کد مطلب: ۳۷۳۱۲۰

علی بهرامی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ «نوین‌هاب» در گفتگو با «تجارت‌نیوز»:

تداوم فعالیت استارتاپ‌های ایرانی بر بستر شبکه‌های اجتماعی

تداوم فعالیت استارتاپ‌های ایرانی بر بستر شبکه‌های اجتماعی

با وجود فیلترینگ‌های داخلی اما فعالیت کسب‌وکارهای استارتاپی بر بستر شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد و کاربران نیز با حضور در این شبکه‌ها به نوعی از آنها حمایت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت‌های استارتاپی به شدت برای بقا در شرایطی که مشکلات متعددی را تحمل می‌کنند، در تلاش‌اند. از ارتباط با هاستینگ‌های خارجی شان تا حفظ روابط با شرکت‌های بزرگ که این ارتباط برای آنها دسترسی‌های مختلفی را ایجاد می‌کند. با وجود فیلترینگ‌های داخلی اما فعالیت کسب‌وکارهای استارتاپی بر بستر شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد و کاربران نیز با حضور در این شبکه‌ها به نوعی از آنها حمایت می‌کنند.

علی بهرامی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ «نوین‌هاب» در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره مشکلات فیلترینگی که سد راه شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور است، می‌گوید: برای ما وضعیت کمی متفاوت است چرا که ما عملا با شبکه‌های اجتماعی که در ایران گرایش زیادی از سوی کاربران وجود دارد، سروکار داریم و با ریسک همیشگی فیلتر شدن این شبکه‌ها در داخل به طور دائمی مواجه هستیم و این مشکل همیشه وجود داشته است. ما در حال رصد کردن فعالیت کاربر و نوع محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، هستیم.

به گفته او فعالیت کاربران نوین هاب و فعالیتشان در شبکه های اجتماعی چندان کاهشی نداشته اما با فیلتر شدن هر شبکه اجتماعی ، سرمایه گذاری روی تبلیغات کمتر شده است.

او ادامه می‌دهد: به طور قطع می‌توانم به شما بگویم برای کسب‌وکارها این وضعیت تفاوت چندانی ندارد یعنی کاربران به فعالیت خود ادامه داده‌اند و اگرچه سرمایه‌گذاری روی تبلیغات صورت نمی‌گیرد اما فعالیتشان را بر بستر شبکه‌های اجتماعی متوقف نمی‌کنند و این موضوع تا حدی می‌تواند به بخشی از کسب‌وکارهایی که B2B هستند کمک ‌کند.

بهرامی اضافه می‌کند: طبیعتا تمامی مشکلات پیرامون فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی برای ما دردسرساز است و از این سو با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود دارد مذاکره با شرکت‌های بزرگی مثل فیسبوک دیگر به سادگی امکان‌پذیر نیست تا بتوانیم برخی از دسترسی‌ها را از آنها بگیریم برای همین باید با ترفندهای بسیار و راه‌حل‌های جایگزین به این دسترسی‌ها برسیم.

او با اشاره به اینکه این دردسرها بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که دیده می‌شود، تاکید می‌کند: برای تمام استارتاپ‌هایی که تا حدی به خارج از ایران وابسته‌اند و یا آنها که هاستینگ‌هایی در خارج از ایران دارند افزایش نرخ دلار بسیار هزینه‌ساز شده است. با این وجود ما نمی‌توانیم کارمان را متوقف کنیم با تمام این سختی‌ها باید ادامه کار بدهیم تا ببینیم وضعیت در آینده چطور خواهد شد.

بهرامی درباره مشکل محدودیت اپل بری اپ‌های ایرانی ادامه می‌دهد: اخیرا برنامه ما این بود که بتوانیم اپلیکیشنی را روی IOS منتشر کنیم که این کار را متوقف کردیم چون هیچ بازاری برای انتشار آن نداریم و طبیعتا سرمایه‌گذاری روی آن بی‌فایده است و من فکر می‌کنم بسیاری از استارتاپ‌های دیگر که قرار بود روی IOS سرمایه‌گذاری کنند در حال حاضر کارشان را متوقف کرده‌اند و منتظرند ببینند چه راه‌حلی می‌توانند پیدا کنند که متاسفانه هیچ راه‌حل قطعی نیست.

او با اشاره به اینکه بخش بسیار زیادی از درخواست‌هایی که داشتند بر بستر IOS بود، اضافه می‌کند: طبیعتا مشتری هر کسب‌وکاری متفاوت است اگرچه درخواست‌کننده‌های زیادی داریم اما به آنها می‌گوییم که خودتان می‌دانید مشکل کجاست و به همین دلیل نمی‌توانیم کاری کنیم چون هیچ راه حلی وجود ندارد. این وضعیت خوشایندی نیست وقتی مدیر یک مجموعه نمی‌تواند به نیاز مشتری به خاطر محدودیتی که وجود دارد، جواب دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.