خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۲۲۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

میزبانی جام‌ جهانی بدون پول نقد! / وضعیت فین‌تک قطر در چه حالی است؟

میزبانی جام‌ جهانی بدون پول نقد! / وضعیت فین‌تک قطر در چه حالی است؟

قطر برای توسعه اقتصاد دیجیتال، فعالیت‌های وسیعی را آغاز کرده‌ است تا بتواند فناوری را با زندگی روزمره شهروندان خود عجین کند. توسعه حوزه‌های فین‌تک و بانکداری دیجیتال از برنامه‎‌های این کشور در این زمینه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحولات در بخش فین‌تک جهانی در دهه گذشته شاهد رشد فوق‌العاده‌ای بوده‌ است. خدمات بانکداری نوآورانه به علت افزایش کارایی و هزینه‌های کمتر، باعث رشد فین‌تک‌ها به عنوان یک صنعت جهانی شده‌ است.

در حاشیه خلیج فارس در کشور کوچک قطر نیز رشد سریعی در حوزه فین‌تک اتفاق افتاده‌ است. آنها از فناوری‌های نوظهور برای توسعه مدل‌های کسب و کار مشتری محور و با تاکید بر تحول دیجیتال و تغییر در رفتارهای مصرف‌کننده و کسب و کار در سطح جهانی استفاده کرده‌اند. با فراهم‌سازی فرصت‌هایی در پرداخت‌های دیجیتال، مدیریت پول، وام‌دهی، وفاداری و پاداش، حواله‌ها، سرمایه‌گذاری و مشاوره که بطور کلی در حوزه فین‌تک قرار می‌گیرند.

اقدامات قطر برای توسعه فین‌تک

طبق گزارش‌هایی که قطر درباره فین‌تک خود منتشر کرده‌ به نظر می‌رسد که بخش مالی این کشور، به اهمیت فناوری مالی در توسعه بانکداری و بخش مالی کشور کاملاً واقف است. QCB یک استراتژی تحول آفرین برای ترویج فین‌تک‌ها در بخش بانکداری محلی ایجاد کرده‌ است. همچنین، با توجه به رشد و محبوبیت فین‌تک، مرکز فین‌تک قطر (QFTH) به عنوان ابزاری برای تقویت نوآوری مالی راه‌اندازی شد.

باتوجه به شنیده‌ها و مشاهدات وقتی صحبت از نوآوری به میان می‌آید، قطر بهتر از همتایان خود عمل کرده‌ است. اما می‌تواند با راه‌اندازی یک بخش نوآوری فین‌تک و یک نهاد بین‌دانشگاهی فین‌تک برای توسعه استعدادها، ایجاد آگاهی در مورد فین‌تک و ارتقای بیشتر نوآوری در این کشور، بهتر نیز عمل کند.

علاوه بر این، کارآفرینان قطری به برنامه‌های مربیگری و مراکز رشدی که ساختارهای پشتیبانی، ابزارها و بودجه را فراهم می‌کنند، دسترسی دارند. همه‌گیری کرونا (COVID-19) فرصت‌های جدیدی را برای بخش فین‌تک ایجاد کرده‌ است. این فرصتی برای فین‌تک‌های قطری است تا بر روی برخی از فناوری‌های خاص تمرکز کنند.

به گفته‌ شرکت حسابرسی Big Four KPMG، بخش فین‌تک شاهد رشد سرمایه‌گذاری جهانی از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۱۱۱٫۸ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۱۸ بود. قطر در سال ۲۰۱۹، برای جذب سرمایه‌گذاری فین‌تک خارجی و تشویق شرکت‌های بزرگ برای راه‌اندازی شرکت‌های تابعه در این کشور، آژانس توسعه سرمایه‌گذاری را تأسیس کرد که برای آن برنامه‌های تشویقی «منطقه آزاد» را ارائه می‌داد.

صندوق ثروت ملی قطر نیز به طور مداوم سرمایه‌گذاری های خود را در شرکت‌های فین‌تک و فنآوری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فناوری افزایش داده‌ است.

همکاری سیستم بانکداری سنتی با فین‌تک‌ها در قطر

قطر یک بخش خدمات مالی بالغ با ۱۷ بانک دارد که شامل پنج بانک متعارف، چهار بانک اسلامی، هفت شعبه بانک خارجی و یک بانک توسعه تخصصی (QDB) می‌شود. بانکداری تجاری در قطر به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد. بانک ملی قطر (QNB) که در سال ۱۹۶۵ تأسیس شد، بزرگترین بانک از نظر دارایی در کشور است.

همانطور این سیستم بانکی نشان می‌دهد، انتظار می‌رود یک صنعت خدمات مالی بالغ، همراه با ابتکارات ملی برای حمایت از دیجیتالی شدن در بخش‌های مختلف، سرمایه‌گذاری در فین‌تک را تشویق کند.

سیستم پرداخت موبایلی قطر یک محیط توانمندساز قوی برای فین‌تک‌های متمرکز بر پرداخت ایجاد می‌کند. راه اندازی آژانس توسعه سرمایه گذاری قطر با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی و تشویق شرکت های بزرگ برای ایجاد شرکت های تابعه است. این آژانس همچنین برنامه های تشویقی منطقه آزاد را برای سرمایه گذاران خارجی معرفی کرده است.

در نهایت، تلاش برای میزبانی جام جهانی فوتبال بدون پول نقد در سال ۲۰۲۲ و برنامه‌های شهرهای هوشمند تازه راه‌اندازی شده (TASMU) احتمالاً پذیرش دیجیتال را در سراسر کشور افزایش می‌دهد. قطر قصد دارد با ارتقاء و توانمندسازی کارآفرینان و نوآوران قطر را به یک مرکز جهانی در این حوزه تبدیل کند.

تبدیل شدن به سکوی پرتاب برای گسترش جهانی آنها. بخش فین‌تک قطر با مقررات مساعد و محیطی محرک، به‌طور پیوسته در حال رشد است. مرکز مالی قطر (QFC - یک توقفگاه برای صدور مجوز، ثبت تجاری، مهاجرت و خدمات مرتبط) در سال ۲۰۱۹ با ثبت نزدیک به ۲۰۰ شرکت در پلتفرم آن، ۳۳ درصد رشد کرد.

بیش از ۸۰۰ شرکت مشاوره فین‌تک، فناوری اطلاعات، مالیات و سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۹ بخشی از سازمان بودند. QFC( مرکز مالی قطر) اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ثبت ۱۰۰۰ شرکت تا سال ۲۰۲۲ است. افزایش همکاری‌های بین نظام بانکداری خصوصی(FI) و بازیگران فین‌تک نقش کلیدی در توسعه مدل‌های نوآورانه دارد.

نظرسنجی انجام‌شده توسط Wamda نشان می‌دهد که ۸۸ درصد از کارآفرینان فین‌تک در منطقه MENA یا به دنبال مشارکت در فین‌تک بوده‌اند یا از قبل از آن سود می‌برند. همچنین، بانک‌های قطری امروزه محصولات و خدمات نوآورانه‌ای ارائه کرده‌اند که مشتریان را تشویق می‌کند از کانال‌های دیجیتال برای تراکنش‌های بانکی خود استفاده کنند.

ایجاد فرهنگ کارآفرینی در قطر

در سال ۲۰۲۰، اکوسیستم کارآفرینی قطر در رتبه سوم جهانی و بهترین قرار گرفت. در میان کشورهای عربی همچنین، در سال ۲۰۱۹، قطر در میان ۱۳ مرکز فین‌تک پیشرو ارزیابی شده‌ توسط موسسه توسعه کارآفرینی جهانی برای اکوسیستم کارآفرینی خود، رتبه دهم را کسب کرد.

برنامه قطر یک نمونه عالی از ابتکارات برای ترویج کارآفرینی است. این برنامه توسعه فین‌تک را از طریق رویدادهای مختلف از جمله هکاتون‌ها ترویج می‌کند. دسترسی به گزارش‌های بازار، اطلاعات و داده‌ها؛ دسترسی به تجربه کاربر؛ کمک به صدور مجوز از طریق سندباکس و پشتیبانی نظارتی و دسترسی به سرمایه و کمک‌های بلاعوض از طریق بودجه QDB از نمونه اقدامات قطر برای توسعه فین‌تک‌ها است.

این کشور همچنین به دنبال جذب متخصصان خارجی از بازارهای FinTech بالغ است. در راستای این استراتژی، قطر روند تسهیل روادید را از طریق مراحل مختلف از جمله ویزاهای سریع و شناسه قطر تسهیل می کند.

قطر زمینه مناسبی برای رشد فین‌تک‌ها فراهم می‌کند. با وجود اینکه کشور کوچکی است، اما خدمات فین‌تک را به جمعیت مرفه ارائه می‌دهد، به همین دلیل شرایط برای پذیرش سریع فین‌تک مهیا شده است. با استفاده از تلفن‌های هوشمند و اینترنت با سرعت بسیار بالا و بالاترین ضریب نفوذ رسانه‌های اجتماعی در جهان توانسته‌ است که در حوزه فین‌تک پیشرفت فراوانی داشته‌‌ باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.