کد مطلب: ۳۹۵۰۶۰

ایده‌های پولسازی که می‌تواند کسب‌وکار شما شود

ایده‌های پولسازی که می‌تواند کسب‌وکار شما شود

رشد کسب‌وکارهای سیار به عنوان ایده‌هایی نو و موثر در ایجاد اشتغال و درآمدزایی مطرح هستند، یک استاد دانشگاه در تحلیلی توضیح داده که چطور می‌توان این ایده‌های پولساز را به کسب‌وکار تبدیل کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن اسماعیل زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در تحلیلی درباره رشد کسب‌وکارهای سیار به عوان ایده‌ای نو و موثر در ایجاد اشتغال و درآمدزایی در تجارت‌نیوز نوشته است:

1. مقدمه

رشد جمعیت و افزایش مسائل اقتصادی در کنار کاهش منابع از یکسو و رشد خلاقیت و فناوری‌های جدید از سوی دیگر باعث رشد و توسعه روش‌های جدید کسب‌وکار شده است که از آن جمله می‌توان به کسب‌وکارهای سیار اشاره نمود. کسب‌وکار سیار، آن نوع فعالیت‌های اقتصادی است که می‌توانید به محل‎های مختلفی سفر کنید تا محصول و خدمات تان را به مشتری ارائه دهید.

در این نوع کسب‌وکارها، می‎توانید تمام ابزار لازم را در وسیله نقلیه خود جابه‌جا کرده و خدمات مورد نظر مشتریان را در منزل مشتری، سایر مکان‎ها یا بیرون ماشین خود ارائه کنید. این نوع کسب‌وکارها، به ویژه برای افراد باتجربه و متخصص، که شغل و درآمد قابل توجهی نیز ندارند، بسیار مناسب است، به طوری که آنها با کمی خلاقیت و ایده‌پردازی، می‌توانند به سودهای قابل قبولی دست یابند.

2. ماهیت کسب‌وکارهای سیار

کسب‌وکارهای سیار، از نظر ماهیت، انواع مختلفی می توانند داشته باشند که در مجموع، در دسته های زیر قابل طبقه بندی هستند:

2-1. کسب‌وکارهای خدماتی: شامل فعالیت‌هایی است که برای انتقال کالاها و خدمات از مکان تولید به محل مصرف، ضروری هستند. بنابراین، خرید و فروش کالاها و خدمات، و تمام فعالیت‌هایی را که انجام معادله را تسهیل می‌کنند (اعم از انبارداری، درجه بندی، بسته بندی، تامین مالی و…)، شامل می‌شوند.

یک کسب‌وکار خدماتی، کسب‌وکار تجارتی را نیز شامل شده و به انجام آن کمک می‌کند. انواع کسب‌وکارهای خدماتی شامل موارد زیر هستند:

خدمات حمایتی: شامل بانکداری، حمل و نقل، بیمه، انبارداری، بسته بندی، تبلیغات.

خدمات مستقیم: اعم از خدمات داخلی، هنری، بهداشتی، و ارتباطات.

2-2. کسب‌وکارهای تجاری: تجارت، در واقع شاخه‌ای از کسب‌وکار خدماتی محسوب می‌گردد. به تعبیری، وضعیت نهایی فعالیت کسب‌وکار، شامل خرید و فروش کالاها و خدمات است. کسب‌وکارهای تجاری را بر اساس اندازه و میزان پوشش، به دو دسته اصلی تقسیم می‌کنند:

بر اساس اندازه و ظرفیت؛ شامل عمده فروشی، و خرده فروشی.

بر اساس میزان پوشش بازار؛ شامل تجارت محلی و فرامحلی.

2-3. کسب‌وکارهای بازرگانی

2-4. کسب‌وکارهای فناوری و اطلاعات

2-5. کسب‌وکارهای تولیدی

3. ایده‌هایی از کسب‌وکارهای سیار

در دنیای معاصر، ایده‌های مختلفی مثل کتاب‌فروشی، بستنی‌فروشی و فروش هات‌داگ به‌صورت سیار امتحان شده است. فروش سیار هر کالایی می‌تواند به یک ایده تجاری جدید ختم شود. خلاقیت و استفاده از فناوری های اینترنتی و مجازی در این زمینه، کمک زیادی خواهد کرد.

در این نوع کسب‌وکار، به جای آن که مشتری به کافه فروشنده برود، لازم است کافه پیش آن‌ها برود. این اقدام، چون رفاه هر چه بیشتر مشتریان را به همراه دارد، از استقبال بیشتری برخوردار است. از جمله ایده‌هایی از کسب‌وکارهای سیار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کافی شاپ سیار، شغلی جدید و پر مخاطب

اکثر کافه ها به صورت پیش فرض، دارای مکانی ثابت هستند؛ ولی امروزه در کشورهای غربی، کافه ها در انتظار مشتری نمی مانند و به تمامی نقاط شهر سفر کرده و هر روز دنبال جذب مشتریان جدید و افزایش میزان فروش خود هستند.

عرضه سیار غذا

نوع دیگری از کسب‌وکارهای رایگان، کامیون های عرضه غذا است که بدون نیاز به یک مغازه ثابت (که بسیار هم پرهزینه است)، با قیمت پایین و سرعت بالا به ارائه غذا به مردم در مکان های مختلف اقدام می کنند. اطلاعات نشان می دهد که صنعت کامیون های غذای سیار بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار گردش مالی داشته اند.

کارواش سیار

کسب‌وکار سیار دیگری که از معدود ایده های خلاقانه و پولساز بوده و نیازمند مهارت و تخصص خاصی نیست، می توان به کارواش سیار اشاره کرد که با سرمایه کم و تهیه یک دستگاه کارواش قابل اجرا است.

بسته بندی و فروش سیار میوه‌ها و سبزیجات

بسته بندی و فروش میوه ها و سبزیجات شسته شده، یکی دیگر از روش های کسب‌وکار سیار و پردرآمد محسوب می گردد. در بسیاری از کشورها، این نوع کسب‌وکار رایج است.

سوپرمارکت سیار

فروش نیازهای خوراکی به دلیل نیاز روزانه مردم، کسب‌وکار خوبی بوده و فروش آن به شکل سیار و با وسایل نقلیه، جزو شغل های درآمدزا و پرسود است.

کفاشی سیار

حتماً تاکنون، نام علی واکسیما به گوشتان خورده است. در واقع، وی یکی از پیشگامان کسب‌وکار سیار در ایران بوده و با خلاقیتی که داشته است، از طریق واکس کفش مردم در منازلشان و با قیمتی بالاتر از عرف، درآمد بسیار خوبی کسب کرده است. کفاشی سیار، از جمله کسب‌وکارهایی است که درآمد و سود خوبی دارد.

تعمیرات لباس و خیاطی سیار

ارائه خدمات تعمیرات لباس و خیاطی نیز اخیراً در کشورهای مختلف، به شکل سیار در حال انجام است و یک کسب‌وکار پرطرفدار و پردرآمد محسوب می‌گردد. این کار در صورت توجه به کیفیت و قیمت مناسب، می‌تواند بسترساز اشتغال و درآمدزایی در ایران گردد.

پمپ بنزین سیار

ایده‌ پمپ بنزین سیار، در واقع به این صورت است که به جای اینکه مشتریان به ایستگاه سوخت بروند، ماشین سوخت به پیش آنها خواهد رفت. این ایده از جمله ایده‌های پردرآمد در کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود.

این ایده‌ها نمونه‌ای از ایده‌های کسب‌وکار سیار بوده و طبیعتاً ایده‌های مختلف دیگری همچون تره بار، مکانیکی، آرایشگاه، مکانیکی، فروش نان، آموزش و تدریس، فروش اجناس دست دوم، کتابخانه و کتابفروشی، قفل سازی، خدمات نظافتی، پذیرایی، خشکشویی سیار و نظیر اینها نیز به شکل سیار در حال رشد و توسعه بوده و اشتغال و درآمدزایی به همراه دارند.

4. راهکارهای توسعه کسب‌وکارهای سیار

برای توسعه کسب‌وکارهای سیار، راهکارهای متعددی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حضور و تلاش بی وقفه : بدون تردید، حضور داشتن برای موفقیت در کسب‌وکار بسیار حیاتی است. برای توسعه کسب‌وکار سیار خود، شناسایی مکان‌های پرمشتری و انجام تبلیغات و مارکتینگ، و همچنین برندینگ موضوع بسیار مهمی است.

ارتباط موثر و شبکه سازی : در مدیریت ارتباط با مشتری، ارتباطات و شبکه سازی، حرف اول را می‌زند. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۷۵ درصد از اوقات روزانه ما، به نحوی در تماس و ارتباط با دیگران می‌گذرد. به همین دلیل، کیفیت حیات کسب‌وکارهای سیار، بستگی به کیفیت ارتباطات آنها با دیگران و شبکه‌سازی انسانی دارد. انواع ارتباطات انسانی، به طور کلی بر دو نوع است: ارتباطات کلامی (گفتگوها)؛ و ارتباطات غیرکلامی (حرکات و ژست‌ها).

تیم سازی : تشکیل یک تیم کاری خوب، از الزامات حیاتی برای موفقیت در کسب‌وکار سیار محسوب می‌گردد. تیم شامل تعدادی از افراد است که با در نظر گرفتن یک هدف مشخص، با یکدیگر همکاری می‌کنند و با هم در تعامل هستند.

بازاریابی و فروش : به جرأت می‌توان گفت که اگر قبل از راه اندازی کسب‌وکار سیار، بازاریابی و تحلیل شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی انجام شود، امکان ندارد با شکست مواجه گردد. از مهم‌ترین علل شکست بسیاری از کسب‌وکار ها، آشنایی‌نداشتن عوامل آن‌ها با فنون فروش است.

خلاقیت : خلاقیت از مهم‌ترین کلیدهای موفقیت تلقی می گردد. خلاقیت، نه تنها در آغاز کار مهم است، بلکه برای رشد کسب‌وکارهای سیار، ضروری نیز است. خلاقیت کمک می‌کند تا ایده‌های نابی برای برای راه اندازی کسب‌وکار، افزایش فروش، مدیریت نیروی انسانی و در نهایت، کسب ثروت به‌دست آید.

استفاده از شبکه‌های مجازی: بدون تردید در دنیای مدرن امروزی، استفاده نکردن از فضاهای مجازی و اینترنتی، توفیق چندانی نخواهد داشت. بطور سنتی، یک کسب‌وکار سیار می‌تواند تلاش کند تا با ساعت‌های کاری بیشتر و نوآوری با دیگر هم صنف‌های خود رقابت کند، در حالی که این امر با استفاده از بازاریابی دیجیتال، شبکه‌های مجازی و شبکه سازی، سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. از ابزارهای مهم در این حوزه، می‌توان به طراحی وب سایت، ایجاد پیج در اینستا گرام، ایجاد کانال تلگرامی، استفاده از وبینار، بازاریابی آنلاین، طراحی اپلیکیشن و نظیر اینها اشاره کرد.

مهارت و تخصص : بدون داشتن مهارت و تخصص در یک کسب‌وکار، نمی‌توان پیشرفتی داشت. در واقع، ابزار پیش برنده موفقیت در هر شغلی، تخصص در آن شغل است. جامعه امروز به ایده‌های جدید و تخصصی نیاز دارد و برای پیشرفت‌های محسوس مالی و شغلی در کسب‌وکار سیار، یادگیری تخصص‌ها و ایده‌های مورد نیاز جامعه حیاتی است.

انضباط فردی : انضباط فردی، تضمین کننده موفقیت مالی و شغلی، افزایش دهنده بازدهی و کارایی و عامل ارتقاء عزت نفس و اعتماد به نفس محسوب می ‌گردد. از نظر برایان تریسی، 9 اصل اساسی برای داشتن انضباط فردی نیاز است که عبارتند از: درست فکر کردن، برنامه‌ریزی روزانه، مدیریت روزانه، داشتن جسارت و اعتماد به نفس، داشتن عادات سلامتی روزانه، پس انداز و سرمایه گذاری، سخت کوشی، یادگیری، و استمرار و پافشاری.

مثبت اندیشی : اعمال از افکار سرچشمه می گیرند. افکار و احساساتی که یک فروشنده درباره خودش، توانایی هایش، دستاوردهای مالی اش، و یا شکست‌های مالی اش دارد و همچنین تصوری که در ذهن اش نسبت به توانایی اش برای رسیدن به موفقیت دارد، در نهایت، در زندگی اش، عملی خواهند شد.

مدیریت و رهبری : مدیریت و رهبری، دو مفهوم جداگانه در کار وکسب در نظر گرفته می‌شوند. مهارت رهبری کمک می‌کند تا یک کار وکسب سیار به نقطه دلخواه هدایت شده، و مدیریت در خدمت، اداره امور مربوط به آن است.

یادگیری مستمر : در فضای کسب‌وکار کنونی، افراد با توان یادگیری مستمر، قادر به رویارویی با تغییرات، و در نهایت حفظ بقای خود هستند. یادگیری، آموزشی است که منجر به تغییر رفتار می شود. بنابراین آموزش، ابزاری برای رسیدن به هدف یادگیری است. برای بقاء و توسعه یک کسب‌وکار سیار، لازم است به طور مستمر، موارد ذکر شده انجام شده و بروزرسانی گردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مطالبی که نوشتید خوب هستند و قابل قبول لطفا از این نوع مطلب بیشتر نوشته تا ما بیشتر استفاده کنیم در مورد تولید و صنایع و صنعت که چه باید کرد واز کجا شروع کنیم تا موفق باشیم ممنون

  • ناشناس

    خوب بود

  • ناشناس

    باور کنید شهرداری ایجاد مزاحمت میکنه

  • احمد

    اول باید قوانین رو اصلاح کنن تا بشه از این روش ها برای رفع بیکاری استفاده کرد
    تو شهر ما بهداشت با قوانین عجیبی که بصورت شخصی وضع کردن نمیشه خیلی از کارها رو کرد

  • ناشناس

    از این دست به آن دست رساندن شاید پول ساز باشد ولی کار نیست
    کار تولید است

  • ناهیده

    والله تا شهرداری رو از میان برنداشتن هیچ وقتاین ایده هارو نمیشه انجام داد

  • مهدی

    این حرفهارو که الان همه میدونن ما باید بدونیم با موانع چطور برخورد کنیم بله تلگرام یکی از راه های خوب هست ولی فیلتر شد وبا با فیلتر شدنش خیلیا کسب و کارشون تقریبا از بین رفت