خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۱۲۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ستاری از معاونت علمی و فناوری می‌رود؟/ جانشین احتمالی او کیست؟

ستاری از معاونت علمی و فناوری می‌رود؟/ جانشین احتمالی او کیست؟

سورنا ستاری سال‌های ۹۲ و ۹۶ حکم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را از حسن روحانی دریافت کرده بود؛ حال زمزمه‌ها و خبرهای کناره‌گیری او نگرانی‌های جدی‌ای برای فعالان علمی کشور ایجاد می‌کند. جانشین ستاری کیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخبار منتشر شده به شکل غیررسمی حاکی از آن است که سورنا ستاری بعد از ۹ سال قصد کناره‌گیری از معاونت علمی ریاست جمهوری را دارد. نام او هیچگاه به عنوان یکی از ارکان هیئت دولت، در بخش معرفی هیئت دولت در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری و در جمع وزیران و معاونان ابراهیم رئیسی درج نشد.

نگرانی استارتاپ‌ها از رفتن ستاری

از مدت‌ها پیش فعالین استارتاپی، فناوری و علمی کشور رفتن ستاری را مناسب حال این اکوسیستم نمی‌دانستند و نگرانی‌های جدی ابراز می‌کردند. هنوز تایید خبر از سوی سایت رسمی معاونت علمی ریاست جمهوری صورت نگرفته است. اما گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشینی او از مدت‌ها پیش آغاز شده است.

یکی از گزینه‌ها که مدت‌هاست میان فعالان اکوسیستم استارتاپی و علمی مطرح است پرویز کرمی است. او اکنون با سمت رئیس مرکز و دبیرستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در این معاونت مشغول فعالیت است. فعالان اکوسیستم نسبت به اقدامات فعلی او ابراز رضایت دارند و فعالیت‌های او را در جهت اقدامات و گام‌های قبلی این معاونت توصیف می‌کنند.

نام دیگری که مطرح شد سردار محمدرضا حسنی آهنگر، فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) است. او مدرک دکتری مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیک از دانشگاه علم و صنعت دارد. از فعالیت‌های پیشین و فعلی او می‌توان به مدیر سئولی دو فصلنامه مکانیک سیالات و آیرودینامیک، مدیر مسئول فصلنامه مکانیک هوافضا و ریاست همایش همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده اشاره کرد.

نگاه ویژه به بعضی از دانشگاه‌ها

پرسش اساسی اینجاست که افراد دارای سابقه فعالیت در خود معاونت علمی کم نیستند و چرا باید خارج از فضای کاری مربوطه فردی برای این معاونت انتخاب شود؟ در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان و نوپا که گام‌های خود را به سختی بر می‌دارند نیازمند حمایت‌های کاملا جدی هستند. فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد و شناخت کافی از فضای علمی کشور از الزامات بسیار مهم برای این معاونت است.

سورنا ستاری با اقداماتی که داشت توانست بخش مهمی از اکوسیستم علمی کشور را مقابل چشم همگان قرار دهد. همچنین جایگاه سازی این بخش مهم از اقتصاد و نوآوری نیز یکی از فعالیت‌های اساسی و پایه‌ای او به حساب می‌آید.

انتخاب حسنی آهنگر می‌تواند در جهت همان توجه ویژه به دانشگاه‌های خاص باشد که در دولت ابراهیم رئیسی دنبال می‌شود. آنچه در موضوع انتخاب حجت عبدالملکی به عنوان وزیر کار اتفاق افتاد نشان‌دهنده آن است که این نگاه باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد و فاکتورهای مهم دیگری برای بررسی صلاحیت افراد لحاظ شود.

انتخاب شخص مناسب برای چنین جایگاه مهم و تاثیرگذاری که می‌تواند مسیر آینده علمی کشور را تعیین کند باید با مشورت کارشناسان و بررسی‌های تخصصی در این حوزه صورت بگیرد. اقتصاد دیجیتال و علمی کشور بیش از همیشه نیازمند تخصص‌گرایی و جدا شدن از دیدگاه‌های سیاسی و جناحی‌ست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشالله الهی ترین فرد انتخاب شود

  • ناشناس

    بسم الله الرحمن الرحیم
    انشاالله الهترین فرد انتخاب شود

  • ناشناس

    از الان اصلاح‌طلبان را عزا گرفته به شما چه ربطی دارد که چه کسی می خواهد معاون ریس جمهور می شود

  • ناشناس

    کرمی اگه میخواست برای جامعه نخبگان کاری کنه تو این ۹ سال کجا بود بین این دو نفر حسنی آهنگر با اختلاف بهتر هست.

  • شاغل در معاونت علمی فناوری

    چرا طوری می نویسید انگار فقط ایشان صلاحیت دارن. خب خودشون خسته شدن. در کادر ستادها و کارگروه های ایشان افراد بازنشسته هم مثل نادرقلی ابراهیمی و دکتر قانعی با چندشغل دولتی کم نیستند که باید یک جوان گرایی صورت بگیرد.

  • ناشناس

    متأسّفانه شاهد رشد علمی کشور نبوده‌ ایم.جای سوال دارد که چرا ..پارک علمی و فناوری در تنگستان بوشهر احداث نشده است.