خبر مهم:

کد مطلب: ۶۵۵۷۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اطلاعات کاربران در پلفترم‌های آنلاین پزشکی فاش می‌شود؟

اطلاعات کاربران در پلفترم‌های آنلاین پزشکی فاش می‌شود؟

حفاظت از اطلاعات شخصی پزشکان و بیماران در اپلیکیشن‌های سلامت بسیار ضروری است اما برخی از پزشکان ادعا کرده‌اند که حریم اطلاعات شخصی آن‌ها در این پلتفرم‌ها نقض شده است. کدام اطلاعات پزشکی به بیرون درز کرده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با آمدن اپلیکیشن‌های سلامت ، پزشکان و بیماران از برنامه‌های پزشکی موبایلی برای دریافت خدمات درمانی استفاده می‌کنند. اما نکته مهمی که این پلتفرم‌ها باید در نظر بگیرند این است که آن‌ها باید برای حفظ حریم و اطلاعات شخصی پزشکان و بیماران اقدامات موثری انجام دهند.

عدم حفظ اطلاعات بیماران و پزشکان به نوعی می‌تواند آسیب‌های جدی ایجاد کند. چرا که ممکن است درز اطلاعات یک بیمار به خارج از اپلیکیشن، در نهایت به سواستفاده‌های سازمانی و فردی منجر شود.

اپلیکیشن‌های سلامت در ایران تا حدود زیادی توانسته‌اند اعتماد بیماران و پزشکان خود را جلب کنند. زیرا به نظر می‌رسد که تاکنون اطلاعات اغلب پزشکان و بیماران در آن‌ها حفظ شده‌ است. اما برخی از پزشکان ادعا کردند که تعدادی از اپلیکیشن‌ها در حفظ اطلاعات آن‌ها موفق نبوده‌اند و این اطلاعات به‌دست سازمان‌های تجاری رسیده‌ است.

اطلاعات کدگذاری می‌شود

رضا دفاعی، کوفاندر و مدیر فنی پلتفرم بقراط در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز در واکنش به این ادعا می‌گوید:«حریم شخصی بیماران و پزشکان باید برای کسب‌وکارها امر مهمی تقلی شود. اپلیکیشن‌های پزشکی می‌توانند با دسترسی داشتن به نسخه بیمار متوجه شوند که او دارای چه بیماری‌ است. بنابراین اگر اطلاعات حفظ نشوند،کار اخلاقی نیست.»

او ادامه می‌دهد: «بنابراین تمامی این اطلاعات، چه اطلاعات پزشکان و چه بیماران در سامانه رمزگذاری و کدگذاری می‌شوند.»

دفاعی در پاسخ به این پرسش که این رمزگذاری چگونه صورت می‌گیرد، توضیح می‌دهد:« «پزشک رمزی را برای اپلیکیشن خود در نظر می‌گیرد و هرگونه اطلاعاتی که وارد سامانه می‌شود به وسیله این کلید قفل می‌شود. در نهایت تا زمانی که پزشک رمز را وارد نکند، حتی صاحبان کسب‌وکارها نیز دسترسی به اطلاعات شخصی پزشکان و بیماران نخواهند داشت.»

او با اشاره اینکه یکسری اطلاعات عمومی وجود دارد که در دسترس کسب‌وکارها قرار می‌گیرند، ادامه می‌دهد:«اما اصل قضیه که شامل اطلاعات بیماری‌ آن‌ها، نسخه‌ها و چیز‌های دیگر مانند عکس‌های کاربران است، کاملا رمزگذاری شده‌اند و‌ صاحبان کسب‌وکارها به هیچ عنوان به دیتاسنترها دسترسی ندارند.»

دفاعی همچنین، در پاسخ به اینکه آیا اپلیکیشن‌های سلامت برای معرفی داروخانه‌ و آزمایشگاه‌های خاص به بیماران و پزشکان مجوز دارند، پاسخ می‌دهد:«چنین مجوز قانونی وجود ندارند که اپلیکیشن‌ها بتوانند آزمایشگاه و داروخانه موردنظر خود را به بیماران معرفی کنند. محرمانگی اطلاعات پزشکان و بیماران در اپلیکیشن‌های به‌ نوعی می‌تواند به جلب اعتماد آن‌ها کمک کند.»

اطلاعات بیماران به سازمان‌های تجاری داده می‌شود؟

مدیر فنی بقراط به این پرسش تجارت‌نیوز که منظور از اینکه اطلاعات بیماران و پزشکان در دسترس سایت‌های تجاری قرار می‌گیرد چیست، اینگونه پاسخ می‌دهد:« در این موارد نسخه‌های پزشکی، مثل اینکه کدام پزشک‌ چه دارویی را تجویز می‌کند، ممکن است در اختیار سایت‌های خرید و فروش دارو و یا فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی قرار بگیرد؛ تا مثلا مسیرهای مارکتینگ و بازاریابی هم برای اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته شود. اما در هر صورت پردازش بیمار و پزشک اتفاقی غیرقانونی و غیراخلاقی است.»

اطلاعات پزشکان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌گیرد

دفاعی در رابطه با اینکه آیا اطلاعات پزشکان فعال در این اپلیکیشن‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد یا خیر، می‌گوید:« شرکت‌هایی مانند ما، واسط میان تامین‌اجتماعی و بیمه سلامت است. هر آنچه پزشک تحویل می‌گیرد، باید به سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی داده‌شود. تا این سازمان نسخه‌ها را به مراکزی مانند داروخانه‌ها ارجاع دهند. بنابراین سازمان امور مالیاتی به جای ارتباط مستقیم با اپلیکیشن‌های این حوزه، تنها با سازمان تامین اجتماعی در ارتباط هستند و لیست داروهای تجویزی را را به‌دست می‌آورند.»

او ادامه می‌دهد:«اما اگر باز هم سازمان امور مالیاتی بخواهد که با اپلیکیشن‌ها در ارتباط باشد، پلتفرم‌هایی مثل ما به اطلاعات پزشک و بیماران دسترسی ندارند. مگر اینکه با رضایت پزشک اطلاعات به این سازمان داده‌ شود.»

معمولا بیماران با درخواست و علم بر اینکه اطلاعات شخصی آن‌ها نزد پزشکان محفوظ می‌ماند به مطب آن‌ها مراجعه می‌کنند. با این حال می‌توان گفت که اپلیکیشن‌های پزشکی امروزه نقش مطب‌ها و حافظان پرونده‌های بیماران را بازی می‌کنند. بنابراین این اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های حوزه سلامت وظیفه دارند در حفظ حریم شخصی کاربران از هیچ تلاشی فر‌وگذار نکنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.