کد مطلب: ۴۹۴۴۲۷

نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز در مورد امنیت در اسنپ و تپسی

برای امنیت تاکسی‌های اینترنتی چه باید کرد؟

برای امنیت تاکسی‌های اینترنتی چه باید کرد؟

امنیت در تاکسی‌های اینترنتی، موضوعی است که گاه با انتشار اخباری مورد توجه قرار می‌گیرد؛ رانندگان و مسافران نقطه نظرهای مختلفی در این مورد دارند.

تجارت‌نیوز ، چندی پیش خبر کوتاهی در مورد امنیت تاکسی های اینترنتی، منتشر کرد. این مطلب به ادعای دختری جوان در مورد درگیری با یک راننده اسنپ بر سر ماسک و سیلی خوردن از سوی او اختصاص داشت.

مخاطبان تجارت‌نیوز نظرهای مختلفی در مورد این موضوع دارند که در ادامه می‌خوانید.

مسافران طلبکارند؛ شرکت‌ها یکطرفه قضاوت می‌کنند

برخی از خوانندگان تجارت‌نیوز که از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هستند، معتقدند برخی مسافران بیش از حد از آنها توقع دارند و اسنپ و تپسی هم به صورت یکطرفه حق را به آنها می‌دهند.

- «من خودم راننده اسنپ بودم، چند ماهی کار کردم، مسافر با شخصیت زیاد دیدم، خیلی از مسافرین هم توقع بی جا داشته اند ، به عنوان مثال به نقطه پایان مسیر انتخابی مسافر بوسیله مسیریاب رسیدم، مسافر می گفت ۲ کیلومتر مسیر دارم ، قاعدتا" مسافر می بایست یا مقصد دوم انتخاب می کرد یا پیاده می شد، ولی به اسنپ گزارش غیر واقعی داد که راننده ماسک و دستکش نداره، اسنپ هم به مدت ۷ ساعت حساب من رو مسدود کرد ولی من دیگه کار نکردم و حالا دارم توی شهر آزاد کار می کنم.»

- «اسنپ وتپسی تحت هر شرایطی هوای مسافر را داره، هیچ اهمیتی به راننده نمیده.»

- «واقعا بعضی از مسافرا تو ماشین با چندرقاز پولی که می دن، فکر می کنن راننده شخصی دارن وبه راننده بی احترامی میکنن، بابا اکثر رانندها آدم های تحصیل کرده هستند و از سرناچاری و بی کفایتی مسئولین به کار رو آوردن، البته اگه مشخص بشه واقعا موضوع سر نزدن ماسک بوده، البته حق با مسافر خواهد بود.»

- «باید یک تشکیلاتی درست شود برای دفاع از حق و حقوق رانندگان اینترنتی، چون فقط این شرکت ها به دنبال منافع خود، طرف مسافر را می گیرند تا راننده.»

- «چرا باید همیشه حق رو بدین ب مسافرا؟ ما راننده ها با کرایه ای ناچیز کل شهر رو طی می کنیم، آخرشم این میشه جواب ما بدبخت ها. حداقل یکم کرایه هارو افزایش بدین بعد ادعای خوب بودن بکنین. از قدیم گفتن اول یه سوزن به خودت بزن بعد یه جوال دوز به بقیه….»

- «من خودم راننده اسنپ و تپسی هستم و فقط این و خلاصه بگم که حدود۹۹ درصد مسافرها وقتی می شینن تو ماشین هر چی کاسه و کوزه اطرافشون هست و نتونستن تو سرکسی خالی کنن، میارن با خودشون تو ماشین و همرو میزنن تو سر راننده بیچاره، می دونید چرا؟چون هیچ دیواری (هیچ دیواری) کوتاه تر وشکننده تر و حتی ضعیف تر از راننده پیدا نمی کنن که راحتر از همه بکوبن تو سرش، واون کاسه کوزه همون دکمه آخره که وقتی پیاده می شن می زنن، که همش کذب محضه و هیچ کسی پیدا نمی شه تا این نقص رو بروزرسانی کنه…»

- «تا حالا دیدید یا شنیدید که اسنپ حساب مسافر رو به هر دلیلی مسدود کنه؟ فقط راننده خاطی هست و بس! مسافرهای با شخصیت کنار، طرف حسابم با بقیشونه که وقتی میشینن تو ماشین، دقیقا این احساس بهشون دست میده که زمان غار نشینی شده و دارن به برده و نوکرشون، امر و نهی می کنن… بابا بخدا راننده ها اکثرشون یا کاسب مغازه دار بودن یا دانشجو ویا کارمند هستند.»

- «من دو هفته ست کرونا گرفتم خونه افتادم . همزمان نزدیک دو تومن خرج ماشینم شده. دو هفته هم که همه جا تعطیله از کجا بیاریم. بخاطر خیلی از مسافرهایی که ماسک نمی زنند و راننده حق نداره با مسافر بحث کنه.»

- «مسافر کافیه دروغ بگه اسنپ و تپسی بدون اینکه از راننده بپرسن بلوک می کنن…. اسنپ و تپسی لطفا طبق مراحل قانونی و مطمئن و دلیل و علت رو بپرسین که ایا واقعیت داره یا نه.»

- «از کجا معلوم اون مسافر راست گفته باشه. من خودم یه مدت کار می کردم بدون اینکه با مسافر به جز احوالپرسی حرفی بزنم، بعدا حسابم مسدود شد. رفتم شرکت دلیلش پرسیدم گفتن گزارش دادن ماشین شما نقص فنی داره ؟؟؟؟؟ خیلی جالبه گفتم من مسافر سوار کردم معاینه فنی که نرفتم!!؟؟؟.»

- «بعضی مسافرین فکر می کنن سوار بشقاب پرنده شدن. توقعاتشون صدبرابر می شه. هنوز جا نیافتاده که این هم همون تاکسی تلفنی قدیم هست با متد روز. احترامی که رانندگان اسنپ برای مسافر قائل می شن، باعث سوءاستفاده بعضی مسافرین شده.»

- «من راننده اسنپ و تپسی هستم. متاسفانه در پیگیری‌های مشکلات سفرهای این دو شرکت فقط طرف مسافر گرفته می‌شود چنانچه مشکل برای راننده پیش بیاید فقط با یک پیامک عذر خواهی به راننده موضوع تمام می‌شود، برای من اتفاقی در یک سفر افتاد که موضوع را بلا فاصله گزارش کردم که بعد از چند روز فقط یک پیامک عذرخواهی برام ارسال شد نه بیشتر.»

- «من راننده اسنپم، هم ماسک می زنم، هم جدا کننده نصب کردم ولی در کمال ناباوری کرونا گرفتم چرا؟ چون مسافر ماسک نمی زنه، صندلی جلو میشه، باورش سخته ولی مسافر برای نشستن در صندلی جلو با من دعوا کرد هرچی فحش بود به من داد، ولی چون با خانواده بود حرفی نزدم. مسافر رو به مقصد رسوندم، این یه نمونشه، اگه بخوام با مسافر کل کل کنم هرروز باید کلانتری باشم، ولی چیکار کنم مجبورم، روزانه خیلی بی احترامی به من می شه ولی اگه بخوام عکس العملی نشون بدم حساب کاربریم بدون هیچ دلیلی مسدود می شه…»

- «برای ثبت نام راننده همه مدارک کامل ماشین و راننده رو می گیرن برای امنیت مسافر، ولی برای ثبت نام مسافر هیچ گونه مدرک شناسایی از مسافر گرفته نمی شه. راحت یه مسافر می تونه با یه شماره جعلی سرویس بگیره یا هر کاری با راننده و ماشین بکنه بره و از خود ردی نذاره. تو این تاکسی اسنپ و غیره هیچ گونه اهمیتی به راننده و ماشین داده نمی شه…»

- «اینی که می گم واقعا حقیقت هست. من خودم راننده اسنپم، بعضی مسافرا واقعا بی تربیت هستن، انگار که صاحب ماشین هستن و ماها راننده اختصاصی شون هستیم. دوما حق کمیسیون بالا هست. بعدم تو این وضع کرونا، تاکسی اینترنتی هم از همه امن تره، هم سریع تر، بارها و بارها شده مسافر بهم گفته من درخواست نزدم شما رسیدین، یعنی آنقدر سرعت ام بالا هست خب چی میخوان دیگه؟؟ از این بهتر؟؟؟…»

- «من خودم راننده اسنپ بودم، چند ماهی کار کردم، مسافر با شخصیت زیاد دیدم، خیلی از مسافرین هم توقع بی جا داشته اند، به عنوان مثال به نقطه پایان مسیر انتخابی مسافر بوسیله مسیریاب رسیدم، مسافر می گفت ۲ کیلومتر مسیر دارم، قاعدتا مسافر می بایست یا مقصد دوم انتخاب می کرد یا پیاده می شد، ولی به اسنپ گزارش غیر واقعی داد که راننده ماسک و دستکش نداره، اسنپ هم به مدت ۷ ساعت حساب من رو مسدود کرد ولی من دیگه کار نکردم و حالا دارم توی شهر آزاد کار می کنم.»

چرا باید همیشه حق رو بدین ب مسافرا؟ ما راننده ها با کرایه ای ناچیز کل شهر رو طی می کنیم، آخرشم این میشه جواب ما بدبخت ها. حداقل یکم کرایه هارو افزایش بدین بعد ادعای خوب بودن بکنین

زود قضاوت نکنیم؛ بیشتر مسافران محترمند

گروهی از رانندگان اما معتقدند نباید زود و بدون اطلاع از جزئیات در مورد این حادثه قضاوت کرد؛ به نظر آنها بیشتر مسافران محترمند و معدودی از آنها به راننده بی‌احترامی می‌کنند.

- «نه زود قضاوت کنیم، نه یکطرفه به قاضی بریم. من راننده اسنپم، ۹۵درصد مسافرها فهمیده و با فرهنگ و شخصیت هستند. 5 درصد هم باید باهاشون کنار بیایم. یه سفر نهایت یه ساعت همسفره، می گذره. تو هر صنفی، خوب و بد هست. همه را بایک چشم نبینیم.»

- «ولی واقعا تعداد کمی از مسافرها اینقدر حرص آدم رو در میارن و جوری برخورد می کنند که شخصیت و حرمت راننده رو لگدمال می کنن…در این جور موارد واقعا سعه صدر و تحمل خیلی خیلی زیادی باید داشته باشی که نخوایی درگیر شی…..شرکت ها باید برای این موضوع هم فکری بکنه تا این مسائل جمع نشه و یهو تبدیل به اتفاقات اینجوری بشه.»

- «من خودم راننده اسنپ هستم، درسته کرایه ها خیلی پایین است ولی این دلیل نمی شه راننده این برخورد را با مسافر داشته باشد. در این وضعیت وخیم کرونایی، هم مسافران هم رانندگان جهت حفظ جان انسان ها موظفند ماسک بزنند.»

- «من راننده ام. اکثر قریب به اتفاق مسافرین، محترمانه برخورد می کنن و اگه مسافری برخورد مناسب داشته باشه کوتاه می یام بخاطر روحیه خودم. دریا باش تا اگه کسی سنگی به طرفت پرتاب کرد، متلاطم نشوی.»

- «به جای این جرو بحث های بیهوده، پیشنهاد می کنم یک کار تحقیقی در این مورد انجام بشه. دلیل اینهمه کنتاکت بین راننده و مسافر چیه؟ ما مردمان بداخلاقی هستیم و معاشرت بلد نیستیم یا اشکال جاهای دیگه ایه؟ من راننده اسنپ هستم و خیلی به این مسئله فکر کردم و البته جواب هایی هم دارم. اما کار تحقیقی علمی باید انجام بشه…»

من راننده ام؛ اکثر قریب به اتفاق مسافرین، محترمانه برخورد می کنن و اگه مسافری برخورد مناسب داشته باشه کوتاه می یام بخاطر روحیه خودم

مسافران؛ راننده‌ها مودبند

گروهی از مخاطبان تجارت‌نیوز که تجربه سفر با اسنپ و تپسی را دارند، نوشته‌اند بیشتر رانندگان رفتار محترمانه‌ای دارند و آنها تاکنون مشکلی در این مورد نداشته‌اند.

- «من شخصا هر چه اسنپ سوار شدم خوب بودند و مشکلی هم نداشتم. نمیدونم چی بگم وقتی ندیدم. به هر حال قضاوت با اهل فنه.»

- «من بطور مرتب از اسنپ یا تپسی استفاده می کنم، یعنی حداقل روزی یک بار. تا حالا هیچ مورد بی احترامی از راننده ها ندیدم، خیلی هم مودب هستند.»

- «راننده هامظلوم واقع شدند. من منتظر تاکسی اسنپ بودم. یک ماشین نگه داشت، به مسافر می گفت خانم‌پیاده شین. خانم می گفت من رو به مقصدم برسان. راننده می گفت نیم ساعت که داریم توی خیابان ها دور می زنیم. شماخودت نمی دونی کجا می خوای بری ..من چه گناهی گردم..خانم می گفت وظیفه داری پول دادم .راننده 10هزار تومان داد به خانم گفت اینم پولت برو پایین.خانم گفت من از دستت شکایت می کنم. دلم برای راننده سوخت. من هفته ای چند بارتپسی یا اسنپ‌ می گیریم. راننده ها خیلی خوب هستن. تابحال مشکلی نداشتم.»

- «امیدوارم این مشکلات حل شوند، چون خیلی سیستم خوب و مرتب و منظمی است در تمام دنیا مشکلات وجود دارد. باید مشکلات را حل کنیم. به خاطر یک راننده بی ادب نباید سیستم را زیر سوال ببریم. اثرات مثبتش را ببینیم.»

- «همه اخلاق و شخصیتی، چه در راننده چه در مسافر پیدا می شه. با مردم بایست تو این شرایط صبوری کرد و با پشتیبانی تماس گرفت … تو این شرایط چه می شه کرد که همه بی حوصله و عزادار هستن، صبوری، صبوری.»

من بطور مرتب از اسنپ یا تپسی استفاده می کنم، یعنی حداقل روزی یک بار، تا حالا هیچ مورد بی احترامی از راننده ها ندیدم، خیلی هم مودب هستند

مشکل، ثبت‌نام کنار خیابان است

برخی اما معتقدند، گروهی از رانندگان رفتار خوبی ندارند و یکی از مشکلات اصلی هم ثبت‌نام در کنار رانندگان است.

- «ثبت نام کنار خیابان بیشتر از راننده‌ها با گواهینامه فرد دیگری صورت می‌گیرد. اینا باعث بی نظمی و ناامنی می‌شود. راننده هستی باش، وظیفه ات رو داری انجام می دی. حق دست بلند کردن روی مسافر یا غیره رو نداری. مجانی که مسافر جابه‌جا نمی کنی.»

- «هر کی بیکار می شه، با هر پیشینه ای، سریع راننده اسنپ می شه بدون استعلام سوابق …»

- «بعضی از راننده ها، واقعا بی ادب و پرخاشگرن … نباید هر کسی را استخدام کرد من چون تو شهر غریب پرستارم و جایی نمی شناسم مجبورم اسنپ بگیرم. بعضی راننده ها اینقدر با شخصیت و وقار هستن، ده برابر کرایشون حقشونه بهشون داد ولی بعضیا هم افتضاح بی ادب و…کلا هم ادم خوب هست، هم بد. هر وقت مسافر بی ادبی کرد باید محترمانه پیادش کنن، هر وقت راننده بی ادبی کرد، مسافر به پشتیبانی شکایت کنه، بهتر از جر بحث ودعواست.»

ثبت نام کنار خیابان بیشتر از راننده‌ها با گواهینامه فرد دیگری صورت می‌گیرد، اینا باعث بی نظمی و ناامنی می‌شود

- «راننده باید معقول رفتار کنه، حتی اگه اون طرف بدرفتاری کرد، راننده باید یا صبر کنه یا اگه تحملش رو نداشت بگه پیاده بشه، وگرنه قرار نیست که به خاطر این مسائل مدیون بشیم و آخرت خودمون رو لکه دار کنیم. آدم های نق نقو چه مرد چه زن تو جامعه زیاده…باید صبور باشیم.»

- « وقتی به هر کس و ناکسی مجوز تاکسی اینترنتی به راحتی آب خوردن می دن، همین می شه دیگه.»

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسام

    با اینکه تو حساب کاربری من پول هست ولی رانندگان میگن باید پول را جدا به حسابشان بریزیم. علاوه بر اینکه ۶۰۰ تومان کارمزد کم میشه باید اینترنت همراه و اپلیکیشن بانک را هم، آماده داشته باشیم و یا بریم دم دستگاه که وقت‌گیره و مهمتر از همه از نظر امنیتی هم درست نیست چون راننده میتونه زیرش بزنه که چنین مسافری را اصلا سوار نکرده. تقصیر مسافر چیه که تاکسی اینترنتی پول راننده را به موقع نمیده؟

    • reza

      این مشکل برای اطراف ما هم پیش اومده کسی هم جواب گو نبوده ..

  • مهسا

    من مسافر اسنپ هستم و هر روز با اسنپ میرم محل کارم ولی بعضی وقتا اسنپ واقعا خیلی کرایها رو پایین میزنه درست نیست اونا هم زنو بچه دارم .
    بعضیا هم که مثل یه برده میبینن رانندها رو مثل یکی از همکارای خودم بهش میگم راننده رسیده زودباش میگه اشکال نداره بزار منتظر میمونه !! واقعا رانندها از یه طرف حق دارم از مسافرا

  • ناشناس

    اقا وسیله گزاشتی وقت گزاشتی اخرشم اینه کار نکنید همین ………

  • ناشناس

    کورنا

  • reza

    احترام باید دو طرفه باشه متاسفانه در هر دو گروه مسافر و راننده بد هست این مشکل برای من پیش اومده که راننده اسنپ من رو قبل از مقصد پیاده کرده یا در طول سفر بارها اقدام به فحاشی و بی احترامی کرده و با ایجاد ترس من رو مجبور به پرداخت هزینه اضافه کرده به پشتیبانی اسنپ پیام دادم من هیچ گزارش بی خودی ندادم واقعیت رو گفتم فقط احترام از دو طرف باش نه یه نفر رعایت کنه ..