کد مطلب: ۶۰۴۰۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استخدام موتورسواران بدون گواهینامه در اسنپ و الوپیک!

استخدام موتورسواران بدون گواهینامه در اسنپ و الوپیک!

استخدام پیک‌های موتوری در برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی، نیازمند داشتن گواهینامه نیست. اما نداشتن گواهینامه می‌تواند مشکلات جدی و جبران ناپذیری را برای رانندگان به همراه داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،با وجود اینکه استخدام رانندگان بدون گواهینامه در شرکت‌های حمل‌ونقل ممنوع است، اما برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی مانند اسنپ و الوپیک به رانندگانی که گواهینامه ندارند اجازه فعالیت می‌دهند.

براساس قوانین راهنمایی و رانندگی کشور هرگاه فردی بخواهد هر نوع وسیله نقلیه را به حرکت در آورد، حتما باید گواهینامه داشته باشد.

اما به نظر می‌رسد برخی کسب‌وکارهای حوزه حمل‌ونقل اینترنتی این قوانین زیر پا گذاشته‌اند و رانندگان در برخی از موقعیت‌های شغلی این شرکت‌ها مانند اسنپ باکس و الوپیک، نیازی به داشتن گواهینامه ندارند.

IMG 5888

در مدارک مورد نیاز برای استخدام این دو شرکت در موقعیت‌های اسنپ باکس و الوپیک خبری از الزام داشتن مدرک گواهینامه نیست.

با اینکه با موضوع استخدام «موتورسواران بدون گواهینامه» در سال ۱۳۹۸ با اتفاق سهمگینی که برای یکی از رانندگان بدون گواهینامه افتاده بود، رسانه‌ای شد، اما همچنان استخدام بسیاری از رانندگان در مرحله ثبت‌نام در اسنپ و الوپیک با کم‌ترین اعتبار سنجی صورت می‌گیرد.

خطر جدی برای رانندگان

شرایط اقتصادی نامناسب جامعه باعث می‌شود که افراد زیادی بدون در نظر گرفتن خطرات احتمالی، به انجام هر نوع کاری راضی شوند.

آمارها نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از رانندگان موتورسیکلت که هنگام رانندگی تصادف‌های جدی می‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند، فاقد گواهینامه موتورسیکلت هستند.

شرکت‌های اسنپ و الوپیک با اینکه به ایجاد شغل برای افراد زیادی کمک کرده‌اند، اما از طرفی استخدام رانندگان بدون داشتن گواهینامه می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به آن‌ها وارد کند.

یکی از رانندگان اسنپ به تجارت‌نیوز در این باره می‌گوید:«در پیامی که در ماه پیش اسنپ ارسال کرده بود نوشته بود رانندگان پیک موتوری اسنپ یعنی اسنپ باکس لزومی به داشتن گواهینامه ندارند خوب یعنی جان نفر اصلا مهم نیست کسی که گواهینامه ندارد استخدام می‌شود بیمه ندارد اگر تصادفی کند؛ بیمه موتور هم نمی‌تواند استفاده کند. این چه شرکتی است که هیچکس نظارتی بر قوانین آن ندارد؟»

برای این دسته از افراد که گواهینامه ندارند به طور کلی در سامانه پلیس راهور هیچ مشخصاتی ثبت و ذخیره نشده است، به همین در هنگام تصادف دارای بیمه نیست و بیمه موتور هم طبق قوانین به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اسنپر

    اسنپ سیستم هوشمند کلاه برداری از مسافر و از راننده

    • ناشناس

      آره واقع درست دادش اسنب به منافع خودش فکر میکنه نه راننده بدبخت من ۵سال راننده اسنب هستم اصلا رازی نیستم دوزدن

  • امین ممتاز

    لطفاً از اصطلاح «استخدام» برای فعالیت در شرکت اسنپ استفاده نکنید. استخدام شرایط و ضوابطی دارد که شرکت اسنپ خود را ملزم به انجام آنها نمی‌داند. هیچ گونه رابطه‌ی کارگری کارفرمایی بین رانندگان و شرکت اسنپ وجود ندارد.

  • ناشناس

    اسنپ و شرکت های اینترنتی که فقط بفکر منافع خودشون هستند فعلا خوب میتازونن و هیچ کس نیست یا نمیخاد جلوی این جور کارهاشون که برده داری نوین هست بگیره ولی فقط همیشه خداپشت پناه همه رانندگان مخصوصا موتورسواران بوده هست و باشدکه خدایی قشر آسیب پذیر و زحمتکشی هستن دم همتون گرم

  • علی عشقی

    موتورسوارهای عزیز خودتون بفکر خودتون باشید اسنپ و امثالهم فقط دنبال منفعت خودشون هستن الان که دیگه پایان خدمت نمیخاد گواهینامه برید ثبت نام کنید منم خودم پیک موتوری هستم

  • محمد

    خدا وکیلی باستی در استار اپ ایران رو باکاه گل بگیرن

  • ناشناس

    حالا شما بگوئید اونهایی که گواهینامه دارند خیلی بلدن موتورسواری کنند که شما گیر دادید به این قشر ضعیف ورحمت کش جامعه
    دم همه اونهایی که گواهینامه ندارند ولی حرفه ای موتور سواری می کنند گرم

    • ناشناس

      واقعا رفیقم

  • Saeed

    چه کار کنیم.برای گرفتن یه گواهینامه باید ۷۰۰ هزار تومن بدیم.از کجا بیاریم.حداقل ۲۰۰ هزار باشه بریم بگیریم.

  • ناشناس

    چرا قیمت گواهینامه هم گرانه و هم دیر به دستمان میرسه،اینها عواملی که اکثرا دنبال گواهینامه نمیرن

  • Saeed

    با سلام.بنده در امتحان کتبی موتور سیکلت قبول شدم ولی در عملی موندم.خواهشن شیوه امتحان عملی را تغییر بدین.تو راه مستقیم میریم قرار نیست زیگزاگ بریم‌.