کد مطلب: ۳۶۲۷۶۹

یک فعال استارتاپی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

سال ۹۸ کدام استارتاپ‌ها موفق خواهند بود؟

سال 98 کدام استارتاپ‌ها موفق خواهند بود؟

پویا محمدی می‌گوید: هدفمند خرج کردن، تیم‌سازی قوی و جذب سرمایه می‌تواند یک فرصت بسیار خوب در سال 98 برای استارتاپ‌ها باشد.

پویا محمدی، کارشناس و فعال استارتاپی در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان این که در سال گذشته به مشکلات ارزی برخوردیم گفت: قبلا با دلار 3 هزار و 500 تومانی در گوگل و سایت‌های دیگر تبلیغات داشتیم اما دیگر به صرفه نیست که با دلار 13 هزار تومانی تبلیغات کرد. پس واضح است که امسال با بحران‌هایی جدی‌ در استارتاپ‌ها مواجه هستیم.

او با بیان این که یک اصل در استارتاپ وجود دارد و آن که هر چقدر پول بیشتر باشد آدم‌ها تبل‌تر می‌شوند ادامه داد: در استارتاپ، هدفمند خرج‌کردن خیلی هنر است. مثلا مشاهده شده که یکسری از استارتاپ‌ها 10 میلیارد تومان جذب سرمایه کردند در صورتی که نیاز به این حجم از سرمایه نداشتند و با پول خیلی کمتر هم می‌توانستند کارشان را انجام دهند. آن مدیران به جای آن که یک سری از کارها را خودشان انجام دهند، می‌گویند که پول داریم و می‌خریم و این به جایی می‌رسد که سرمایه تمام می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم که استارتاپ‌ها باید هدفمند، هزینه و تبلیغات کنند. اگر هدفمند پیش نروند قطعا شکست می‌خورند.

این کارشناس استارتاپ تاکید کرد: کسانی که می‌خواهند برنامه صحیحی برای سال جدید داشته باشند باید در بحث نیروسازی قوی عمل‌کنند. تیم سازی خیلی مهم و البته بسیار پرهزینه برای استارتاپ‌ها در سال جدید است.

او در ادامه گفت: در سال 98 یک سری از استارتاپ‌ها قطعا از رده خارج می‌شوند. استارتاپ‌هایی که نتوانستند جذب سرمایه کنند. به عبارتی دیگر استارتاپ‌هایی که پول خوبی داشتند ولی نتوانستند درست خرجش کنند.

محمدی توصیه کرد: استارتاپ‌ها در سال جدید باید وارد یک‌سری از حوزه‌های جدید شوند. کسانی که محصول باارزش خوبی بتوانند به بازار ارائه کنند قطعا موفق خواهند بود. با ایده‌های جدید می‌توان برای کشور ارزآوری کرد. مثلا در حوزه توریسم خیلی فعالیت‌های خوبی می‌توان انجام داد.

این فعال استارتاپی گفت: آن‌قدر در رویدادهای استارتاپی گفته شد که 90 درصد استارتاپ‌ها شکست می‌خورند که دیگر سرمایه‌گذاران ما جرعت ندارند که در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند. با این سرمایه‌های عظیمی که در کشورمان داریم باید رشد استارتاپ‌ها چشمگیرتر باشد اما مشکل ما نبود ایده‌های خوب است. اکثر استارتاپ‌ها در یک حوزه هستند و اکثرا هم کپی یک دیگرند. در این شرایط سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ می‌گوید چرا باید روی این ایده سرمایه‌گذاری کنم زمانی که 10 رقیب در بازار برای من وجود دارد؟

او در پایان با تاکید بر نبود دانش استارتاپی در ایران اظهار کرد: ما رویدادها بسیار زیادی برگزار می‌کنیم و باید روی دانش استارتاپی تمرکز بیشتری کنیم. مثلا با اطلاع از حقوق استارتاپ، شیوه قرارداد نویسی و… می‌توانیم استارتاپ‌های بهتری داشته باشیم. متاسفانه مشکل ما آموزش است و این معضل در سال جدید خود را بیشتر نمایان خواهدکرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.