کد مطلب: ۳۶۱۱۳۸

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

استارتاپ‌ها در سال جدید چه وضعیتی خواهند داشت؟

استارتاپ‌ها در سال جدید چه وضعیتی خواهند داشت؟

یکی از فعالان حوزه استارتاپ‌ها می‌گوید: مشکل اصلی ما غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار است. موارد پیچیده و مشکلات زیادی وجود دارد. به خصوص در بحث مربوط به نیروی انسانی. وقتی شرایط اقتصادی سخت می‌شود کسب‌وکارها نیز سخت و در نتیجه پول درآوردن دشوارتر می‌شود.

با توجه به نوسانات بازار ارز و رشد بالای تورم در سال 97 وضعیت استارتاپ‌ها نیز دچار تغییراتی زیادی در عملکرد خود شد. اما آیا سال 98 هم به مانند سال گذشته سال سختی برای استارتاپ‌ها خواهد بود؟

امین توکلی، یک مدیر استارتاپی با بیان این که شرایط اقتصادی ثابت نیست گفت: یکی از شاخصه‌های اصلی استارتاپ‌ها این است که قابل توسعه و رشد سریع باشند. اگر قرار باشد یک استارتاپ در دنیا مطرح شود باید با دنیا ارتباط برقرار کند. زمانی که ما در شرایط تحریم قرار داریم و راه‌های توسعه به روی فعالان این حوزه بسته می‌شود، در کمال تاسف باید گفت که با این وضعیت آینده روشنی در انتظار استارتاپ‌ها نیست.

مجید علوی‌زاده، کارشناس حوزه وب درباره وضعیت استارتاپ‌ها در سال ۹۸ اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های شرکت اپل سال بسیار سختی را برای استارتاپ‌ها شاهد خواهیم بود. مشکلات داخلی از جمله هزینه‌های زیاد و کسب مجوزهای لازم برای رشد استارتاپ‌ها و نیز مشکلات خارجی مانند تحریم‌های اپل و هزینه‌های بالا برای دور زدن تحریم‌ها سد راه استارتاپ‌ها شده است. استارتاپ‌ها با این شرایط سعی می‌کنند که ‌هزینه‌های خود را مثلا با تعدیل نیرو پایین بیاورند.

شاهین طبری، کارشناس دیگر کارشناس این حوزه گفت: وقتی شرایط اقتصادی نامطلوب باشد، هم فرصت و هم تهدید به وجود می‌آید. اما مشکل اصلی ما غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار است. موارد پیچیده و مشکلات زیادی وجود دارد. به خصوص در بحث مربوط به نیروی انسانی. وقتی شرایط اقتصادی سخت می‌شود کسب‌وکارها نیز سخت و در نتیجه پول درآوردن دشوارتر می‌شود. توسعه‌دهنده‌ها که اندکی توانایی فنی داشته باشند متوجه می‌شوند که درآمدهای دلاری کمتری نسبت به درآمدهای داخلی دارند. با وجود این، طبیعتا فرصت‌هایی هم هست. مثلا راه‌هایی برای صادرات وجود دارد. اگرچه سخت است اما کار نشدنی‌ای نیست. البته افراد معدودی راه این چنین کارهایی را پیدا کرده‌اند.

مجید دهبیدی‌پور، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف هم می‌گوید: سال ۹۸ برای استارتاپ‌ها حساس است و پیش‌بینی می‌کنم چند اتفاق در اکوسیستم نوآور بیفتد. اولین اتفاق قابل پیش‌بینی این است که حجم سرمایه‌گذاری خصوصی به سمت استارتاپ‌های نوآور زیاد خواهد شد.

او در ادامه اظهار کرد: اتفاق بعدی که احتمالا در سال ۹۸ رخ می‌دهد متنوع شدن استارتاپ‌های کشور است. در چهار، پنج سال گذشته استارتاپ‌ها در حوزه نوآوری تمرکز کردند و در سال 98 حوزه‌های سخت‌افزاری و استارتاپ‌هایی که با مشکلات کلیدی مردم در ارتباط است، پر‌رنگ‌تر خواهد شد.

مهدی نیامنش، کارشناس حوزه استارتاپ‌ها نیز گفت: در آینده شاهد استارتاپ‌هایی خواهیم بود که به منابع مالی حکومتی کمتری نیاز دارند و متولدان دهه ۷۰ و ۸۰ می‌شوند که خالق این استارتاپ‌ها خواهند بود. این نسل استارتاپ‌هایی را می‌سازند که خودشان مشتری‌اش هستند و عمق بیشتری نسبت به استارتاپ‌های حال حاضر دارند.

او عنوان کرد: ارتباط ضعیف ما در فضای بین‌الملل اجازه‌ تبادل ایده و نظر را از آنها گرفته است و همین باعث می‌شود ایده‌های نوین نداشته باشیم و معمولا مجبور به تکرار از روی نمونه‌های خارجی شویم و آنچه که اکوسیستم استارتاپی با آن درگیر است قوانین قدیمی و بی‌کاربردی است که منابع سود‌ده را در اختیارشان قرار نمی‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.