خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۹۸۱۳

اخبار فناوری روز

وضعیت وخیم اینترنت ثابت در کشور/ رونمایی از گوشی تاشوی سامسونگ

وضعیت وخیم اینترنت ثابت در کشور/ رونمایی از گوشی تاشوی سامسونگ

وضعیت وخیم اینترنت ثابت در کشور، تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت بیت‌کوین، پلی‌استیشن 5 از دید منتقدان و رونمایی از گوشی تاشوی سامسونگ از اخبار مهم فناوری روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت کیفیت اینترنت در شش ماه اول سال ۹۹ نشان می‌دهد که حال اینترنت ثابت در کشور وخیم است.

دیجیاتو در این مورد گزارش داده است که با نگاهی به آمار و ارقام مندرج در این گزارش مفصل، بار دیگر وضعیت بحرانی اینترنت ثابت در کشور مشاهده می‌شود. شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت از کل بازار سهم چندانی ندارند و اینترنت ثابت در ایران برخلاف ترند جهانی، قافله را به اینترنت موبایل باخته و به نظر می‌رسد ارائه محدود سرویس VDSL نیز نتوانسته هنوز نجات‌بخش این شرکت‌ها باشد.

در ادامه گزارش آمده است که، هیچ‌گونه مشترک اینترنت سیاری در سال ۹۲ وجود نداشته است. احتمالا منظور از اینترنت سیار، 3G و 4G بوده است. اواسط سال ۹۳ بود که ایرانسل و سپس در انتهای سال همراه اول، مجوز ارائه نسل‌های جدید را دریافت کردند. جمعیت کاربران اینترنت سیار نیز از رقم کمی بیش از هفت میلیون در سال ۹۳ حالا در سال ۹۹ به بیش از ۷۶ میلیون و پانصد هزار نفر رسید و ضریب نفوذی بیش از ۹۱ درصد در کشور پیدا کرده است؛ ضریبی که در سال ۹۲ «صفر» بود.

در بخش اینترنت ثابت اما جمعیت تقریبا ۶۰۰ هزار اشتراک‌ این سرویس در سال ۹۲، در سال ۹۹ به ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۳۳۷ اشتراک رسیده است. نکته جالب اینجاست که آمار اینترنت ثابت تا سال ۹۷ رو به رشد بوده و در این سال بخصوص به بیش از ۱۰ میلیون مشترک هم رسیده ولی پس از آن و با پیشرفت اینترنت سیار و احتمالا ارائه نسل 4.5G از سوی همراه اول و ایرانسل، این آمار در سال ۹۸ روندی نزولی پیدا کرده و حالا با ارائه سرویس‌های چون VDSL و شرایط پیش آمده کرونایی در کشور، در سال ۹۹ دوباره اندکی رشد پیدا کرده است. اکنون ضریب نفوذ کمی بیشتر از ۱۱ درصد در اختیار اینترنت ثابت کشور است؛ عددی که با ضریب نفوذ این نوع اینترنت در سال ۱۳۹۴ برابری می‌کند و یک پسرفت به تمام معنا شمرده می‌شود.

تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت بیت‌کوین

روند افزایشی فیمت بیت‌کوین از جمله اخبار روز دینای فناوری است. راه پرداخت در این مورد گزارش داده است که در حالی که روزهای بعد از انتخاب ایالات متحده را پشت سر می‌گذاریم و هنوز برنده نهایی این انتخابات به شکل قطعی مشخص نشده، قیمت بیت‌کوین از مرز 15 هزار دلار رد شده است.

در دوره پس از ژانویه سال ۲۰۱۸، برای اولین بار است که ارزش بیت‌کوین، مرزهای ۱۵ هزار دلار را درنوردیده است. جهش بالغ بر ۴۰ درصدی این توکن دیجیتال طی یک ماه گذشته، عمدتا ریشه در عدم اطمینان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا دارد.

بر اساس این گزارش، از اواخر سال ۲۰۱۷ که حباب بیت‌کوین شروع به ترکیدن کرد و قیمت آن از سقف ۲۰ هزار دلار، به شکل نزولی کاهش پیدا کرد، تا کنون، زمانی نبوده که بیت‌کوین توانسته باشد سطح ۱۵ هزار دلاری نمودار را لمس کند. ارزش این رمزارز، در سال‌های پس از ۲۰۱۷، تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد و به عدد ۳۷۰۰ دلار هم رسید.

کیتی استاکتون، بنیان‌گذار فیرلید استراتژیز است. او در روزهای پایانی ماه میلادی گذشته، اعلام کرد که بیت‌کوین «در یک حرکت مثبت بلندمدت» سطح مقاومت ۱۴ هزار دلار را خواهد شکست و به «منطقه اشباع خرید خواهد رسید.» اکنون، به احتمال زیاد، معامله‌گران چشم‌هایشان را به نمودار دوخته‌اند تا ببینند آیا بیت‌کوین می‌تواند مقاومت‌های پایین‌تر از ۲۰ هزار دلار را پشت سر بگذارد یا خیر.

به باور جی‌پی مورگان، احتمال دارد که ارزش بیت‌کوین اوج خودش را رد کند و به سطوح بالاتر از ۲۰ هزار دلار هم برسد. طبق اعلام بانک جی‌پی‌مورگان، سرمایه‌گذاران، با گذر زمان، بیت‌کوین را به عنوان یک جایگزین برای طلا قبول خواهند کرد؛ به همین دلیل، این بانک، پیش‌بینی می‌کند بیت‌کوین، در طولانی‌مدت، رشد بیش از سه برابری را تجربه کند.

پلی‌استیشن 5 از دید منتقدان

شرکت سونی طی روزهای آینده تا پایان آبان ماه، جدیدترین محصول خود، پلی‌استیشن 5 را در کشورهای مختلف به بازار عرضه می‌کند. ویجیاتو در گزارشی، نظر منتقدان در مورد این محصول را ارائه کرده است؛ آنها پلی‌استیشن 5 را «فوق‌العاده اما کمی کندتر از ایکس باکس سری ایکس»، توصیف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بررسی‌های منتشر شده از کنسول جدید سونی نشان می‌دهد که پلی استیشن 5 آماده است تا بیشتر از هر کنسول دیگری کاربران را برای ۶ الی ۸ سال آینده سرگرم کند.

سایت گاردین در بررسی خود از پلی استیشن 5 این کنسول را یک ایده نوآورانه دانسته که ویژگی‌های جدید آن مثل حافظه بسیار پرسرعت و سخت‌افزار قوی بسیار هیجان‌انگیز هستند و بازی‌های خوب موجود در زمان عرضه هم باعث می‌شود تا PS5 به جز قیمت نسبتا گرانش گزینه مناسبی برای شروع نسل جدید گیمینگ باشد.

سایت گیم اینفورمر پلی استیشن 5 را یک سخت‌افزار فوق‌العاده دانسته که به لطف سخت‌افزار قدرتمندی که دارد چه در زمینه اجرای بازی‌ها و چه کاهش زمان لودینگ عالی عمل می‌کند اما ظاهر و اندازه بزرگ آن ممکن است خوشایند بعضی از گیمرها نباشد.

رونمایی از گوشی تاشوی سامسونگ

در دنیای موبایل نیز سامسونگ خود را آماده رقابت با اپل می‌کند. بر اساس گزارش دیجیاتو، سامسونگ از گوشی تاشوی W21 5G خود رونمایی کرد.

بر اساس این گزارش، ظاهر لوکس در کنار سخت افزار قدرتمند و نمایشگر این گوشی تاشوT برای خریداران ارزان تمام نخواهد شد چرا که سامسونگ قیمت ۳۰۰۰ دلاری را برای W21 5G در نظر گرفته است.

علی رغم این قیمت بالا کاربران استقبال خوبی از این موبایل کرده‌اند به نحوی که موجودی پیش فروش آن تمام شده و خریداران برای دستیابی به W21 5G باید تا زمان عرضه آن در ۷ آذر منتظر بمانند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوش به حال روزگار.