنس با توضیحات درج شده متفاوت هست و یا خراب باشه و بعد فروشگاه هم باید جنس رو پس بگیره و جنس مطابق توضیحات بفرسته نه اینکه هزینه رو پرداخت کنه.

    • ضیایی

      آریا
      دو تا موبایل شیائومی پوکو پر از دیجی کالا خریدم، یکی از موبایل ها تنظیم شده بود یعنی قبلاً ازش استفاده شده بود و تنظیمات ساعت و موقعیت جغرافی ترکیه رو نشون می داد اون یکی دیگه هم، قسمت تشخیص اثر انگشتش بد کار می کنه. دیجی کالا بهم گفت تلفنا رو پس نمی گیرم چون سیم کارت گذاشتید.
      دیگه توضیح نمی دم قضاوت با شما!

    • ناشناس

      چرت نگو تو از فروشگاههای سطح شهر هم حضوری خرید میکنی اون پوشاکی که میخری پرو شده پوشیده شده وتوهم هم جهت خرید پرو میکنی واگه نپسندی اینو کس دیگه ای میخره. پس ابتدا فکر کن بعد نظر بده انیشتن.?

  • یونس

    به نام خدا با عرض سلام و احترام بنده دوتا کالا به ارزش یک میلیون و چهارصد و شش هزار تومان از دیجی کالا خریداری کردم بعد از تقریبا یک هفته لغو کردم قرار بود در مدت دو روز پولم رو برگشت بدن الان نزدیک سه روز و خبری نیست من هم یک کارگرم چطور پولم تو دستشون در بیارم دیگه هیچ اعتمادی بهشون ندارم

  • مسعود

    به نظر من باید در هنگام ارسال جنس خراب نفرستند یک ترموستات خریدم که شکسته بود مرجوع کردم مامور دیجیکالا بردش، گفتم تعویض کنید با اینکه قیمتش تغییری نکرده تعویض نکردند و گفتند مبلغو پس می‌دیم که هنوز ندادند اگر هم پس بدن، تکلیف هزینه پست چی میشه؟!! پشتیبانی میگه دوباره سفارش بده!! یعنی مشتری دو برابر هزینه پست بده به خاطر اشتباه یکی دیگه؟!!

  • م

    یه تیشرت مرجوع زدم پولشو به حساب کسی دیگه ریختن واقعا نوبره اولین باره چنین اتفاقی میوفته احتمالا دیگه رنگ پولمو نمیبینم

  • Amir

    من گوشی ایفون ۱۳از خریدم گوشی پشتش باز شده کلب کارشناسم نشون دادم تایید کردن ولی مرجوع کردم دیجی کالا قبول نمیکنه

  • ناشناس

    دیجی کالا جدیدا مرجوعی رو قبول نمی کنه، من نزدیک به ۱۲ سال بود که مشتری دیجی کالا بودم و نزدیک به ۵۰۰ کالای مختلف رو ازشون خریداری کردم و کمتر از ۱۰ عدد کالا رو مرجوع کردم. یعنی چیزی حدود ۲ درصد مرجوعی داشتم! اما به تازگی یک کالای معیوب برام ارسال کردن و وقتی که مرجوعش کردم بهم گفتن به دلیل “سابقه کاربریِ” من، درخواست مرجوعی رد شده!!
    این فاجعه نیست؟! اولا که سابقه کاربری من کجاش بده؟!! کمتر از دو درصد مرجوعی داشتم و ۱۲ ساله که مشتریش هستم!
    دوما چرا باید کالای معیوب رو با این چنین بهانه ای پس نگیرن؟! در این مورد یک گزارش تهیه کنید، سیاست های مرجوعی دیجی کالا جدیدا خیلی تغییر کرده و عملا خرید از این فروشگاه خیلی ریسکی هست. افراد زیادی از این طریق متضرر شدن، افرادی رو می شناسم که کالای مغایر یا معیوب گرفتن ولی دیجی کالا پس نگرفته و این افراد گروه هایی رو برای شکایت از دیجی کالا تشکیل دادن…

  • ناشناس

    سلام من یک کفکش از دیجی کالا خریدم هیچ استفاده ای هم نکردم بعد از ۲روز متوجه شدم کار من رو نمیتونه انجام بده قدرت پرتابش کم بود در خواست مرجوعی دادم ولی پس فرستادند اگه از فروشگاه یا مغازه میخریوم قبول می‌کردند گفتم تحویل نمی‌گیرم جواب دادند متاسف هستند خواهش میکنم بزارید تا مردم بدانند که تبلیغاتشون دروغه