کد مطلب: ۶۲۹۰۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اختلال در پیام‌رسان واتساپ / کندی اینترنت باعث اختلال می‌شود؟

اختلال در پیام‌رسان واتساپ / کندی اینترنت باعث اختلال می‌شود؟

برنامه پیام‌رسان واتساپ از صبح امروز (۳۰ بهمن) برای برخی از کاربران ایرانی دچار اختلال و قطعی شده است. هنوز علت دقیق این اختلال مشخص نیست.آیا این اختلال جهانی است یا کندی اینترنت کشور موجب اختلال و کاهش سرعت پیام‌رسان‌ها شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز گزارشاتی از سوی کاربران منتشر شد که نشان می‌دهند برخی از کاربران ایرانی نمی‌توانند از اپلیکیشن پیام‌رسان واتساپ استفاده کنند. اختلال جهانی یا طرح صیانت باعث این اختلال است؟

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از اختلال واتساپ خبر دادند: « واتساپ شما هم به فنا رفته یا فقط مال من اینطوریه؟ علاقه‌ای بهش ندارم ولی هنوز یه سری بهش علاقه‌مندند و برای انتقال پیام ازش استفاده می‌کنند.»

«در این روزهای تعطیلی مدارس، شاد که بیشتر اوقات براشون کار نمیکنه. فقط واتساپ، اونم که جدیدا در حد باز کردن عکس(با کندی) و تایپ کردن. از تو این وضعیت، آموزش در میاد؟»

با توجه به گزارش‌های موجود به نظر می‌رسد که قطعی واتساپ جهانی نیست و تعداد کمی از افراد به دلایل مختلف با قطعی واتساپ مواجه شدند. چرا که هنوز شرکت‌های پشتیبانی‌کننده این اپلیکیشن به این اختلال واتساپ واکنش نشان نداده‌اند.

کندی اینترنت باعث اختلال در پیام‌رسان‌ها می‌شود؟

همزمان با جدی‌تر شدن اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، کندی اینترنت‌های ثابت و خط‌‌وط تلفن همراه نیز باعث گلایه بسیاری از کاربران شد. چرا که از نظر فنی کاهش سرعت اینترنت باعث کندی عملکرد پیام‌رسان واتساپ یا دیگر پیام‌رسان‌های خارجی می‌شود.

این امکان وجود دارد که براساس یکی از ماده‌های طرح صیانت، اگر یکی از پیام‌رسان‌ها قوانین مربوط به کشور را رعایت نکند، پهنای باندش کاهش پیدا می‌کند. در نهایت کاهش پهنای‌باند یک پیام‌رسان یا شبکه اجتماعی باعث کندی فعالیت آن می‌شود.

طرح صیانت در مجلس هنوز به مرحله تصویب نرسیده است. اما کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت، مصمم است که این طرح را به تصویب برساند. طرحی که گفته می‌شود اگر تصویب شود فرایند مسدود‌سازی شبکه‌های مجازی خارجی نظیر اینستاگرام و واتساپ آغاز خواهد شد.

این در حالی است که مسئولان، مسدودسازی اینترنت با اجرای این طرح را رد می‌کنند اما به نظر می رسد اختلال اینترنت در روزهای اخیر و اخبار فراوانی که از قطعی یا کندی اینترنت‌ اپراتور‌ها و تلفن‌ها ثابت شنیده می‌شود به طرح صیانت و سیاست‌های جدید دولت درباره اینترنت ملی بی‌ربط نباشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واتساپ مگه کسی استفاده میکنه