کد مطلب: ۶۷۶۴۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین/ عمر اتحادیه تمام شده!

انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین/ عمر اتحادیه تمام شده!

انتخابات کسب‌وکارهای مجازی که به دلیل اختلاف نظرها در رابطه با تفکیک اتحادیه به تعویق افتاده بود، حالا با گذشت سه ماه تاخیر، به دستور هیات عالی نظارت برگزار خواهد شد. اما همچنان وزارت صمت تصمیمی درباره تفکیک اتحادیه، اتخاذ نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اواخر سال گذشته بود که انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین کشور، با صدور نامه‌ای از سوی دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، لغو شد. چرا که اعضای اتحادیه و وزارت صمت بر سر تفکیک اتحادیه به دو بخش مجزا توافق نظر نداشتند.

وزارت صمت معتقد است که در حال حاضر وضعیت مانند سال‌های گذشته نیست که کسب‌وکارهای مجازی تنها در برخی از رشته‌ها فعال باشند. در رشته‌های غیرمجازی سه میلیون واحد صنفی و حدودا هفت هزار اتحادیه وجود دارد که تقریبا همه اینها در فضای مجازی نیز فعالیت می‌کنند.

با وجود این موضوع؛ طیف وسیعی از تخصص‌های گوناگون در یک اتحادیه گنجانده نمی‌شود. از این رو قرار است تعداد اتحادیه‌ها افزایش یابد و در گام اول نیز اتحادیه به دو بخش تفکیک می‌شود.

این در حالی بود که در میان اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز اتفاق نظر وجود نداشت. برخی از عضوها خواستار تفکیک اتحادیه به دلیل تخلفاتی که در آن صورت می‌گیرد، هستند. برخی دیگر می‌خواهند این اتحادیه به همین روند قدیمی خود ادامه دهد.

«هنوز تصمیمی برای تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین اتخاذ نشده‌ است»

انجمن صنفی در سال ۱۳۹۲ برای کاهش مشکلات موجود در این زمینه شکل گرفت. از این رو ظرفیت قانونی آن شناسایی و قرار شد طبق ماده ۸۷ قانون نظام صنفی اتحادیه‌ای شکل بگیرد. اما بهعقیده برخی به نظر می‌رسد که با افزایش کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ‌ها، یک اتحادیه نمی‌تواند به تمامی شکایات رسیدگی کند. به همین دلیل وزارت صمت قصد تفکیک این اتحادیه را دارد.

پس اینکه انتخابات این اتحادیه به دلیل ذیل لغو شد، حالا با گذشت حدودا سه ماه، در نهایت هیات عالی نظارت مصوب کرده انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین برگزار شود. با اینکه اعضای هیات مدیره اتحادیه می‌گویند موضوع تفکیک همچنان از سوی بخش‌های دیگری از وزارت صمت در حال پیگیری است.

سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف کشور در پاسخ به تجارت‌نیوز اعلام کرد:«زمان برگزاری انتخابات از سوی دبیرخانه هیات عالی نظارت در وزارت صمت اعلام خواهد شد. این به عنوان مصوبه هیات هالی نظارت است. در خصوص تفکیک در آن جلسه هیچگونه تصمیمی اتخاذ نشد.»

هیات عالی نظارت از نظر قانونی مجاز به تعیین تاریخ برگزاری انتخابات نیست!

فرشاد وکیل‌زاده، دبیر انجمن کسب‌وکارهای آنلاین در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تفکیک این اتحادیه گفت: « در حال حاضر دو رویکرد وجود دارد. عده‌ای معتقدند که مطابق دستور وزیر، اتحادیه باید تفکیک شود و بعد انتخابات برگزار شود. عده‌ای دیگر می‌خواهند ابتدا انتخابات برگزار شود و پس از آن تفکیک اتفاق بیفتد.»

او ادامه می‌دهد: «گروه اول می‌گویند، اگر انتخابات ابتدا برگزار شود، اعضای هیات مدیره جدید به احتمال زیاد به سمت تفکیک اتحادیه نخواهند رفت. اما چون ممکن است که این موضوع منافعی را برای برخی به‌وجود بیاورد، ممکن است که از این امر غفلت کنیم.»

وکیل‌زاده بیان کرد: با این حال مساله‌ای که وجود دارد و در جلسه هیات عالی نظارت نیز مطرح شد، این است که اتحادیه فعلی انتخابات را برگزار کند. اما یک ایراد به این بحث وارد است. بعضی از افراد ادعا کردند که چرا که طبق ماده ۵۵ قانون نظام صنفی، تاریخ برگزاری انتخابات در حیطه صلاحیت و اختیارات قانونی هیات عالی نظارت نیست.»

تاخیر در انتخابات غیرقانونی است

به‌تازگی، علی امانت، مشاور عالی رئیس اتاق اصناف ایران گفت: «در جلسه اخیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور برگزاری دومین انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی به تصویب هیات عالی نظارت رسید و صورتجلسه آن نیز در فرایند جمع‌آوری امضای اعضاست.

او ادامه می‌دهد: امیدوارم ظرف ۱۰ روز آینده صورتجلسه‌ای که امضا و تحویل می‌شود توسط وزارت صمت رسما ابلاغ شود که به توانیم به دنبال فرایند برگزاری آن برویم.

اختلاف نظری با وزارت صمت در مورد چگونگی ادامه فعالیت اتحادیه بود که هیات عالی نظارت به عنوان عالی‌ترین مرجع صنفی کشور به این نتیجه رسید با توجه به این که هیچ مبنایی برای توقف انتخابات نداریم، انتخابات برگزار شود.

برگزاری انتخابات یک تکلیف است زیرا عمر قانونی اتحادیه تمام شده‌است. در نهایت برگزاری انتخابات اتحادیه تا ۱۰ روز آینده باید ابلاغ شود.

با اینکه هنوز سرانجام اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی مشخص نیست و همه چیز بستگی به تصمیم وزارت صمت و دبیرخانه هیات عالی نظارت دارد، اما کارشناسان این حوزه معتقدند که دو تکه کردن اتحادیه قدرت مطالبه‌گری آن را تضعیف خواهد کرد و اختلافاتی بین اعضا به‌وجود خواهد آورد.

همچنین، با اینکه شاید وزارت صمت با نیت خیر این کار را انجام داده باشد، اما براساس گزارش‌های موجود درصد کمی از کسب‌و‌کارهای آنلاین با آن مخالف هستند و طی بیانیه‌ای این مخالفت را اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که طبق بررسی‌های انجام شده، از پنج عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین، سه نفر خواستار تفکیک این اتحادیه هستند و تنها دو عضو دیگر مخالف این اتفاق‌اند. با این حال، باید منتظر رای نهایی وزارت صمت در این باره ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.