کد مطلب: ۶۵۲۶۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار شگفت‌انگیز مدیر تجاری مخابرات/ افزایش ۳۰ درصدی کابل دزدی نسبت به سال ۹۹!

آمار شگفت‌انگیز مدیر تجاری مخابرات/ افزایش ۳۰ درصدی کابل دزدی نسبت به سال ۹۹!

مدیر تجاری شرکت مخابرات کشور اعلام کرد که توسعه بخش ثابت نیازمند سیاست‌گذاری‌های مناسب است و با وجود مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، این برنامه با موانع بزرگی مانند افزایش کابل دزدی روبه‌رو است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه تعرفه اینترنت ثابت سال‌هاست که تغییری نکرده‌است. اما هزینه‌های نگهداری تجهیزات و سرمایه‌گذاری در این بخش به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در نتیجه چه بخش اینترنت ثابت و چه اپراتورهای همراه برای توسعه خدمات خود، مجبور به افزایش تعرفه‌های اینترنت هستند.

در یک ماه اخیر نیز وزارت ارتباطات، مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه، همواره بر این موضوع تاکید دارند که اگر هزینه‌ها با افزایش قیمت جبران نشود، خواه یا ناخواه اپراتورها و مخابرات را با مشکل اساسی مواجه می‌شوند.

توسعه اینترنت نیازمند سرمایه‌گذاری است

داوود زارعیان، مدیر تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: «در چند سال اخیر یک اتفاقی افتاد و نباید نادیده گرفته‌شود، این است که هزینه‌ها نسبت به درآمدها در حوزه آی سی تی (ICT) خیلی نامتعادل بوده‌است.»

او درباره اینکه متناسب نبودن هزینه دریافتی چقدر به مخابرات کشور ضربه زده است، اظهار کرد:« از سال ۹۷ تا به امروز هزینه خرید تجهیزات ۱۰ برابر، هزینه نیروی انسانی حدود سه برابر و هزینه نگهداری حدود شش برابر شده؛ اما هزینه تلفن ثابت از سال ۸۲ ثابت است. تعرفه اینترنت نیز از سال ۹۶ تاکنون تغییری نکرده‌است و تعرفه ارائه خدمت به شرکت‌های اف سی تی(FCP) در بخش اجاره سیم مسی از سال ۸۴ تا الان تغییری نداشته‌است.»

زارعیان در پاسخ به این سوال تجارت‌نیوز که اگر قرار باشد توسعه اینترنت را در کشور داشته باشیم، باید چه اتفاقی رخ دهد، توضیح داد: «توسعه یک الزاماتی دارد و آن تعدیل تعرفه‌ها به صورت منطقی و درست است. به عنوان مثال اگر تورم در کشور ۴۰ درصد بود؛ هزینه خدمات بخش آی سی تی هم باید پنج درصد افزایش می‌یافت. اما متاسفانه اتفاق نیفتاد. بنابراین هیچ شرکتی با این تعرفه‌ها قادر به توسعه نیست.»

مدیر تجاری مخابرات کشور با ارائه آماری از نسبت متوسط درآمد به ازای هر مشترک بر سرانه درآمد ناخالص ملی کشورها، گفت:« در ایران این نسبت چیزی حدود ۳.۲۳، در ترکیه ۳.۹۷، در عربستان ۱.۸ و در مالزی ۲.۴ است. این آمار نشان می‌دهد که ایران در واقع کمترین نسبت هزینه اینترنت را دارد. در همین راستا پایین‌ترین سرمایه‌گذاری را نیز دارد.»

او همچنین، به این آمار اشاره کرد که سرمایه‌گذاری در اینترنت ثابت در ایران حدودا ۱۰ یا ۱۵ برابر کمتر سایر کشورها است.

زارعیان به دو آسیب اصلی تحریم‌ها که باعث کندی توسعه اینترنت شده‌است، اشاره کرد و توضیح داد: «تحریم‌ها هزینه خرید تجهیزات را بسیار بالا برد. علاوه‌بر آن دور زدن تحریم‌ها نیز هزینه بالایی دارد. به عنوان مثال ارز ۲۷ یا ۲۸ تومانی را ما پرداخت می‌کنیم، اما باید تا ۴۰ درصد تجهیزات را گران‌تر بخریم تا تحریم‌ها را دور بزنیم.»

افزایش ۳۰ درصدی سرقت کابل‌های اینترنت

زارعیان درباره مشکلات موجود در بخش مخابرات به تجارت‌نیوز توضیح داد: «براساس آماری که وجود دارد، ۸۵ درصد مشکلات بدون مراجعه افراد به شرکت‌‌ها حل می‌شود. اما ۱۵ درصد از مشکلات ما ناشی از چند مساله یعنی کندی اینترنت است که یعنی فاصله مرکز مشتری تا مرکز زیاد است. مشکل دوم باز هم کندی سرعت مربوط می‌شود، اما دلیل آن مصرف زیاد مشترکان در ساعات پیک مصرف است. چرا که پهنای‌باند افزایش پیدا نمی‌کند.»

او ادامه داد: «در برخی از مناطق کمبود آی پی(IP) از دیگر مشکلات است. زیرا تعداد یوزرهایی که از اینترنت استفاده می‌کنند همزمان بالا می‌رود. اما مساله چهارم ای پی یو پی است که بسیاری از مشترکان از آن بی‌اطلاع هستند. زمانی که حجم اینترنت مشترک تمام می‌شود اینترنت او به طور کامل قطع نمی‌شود. بلکه به روی سرعت ۱۲۸ کیلوبایت می‌رود؛ که مشترک آن را کندی سرعت و اشکال از شبکه تلقی می‌کند.»

مدیر تجاری مخابرات در نهایت به این نکته اشاره کرد که سرقت‌های کابل‌های اینترنت هم موجب مشکلات اساسی می‌شود و گفت: «یک نکته پنجم یعنی سرقت کابل‌ها و سرقت‌های سیستمی نیز وجود دارد که مشترکان برخی از مناطق و شهرها آن را گزارش می‌دهند. همین سرقت کابل‌ها باعث می‌شود که چندین هزار کاربر دچار مشکل شوند.»

زارعیان در پایان گفت:«سرقت بردن کابل‌‌ها به ویژه در مناطقی که سیم‌های مسی وجود دارد، به نسبت به سال ۹۹ چیزی حدود ۳۰ درصد افزایش داشته‌است.»

کشمکش‌های کاربران و شرکت‌های خدمات‌ اینترنتی بر سر افزایش قیمت اینترنت همچنان ادامه دارد. از یک سو استفاده از اینترنت گران برای افراد جامعه در این شرایط اقتصادی سخت می‌شود و از سوی دیگر برای اپراتورها فعالیت با تعرفه‌های کم به‌صرفه نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.