خبر مهم:

کد مطلب: ۵۰۲۴۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حاشیه جدید تاکسی‌های اینترنتی/ بدرفتاری راننده تاکسی‌ آنلاین با یک چهره بخش خصوصی

حاشیه جدید تاکسی‌های اینترنتی/ بدرفتاری راننده تاکسی‌ آنلاین با یک چهره بخش خصوصی

موضوع امنیت در تاکسی‌های اینترنتی و برخوردهای میان رانندگان و مسافران هر از گاهی خبرساز می‌شود؛ افکار عمومی نسبت به آغاز کار رانندگان بدون بررسی سوابق آنها حساس است اما عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی می‌گوید طبق قانون این موضوع ممکن نیست؛ هر چند که او نمی‌داند 100 درصد این موضوع رعایت می‌شود یا خیر.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای گذشته، ریحانه حقیقی فعال اقتصادی و مشاور نوآوری و تحول سازمانی اتاق بازرگانی تهران در رشته توئیتی از برخورد بد راننده یکی از تاکسی‌های اینترنتی نوشت و از اینکه رانندگان، پیش از استخدام از نظر شایستگی و صلاحیت تایید نمی‌شوند، گلایه کرده بود.

او نوشته بود، که برخورد بد برخی رانندگان، زحمات رانندگان شریفی که در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رانندگان آموزش ببینند

حقیقی، در شرح ماجرا به تجارت‌نیوز می‌گوید، او کالایی را سفارش داده که باید به دست کسی می‌رسیده، فروشنده نیز با راننده قرار می‌گذارد که بسته را به مقصد برساند، تحویل دهد و در پایان سفر پول را دریافت کند.

راننده همه این موارد را می‌پذیرد اما در ادامه حاضر به تحویل کالا به گیرنده نمی‌شود و در تماس تلفنی حقیقی نیز، با او، برخورد بدی می‌کند.

این فعال اقتصادی می‌گوید: راننده حاضر نبود از خودروی خود پیاده شود در حالی که در ابتدای سفر موضوع را پذیرفته بود. زمانی هم که من به مقصد رسیدم، در کنار خیابان با حالت تهاجمی، چند دقیقه سر من فریاد می‌کشید که کرایه‌ام را ندادی در حالی که من هزینه حمل و نقل را به فروشندگان پرداخت کرده بودم و قرار بود آنها بعد از تحویل کالا، پول را به راننده پرداخت کنند. خود او نیز این را می‌دانست ولی حاضر نبود بر اساس تعهد و قراری که گذاشته شده بود عمل کند.

به گفته حقیقی، رانندگان باید در مورد رفتار اجتماعی و آداب معاشرت با مسافران آموزش ببینند.

فشارهای اقتصادی، درگیری‌ها را زیاد کرده است

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی اما معتقد است درگیری میان مردم به دلیل گرفتاری‌های اقتصادی و اجتماعی افزایش یافته است و این تنها به رانندگان و مسافران تاکسی‌های اینترنتی مربوط نمی‌شود.

به گفته او، روزانه بیش از یک میلیون و پانصد هزار سفر، توسط تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود و ممکن است تعداد اندکی از آنها نیز با مشکلانی مواجه شوند که در تاکسی‌های شهری نیز بروز آنها ممکن است.

الفت‌نسب اما می‌گوید که طبق قانون، رانندگان ابتدا باید عدم سوءپیشینه را اخذ و بعد کار خود را آغاز کنند؛ هر چند که اضافه می‌کند: «من نمی‌دانم 100 درصد این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر»

قانون می‌گوید، اول عدم سوءپیشینه؛ بعد آغاز فعالیت

اکنون تصوری در افکار عمومی وجود دارد که رانندگان دقایقی بس از ثبت‌نام در کنار خیابان می‌توانند کار خود را به عنوان راننده تاکسی اینترنتی آغاز کنند و بعد از مدتی، فرایند تایید هویت و عدم سوءپیشینه آنها طی می‌شود.

الفت‌نسب اما می‌گوید که طبق قانون، رانندگان ابتدا باید عدم سوءپیشینه را اخذ و بعد کار خود را آغاز کنند؛ هر چند که اضافه می‌کند: «من نمی‌دانم 100 درصد این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر.»

الفت‌نسب البته این را هم اضافه می‌کند که با وجود همه این موارد امکان بروز تخلف وجود دارد و بر همین اساس سیستم پشتیبانی و امتیازدهی در تاکسی‌های اینترنتی تعریف شده است

نظارت با سیستم امتیازدهی

به گفته او، تاکسی‌های اینترنتی هم گواهی عدم سوءپیشینه و هم تاییدیه اماکن را از رانندگان دریافت می‌کنند؛ بعضی از تخلفات و سوابق ممکن است به شکایت منجر نشده و در پیشینه افراد وجود نداشته باشد اما سوابق آن در بانک اطلاعاتی اماکن وجود دارد و از این طریق مشخص می‌شود افراد برای آن شغل خاص مناسب هستند یا خیر.

الفت‌نسب البته این را هم اضافه می‌کند که با وجود همه این موارد امکان بروز تخلف وجود دارد و بر همین اساس سیستم پشتیبانی و امتیازدهی در تاکسی‌های اینترنتی تعریف شده است؛ حساب برخی رانندگان به دلیل همین برخوردها مسدود شده است و از سوی دیگر، کسانی که امتیازهای بیشتری دریافت می‌کنند، مشمول یکسری حمایت‌ها می‌شوند.

تجارت‌نیوز موضوع را از روابط‌عمومی اسنپ و تپسی نیز پیگیری و در گزارشی دیگر پاسخ‌های آنها را منعکس می‌کند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با یک گل بهار نمیشه
    همه جا آسمان همین رنگه

  • ناشناس

    با این کرایه ها ی کم مسافر انتظار داره کفششو هم واکس بزنه راننده واسه کرایه ها یه کم اظهار نظر بشه بهتره نه واسه این مسئله های الکی وپوچ و تو خالی که مسافر همه چی رو به نفع خود تمام کنه

  • مهدی مجنون موشایی

    سلام منم نزدیک سه سال تواسنپم کافیه فقط یک بار با من سفرکنید اینقدخوب وعالی توگوشه ی مغزمسافرجا میگیرم ک بعدازیکسال اگر دوباره با من سفرکنه وقتی صفحه ی عکسمو میبینه خوشحال میشه وانگاری خانوادهشو دیده.با ما همسفر شوید انرژی مثبت وغم وغصه یادتون میره،پس دوستی اتفاقه،جدایی قانون،همه مان چه مسافروچی راننده باهمیم فقط محل خوابمون فرق می‌کنه.شادباشید

    • ناشناس

      خخخحخ دیوانه

  • امین

    جدیدا راننده اسنپ و تپسی هار شدن

    • ناشناس

      امین جان شما که در آمریکا زندگی می کنی شاید رانندگان سیاهپوست محله هارلم نوازش کردند شما ما که در ایران از رانندگان آسنپ و توسی راضی هستیم اکثرا قشر تحصیل کرده هستند بدنبال لقمه حلال

    • ناشناس

      واقعا براتون متاسفم با این دیدگاهتون

    • مسئول بخش روانی ها

      هار تویی که مفت میخوای جایی بری…درست حرف بزن…

    • ناشناس

      جدیدا کرایه ها کفاف هزینه تعمیرات هم نمیده
      فقط یک طرفه به قاضی نرید برادر

  • علیرضا

    با عرض سلام واحترام به مَسافرمحترم. اولا تو سفرهای اسنپ حمل بسته یا کارهای خدماتی منع شده است ودر صورت توافق راننده ملزم به تحویل کالاست. ومشتری هم باید همکاری لازم را بفرماید راننده که نمی‌تواند برای یک کرایه چند تومانی ماشین خود را رها وبه دنبال آدرس مشتری بگردد تحویل گیرنده باید به تاکسی سر ویس مراجعه کند راننده از استرس جریمه شدن هیچگاه خیال.راحت ندارد پس اسنب باید گزینه به عنوان خدمات با نرخ مصوب به برنامه اضافه کند

  • ناشناس

    بعضی از مسافرا واقعن بی انصافن حالا از بد زمونه و گرونیو بیکاری از سر مجبوری یه عده اومدن تو اسنپ یا تپسی کار میکنن حالا خودتون اگه ماشین داشتین با این کرایه های کم واستهلاک زیاد مسافرکشی میکردین واقعن ک انصافم خوب چیزیه که خیلیا ندارن متاسفانه بعد از برخورد بد راننده هم ناراحت میشن شده به خاطر توقف بیجا یا معطل کردن یا الافی کرایه بدین فکر کردین با چند تومن راننده هارو خریدین

  • مرد خاص

    دوستان و عزیزان ….از ماست که بر ماست ….همین بعضی از عزیزانی که کله دارن و میگن نمیصرفه کرایه قیمت پایین و اصطهلاک بالا خب سفر قبول نکنید وقتی شما سفر قبول نکنید مسافر مجبوره قیمت بالا تر رو قبول کنه یا شرکت انگشتش رو رو سیستم بذاره قیمت ها رو ببره بالا ….الان توجه کنید نمونه اش اکثر راننده ها شب ساعت ۹شب به بعد بابت ترس از جریمه شدن سرویس قبول نمیکنن دقیقا قیمت های نسبت به صبح۲برابر میشه ….وقتی خودمون به هم رحم نمیکنیم شرکت میخواد رحم کنه‌….واقعا کسی که محتاجه به کار با ماشین برین آژانس حداقل هم با ۴نفر همکلام میشین هم یک سرویس میبرین۳برابر اسنپ و تپسی ….کار هست ولی اکثرا دنبال راحت طلبی هستیم و کله مند ….اگه واقعا نمیصرفه نرید و اگه هم رفتین گله نکنید به قول شرکت ها همینی که هست

  • ناشناس

    سلام من راننده اسنپ هستم در یکی از سفرها که قبول کردم بسته ای رو به مقصد برسونم بعد از کلی گرفتاری بخاطر آدرس اشتباه وقتی زنگ زدم به مسافر بخاطر ادرس اشتباه دیگه حتی جوابم رو هم نداد وهمان کرایه رو بصورت انلاین پرداخت کرد وزیر بار این که من یک کیلو متر مسافت اضافه وکلی هم هزینه تماس تلفنی داشتم رو هم نپذیرفت ووقتی هم من با شرکت تماس گرفتم تازه بدهکار هم شدم که چرا بسته رو قبول کردم وتازه شرکت بابت این سفر از من پور سانتش رو هم گرفت ولی هیچ کمکی نکرد بله ما شدیم چوب دو سر طلا

  • ناشناس

    سلام من خودم یکی از رانندگان تاکسی اینترانتی هستم به گفته اون خانم زمانی که شما با راننده توافق کردید باید به زمان تحویل بسته والایی راننده موقع تحویل هم فکر کنید چون بااین کرایه های پایین اگر موقع تحویل بسته و موقع گرفتن بسته از راننده تعللی.ایجاد شود راننده ناراحت میشود.حق دارد.

  • ناشناس

    متاسفم واسه اسنپ،و تپسی و…..
    بنزین 3 هزارتومنی
    لاستیک 1.5 میلیونی
    بیمه 3 ملیونی
    جریمه های سنگین
    کلا پراید 150 ملیونی و مدلای دیگه ماشین بمونه…..
    تصادف و ….
    مبدا راه اهن تا مقصد ونک 20 هزار تومن
    کمیسیون 5 هزار تومن
    عوارض شهرداری 1800
    مابقی 1320فعلا در اختیار شرکت،تا فردا اگه شاکی نداشتی، ماشینت خراب شد بمون همونجا تا فردا
    بنزینت تموم شد همینطور
    گرسنه بودی همینطور
    خانوادت پول خواست همینطور و……
    و ماشینت داره بهت پول قرض میده،که به زودی باید بهش پس بدی. …
    لعنت به بیکاری و فشار زندگی که همه مجبور به کوچیک کردن در مقابل هم نوع خودش از طریق این شرکتا و مردم مفت خور میکنه همه چی گرون شده جز کرایه.