کد مطلب: ۷۴۲۷۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استارتاپ‌ها چگونه به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنند؟

استارتاپ‌ها چگونه به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنند؟

آلودگی هوا در چند سال اخیر به یکی از مهم‌ترین چالش‌های زندگی بشر تبدیل شده است. استارتاپ‌ها چگونه به حل این بحران جهانی کمک می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های اخیر آلودگی هوا به یکی از عوامل تاثیرگذار بر تداوم نسل بشر تبدیل شده است. دیگر رخدادهای ناشی از آلودگی هوا مانند تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین نیز صرف نظر از موقعیت جغرافیایی بر زندگی همه گونه‌های زنده تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد. این آلودگی‌ها عمدتا از فرسودگی صنایع، سوخت وسایل نقلیه موتوری، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مواردی از این دست نشات می‌گیرند.

90 درصد از جمعیت جهان در معرض هوای آلوده

بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، 90 درصد از جمعیت جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند که این اتفاق باعث ایجاد اختلالات متعددی مانند سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، مرگ‌های زودرس، سرطان ریه و عفونت‌های تنفسی می‌شود. تخمین زده می شود که سالانه حدود 7 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. سازمان جهانی بهداشت اقدامات مختلفی را برای مهار آلودگی هوا در کشورهایی که عضو این سازمان هستند، انجام داده است.

امروزه بسیاری از کارآفرینانی که در استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند نیز درحال ارائه نوآوری‌هایی هستند که از انتشار فزاینده آلودگی بکاهد و از موجودات زنده حفاظت کند. برخی از این استارتاپ‌ها به یافتن علت وقوع پدیده آلودگی پرداخته و برخی دیگر نیز برای جلوگیری از آن راهکار ارائه می‌دهند. در ادامه به معرفی استارتاپ‌هایی می‌پردازیم که با راه‌های مبتکرانه خود به مبارزه با آلودگی‌هوا برخواسته‌اند.

استارتاپ‌هایی که به یاری هوا شتافتند

استارتاپ nanoclean:

Nanoclean Global Private Limited در سال 2017 در دهلی نو تاسیس شد. یک محصول ثبت شده این شرکت «Nasofilters» نام دارد. Nasofilters یک فیلتر بینی با اندازه جمع و جور است که به راحتی در بینی شما جای می‌گیرد. این محصول دارای فیلتر 5 لایه است که از ورود آلاینده‌های هوا به بدن شما جلوگیری می‌کند و در عین حال پوشیدن آن بسیار راحت است. این محصول در اندازه‌های مختلف ارائه می‌شود و می‌توان آنها را از فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون یا Flipkart خریداری کرد و یا مستقیماً با تماس با شرکت سفارش داد.

Nanoclean همچنین در زمینه تولید ماسک‌های «Anti Pollution N95» و فیلترهای AC فعالیت می‌کند. این شرکت در تولید ماسک‌های ضد ویروسی متخصص است؛ ماسک‌هایی که قادرند در برابر ویروس‌های مسری مقاومت کنند و آنها را از بین ببرند. با کمک مالی دولت هند به مبلغ 1.3 کرور، Nanoclean در آستانه راه‌اندازی بزرگترین کارخانه تولید ماسک با بودجه دولت هند در نویدا است.

استارتاپ Shellios:

Shellios، یک استارت آپ مستقر در شهر Noida هند است که در ساخت کلاه ایمنی فعالیت دارد. ویژگی کلاه ایمنی شلیوس این است که دارای یک دستگاه تصفیه هوای داخلی است. غشای فیلتر هوای نصب شده در کلاه ایمنی، قرار گرفتن شما در معرض آلاینده‌های سمی را بیش از 80 درصد کاهش می‌دهد. این کلاه به یک باتری لیتیوم یون قابل شارژ USB متصل است که می‌تواند بسته به نیاز روشن یا خاموش شود.

کلاه شلیوس در پنج رنگ مختلف عرضه می‌شود و قیمتی در حدود 4500 روپیه دارد. این کلاه‌ها را می‌توان از وب سایت رسمی Shellios خریداری کرد یا از طریق آمازون سفارش داد. این شرکت همچنین هدست‌های بلوتوثی با طراحی سفارشی برای کلاه ایمنی تولید می‌کند که می‌توانند به راحتی در هنگام سواری استفاده شوند. قیمت این هدست نیز حدود 2500 روپیه است.

استارتاپ Graviky Labs:

شرکت Graviky Labs که زیر مجموعه‌ شرکت MIT Media Lab است، در حال تولید جوهر از انتشار کربن است. کارآفرینان در این شرکت دستگاه‌هایی را توسعه داده‌اند که گازهای گلخانه‌ای که از وسایل نقلیه و صنایع را به جوهر سیاه‌رنگ (AIR-INK) تبدیل می‌کند. هدف این استارتاپ تبدیل آلودگی هوا به کالاهای صنعتی است.

آزمایشگاه Graviky در حال حاضر سه محصول خارج از AIR-INK به نام‌های جوهر فلکسوگرافی، جوهر صفحه نمایش ابریشم و یک ابزار نوشتاری به شکل نشانگر را تولید می‌کند.

استارتاپ Greenway:

بیش از 2.8 میلیارد نفر در سراسر جهان از انواع طبخ سنتی مانند اجاق‌های گلی و هیزم برای پختن غذا استفاده می‌کنند. این روش‌ها همواره باعث آلودگی هوای داخل خانه می‌شود که اینو هوا، 2 درصد از گازهای گلخانه‌ای موجود در اتمسفر را تشکیل می‌دهند. Greenway اجاق آشپزی را ابداع کرده که به مردم کمک می‌کند حین آشپزی به شیوه‌های معمول، دود کمتری منتشر می‌کند.

فناوری تنظیم هوایی که Greenway در محصول خود بکار می‌برد، توسط خود این شرکت ثبت اختراع شده است. این شرکت ادعا می‌کند که محصول ارائه شده 65 درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

استارتاپ‌های فوق به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دولت‌ها و سازمان‌های مختلف در روند به حداقل رساندن آلودگی هوا کمک می‌کنند. محصولات و روش‌های محتاطانه آنها برای خلاص شدن از شر آلودگی هوا برای جهان ما ضروری است. تلاش ترکیبی از مسئولیت اجتماعی همه ما می تواند زمین ما را به مکانی امن و سالم برای زندگی تبدیل کند.

آخرین اخبار استارتاپ و تکنولوژی را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.