کد مطلب: ۵۸۸۱۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا اینترنت نداریم؟/ردیابی علت کندی اینترنت

چرا اینترنت نداریم؟/ردیابی علت کندی اینترنت

در روزهای اخیر کندی سرعت اینترنت باعث نگرانی بسیاری از کاربران و فعالان کسب‌و‌کارهای آنلاین شده و برخی این موضوع را به اجرای طرح صیانت از فضای مجازی مرتبط می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان با جدی‌تر شدن اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، کندی اینترنت‌های ثابت و خط‌‌وط تلفن همراه صدای گلایه بسیاری از کاربران را در آورده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا دلیل کندی اینترنت را وجود تحریم‌ها بیان و اعلام کرده است که این تحریم‌ها به اپراتورها اجازه نداده تجهیزات خود را سریع‌تر وارد کنند و پهنای باند شبکه خود را توسعه دهند.

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم با آغاز سال تحصیلی جدید از مهر و برگزاری کلاس‌های دانشجویان و دانش آموزان به صورت مجازی میزان و حجم استفاده از اینترنت به صورت قابل توجهی افزایش یافته که این مساله موجب کندی سرعت اینترنت در برخی نقاط و در ساعات پیک استفاده شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت شاتل هم می‌گوید که از دو ‌ماه پیش و زمان شروع فعالیت وزیر ارتباطات جدید تا امروز پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است. همچنین مجوز این افزایش ظرفیت پهنای باند، باید از سمت شورای عالی فضای مجازی صادر شود و چنین اتفاقی تا امروز رخ نداده است.

با توجه به گفته این مسئولان به نظر می‌رسد دلیل اصلی کندی سرعت اینترنت بیش از هر عاملی، نبود زیرساخت و پهنای باند مناسب است. این نشان می‌دهد اینترنت کشور ظرفیت لازم برای استفاده کاربران در شرایط خاص را ندارد. اما چرا کندی اینترنت با اجرای طرح صیانت اتفاق افتاده است؟

نشانه آغاز طرح صیانت؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان شدن اجرای طرح صیانت از فضای مجازی و مشکل سرعت اینترنت باعث نگرانی بسیاری از کاربران و فعالان کسب‌وکارهای آنلاین شده است که امکان دارد به کندی اینترنت بی‌ربط نباشد. بخشی از کامنت‌های مخاطبان در زیر آمده است:

«بنظرم ⁧‫صیانت‬⁩ شروع شده، اینترنت ایرانسل خانگی ما در بدترین وضعیت سرعت و پایداری ممکن به سر می‌بره..»

«درحالی امروز زارع‌پور وزیر ارتباطات وعده اینترنت با سرعت چندگیگی داد که روزبه‌رور سرعت نت موبایل و خانگی کم‌تر می‌شود. ‏هنوز ⁧‫طرح صیانت‬⁩ اجرا نشده، سرعت اینترنت‬⁩ فاجعه شده‌ است.»

«‏جدا با این سرعت مزخرف اینترنت ⁧‫طرح صیانت‬⁩ میخوایم چکار؟ ‏بخدا ما با این سرعت هیچ کاری نمی‌تونیم بکنیم.»

کندی اینترنت در حالیست که به گفته مسئولان هدف ایجاد شبکه ملی اطلاعات این است که ظرفیت‌های اینترنت داخلی به اندازه‌ای تقویت شود که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند.

اما با توجه به ماهیت طرح صیانت می‌توان این نکته را در نظر گرفت که ممکن است برای ایجاد زیرساخت طرح صیانت، پهنای باند اینترنت بین‌المللی در حال کاهش یافتن و پهنای باند اینترنت بومی در حال جایگزین شدن است. اما مشکلات به وجود آمده در سیستم اینترنتی کشور نشان می‌دهد که طرح صیانت هنوز از زیرساخت‌‌های مناسب و کافی بهره‌مند نیست.

با به وجود آمدن مساله کندی اینترنت این سوال در ذهن مخاطبان ایجاد شده که با وجود این مشکلات، شبکه ملی اطلاعات توانایی اجرایی شدن را دارد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بخاطر فیلترنت و صیانت یعنی کنترل کاربران سرعت را کم کرده اید. ان شاالله با اینترنت ماهواره ای مشکل ملت حل خواهد شد. همچنان که با بودن ماهواره کسی تلویزیون ایران را نگاه نمی کند . و هزینه بیخودی را بیشتر بودجه را بدون دلیل می خورد.

    • ناشناس

      فازت چیه اینترنت ماهواره ای؟!! کی؟ کدوم کشور حاظره فقط به خاطر ایرانی ها یه ماهواره بفرسته؟ اونم کشوری که تحریمه! از اون بگذریم گیگی ۲۰۰ هزارتومان داری بدی برای اینترنت بین المللی یا دیش اون ماهواره رو از کجا میخوای بخری نکنه با سیم کارت های ایرانی وصل میخوای بشی

    • تخ

      داوش متسفانه شرکت استار لینک به این طرح رونق داده و در سال 2018 در حال یاخته چنین چیزیه بزودی از مرز ها دیشا میاد داخ برو سرچ کن اینترنت مهوارای بدون هماهنگی مغز تکلونژی حرف نزن ?

    • ناشناس

      بزرگوار اینترنت ماهواره که گیگ نداره حجم نداره زمان داره
      اگر مجتمع طور خریده بشه یعنی چند خانواده با هم بگیرند هزینه هاش معقوله
      در ثانی ماهواره بالا هست اتفاقا بالای آسمون تهران هم هست نگران پرتاب ماهوارش نباش

  • ناشناس

    داریم به سمت کره شمالی اونم باسرعت پیش میریم

  • ناشناس

    نظری که باید تایید بشه دیگه نظر نیست.خودتون هرچی دوست دارید بنویسد.چرا ازمردم نظر خواهی میکنید

  • ناشناس

    کجایی آذری جهرمی که یادت بخیر … همون اینترنتی هم که زمان روحانی و جهرمی داشتیم اینا میخوان بگیرن …

  • ناشناس

    طرح به فنا دادن مردم بدبخت بیچاره

  • مهدی

    داریم کره شمالی 2 میشیم … سلام کره شمالی 2

  • ناشناس

    این رو هم ب نظرات کابران اضافه کنید .اینطوری نمیشه ب جنگ اینترنت ماهوارهای رفت باید ب استقبالش رفت .

  • ناشناس

    همش بخاطر اینه که دارن طرح صیانت رو اجرا می کنن و و برای ایجاد زیرساخت طرح صیانت پهنای باند اینترنت بومی رو جایگزین پهنای بین المللی می کنن.من خودم در روبیکا چند روزه سرعتش بهتر شده ولی اینیستا و اسنپ و … اصلا نمیاد اگه به طور کامل توضیح بدم بخاطر اینه که دارن پهنای باند بین‌المللی را قطع می کنن و با این کار نمیشه تا چند ماه دیگه به شبکه های خارجی ورود پیدا کرد

  • ناشناس

    حس میکنم تو قرن ۲۰ رندگی میکنم و چیزی به اسم اینترنت وجود نداره بعضی وقت ها حس میکنم خودمم کند شدم واقعا مزخرفه این اوضاع نت

  • ناشناس

    آقا تا کی و تا چه وقت باید تحمل کنیم
    گرانی از یکطرف بیکاری و حالا اینترنت
    مشکل از کی و کجاست
    یکبار بیایید و صادق باشید آقایان قانون گذار