کد مطلب: ۵۱۷۱۶۷

نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز در مورد کار در تاکسی‌های اینترنتی

رانندگان اسنپ و تپسی باید بیمه شوند؟ / «بیمه پیشکش، کرایه‌ها را زیاد کنید!»

رانندگان اسنپ و تپسی باید بیمه شوند؟ / «بیمه پیشکش، کرایه‌ها را زیاد کنید!»

دادگاه عالی بریتانیا اخیرا حکم داده است که رانندگان شرکت تاکسی اینترنتی اوبر، کارمندان این شرکت محسوب می‌شوند و باید از حداقل مزایا از جمله بیمه برخوردار شوند. برخی رانندگان اسنپ و تپسی معتقدند در ایران نیز باید چنین تصمیمی گرفته شود.

تجارت‌نیوز ، در روزهای گذشته گزارشی را با موضوع بیمه رانندگان اسنپ و تپسی منتشر کرد. این گزارش به صدور رای بالاترین مرجع قانونی انگلستان به نفع رانندگان اوبر، اختصاص داشت. این موضوع یعنی آنها باید از مزیت‌هایی چون حداقل حقوق یا بیمه برخوردار شوند.

در این گزارش، عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی گفته بود که با توجه به تفاوت نظام‌های حقوقی و شرایط اقتصادی دو کشور، نمی‌توان انتظار داشت همان تصمیمی که در انگلیس گرفته شده است، در ایران هم اجرایی شود. اما رانندگان تاکسی اینترنتی نگاه دیگری به این موضوع دارند.

نظرهای برخی مخاطبان را در مورد این گزارش در ادامه می‌خوانید.

بیمه کنید

گروهی از خوانندگان از مشکلات کار تمام وقت در تاکسی‌های اینترنتی نوشته‌اند و بر لزوم بیمه شدن رانندگان تاکید کردند.

- «من از مازندران پیام می دم. توی اسنپ و تپسی کار می کنم و شغل دیگه ای ندارم … ازتون خواهش می کنم کاری کنین تا بتونیم یه بیمه کنیم خودمون رو توی رانندگی که زمان پیری یه حقوق کمی هم شد بگیریم…»

- «رانندگانی که حداقل ۸ ساعت کاری از ساعت روز خود را طی حداقل ۲۶ روز در ماه بصورت آنلاین بوده و مشغول فعالیت باشند را با تعیین حداقلی از کارکرد باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داد…»

- «من پیشنهادم اینه که سهم کارفرما رو دولت و سهم کارگر رو در اسنپ شرکت اسنپ یا … بدهد چون رانندگان در اسنپ حقوق کارگری بیشتر در نمیارند و ماشین هم بعد از چند اوراق شده. مثل کارگران ساختمانی حساب بشوند با این فرق که سهم کارگر رو اسنپ بپردازد.»

- «برخی از افراد هستند که به عنوان شغل دوم و پاره وقت در این شرکت ها فعالیت می کنند. ولی بعضی هم هستند که تمام وقت هستند و به کل شغل اصلیشون همینه. برای کسی که شغل اصلیش اینه واقعا مزایا و مخصوصا مخصوصا بیمه تامین اجتماعی خیلی می تونه تو زندگیشون تاثیر مثبتی بذاره…»

- «مدت پنج سال است که بدلیل بیکار شدن و بعنوان اولین و آخرین شغل با اسنپ و تپسی کار می کنم و جا تاسف داره که در نقطه صفر اقتصادی هستم ، گناه من و امثال من چیه که بخاطر شرایط بد اقتصادی و بیکاری بدون بیمه و بدون هیچ مزایایی کار می کنیم؟…»

- «در کل کار کردن در اسنپ و تپسی فاجعه است اما رانندگان زحمت کش این دو شرکت به ناچار مجبورن امرار معاش کنند. از مسئولین خواهشمندیم تدبیری برای بیمه و آتیه این قشر زحمت کش جامعه در نظر بگیرند.»

گلایه از کرایه‌های پایین

بعضی از مخاطبان نیز از کرایه‌های پایین تاکسی‌های اینترنتی گلایه کرده‌اند.

- «اسنپ و تپسی داره از جیب راننده می زنه که مسافر بیشتر اختیار کنه کرایه ها فوق العاده پایینه استهلاک فوق العاده بالا…»

- «کار تو اسنب و تپسی برابر است با اوراقی خودروی شما و بلاتکلیفی خود راننده فقط این وسط اسنپ و تپسی سودشون رو می برن.»

- «با این تورم کمرشکن، کرایه ها ها در بدترین حالت باید دو برابر بشه. ۶ عدد پرتغال پوست کلفت شده ۳۵ هزار تومن. اما کرایه اسنپ و تپسی، مال زمان پرتقال ۴ کیلو ده تومن مونده.»

- «من شوهرم اسنپ و تپسی کار می کنه، حقوق درحد بخور و نمیره. چراهیچکس به فکر مردم نیست. قشر ضعیف چرا باید تو مملکت خودشون ضعیف تربشن؟»

«بیمه پیشکش،‌کرایه‌ ها رو ببرید بالا یا کمیسیون رو کم کنید.»

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر چی ازازن تر باش بی ارزش تری راننده تاکسی تنها

  • Sh.m

    من اسنپ کار میکنم کرایه ها خیلی پایینه و اینقدر که اسنپ به فکر جیب مسافر هست به فکر راننده نیست مثلا تخفیف برای مسافر میزنه ما تا مبدا میرسیم وقتی مسافر رو سوار میکنم یهو قیمت سفر دوسه هزارتومن پایین میاد و به مسافر تخفیف میده تخفیف مسافر رو به حساب راننده واریز نیمکنه تازه کمیسیون هم کسر میکنه این کار اسنپ از صدتا فوش برا راننده بدتره

  • اوبچاله

    باسلام همه میدونیم این حرفابی فایدس واگه زیادبگیم کرایه هاکمترم میشه!حداقل یکاری بکنین که بعدرفتن۱۰۰تاکوچه ورسیدن به مبدانخوایم بریمومسافروازتورختخواب بیداروسوارکنیم!واقعازشته،زشته…

  • ناشناس

    سلام .واقعا جای تاسف داره که تواین مملکت همه فکر جیب خودشون هستن…من از مسئولین تب سی واسنپ میخوام که فقط یک روز جای رانندگان با ماشین کار کنند وخودشون قضاوت کنن که واقعا این کرایه ها ارزش ماشین داغون کردن رو داره

  • حسین

    سلام‌کرایه‌ها‌واقعا‌پایینه‌‌درآمد‌دو‌سرویس‌‌یک‌نوشابه‌هم‌نمیشه‌خرید

  • ناشناس

    سلام،عزیزم،کرایه ها،ساعت شلوغی،زیاد،میشه انگاره‌ی چون،ترافیک،هست،صرفه بنزین،میشه وخرج ماشین کلاه،شرعی،میذارن،رانندهها،متحد،بشن،سرویس،نرن ببینم،چی میشه مجبورن کرایه ها،زیادکنن،کرایه ها،باید همیشه ساعت،اصولی،و،منصف،نسبت تورم،باشه،ودرود تورم،باشه

  • مهدی

    چندبارپادلش گذاشتن،ولی،ازسر تهش زدن مدیونه راننده هستین

  • ناشناس

    دوستان متحد بشیم میتونیم حقمون رو بگیریم. مشکل از خود ماست. فقط چند روز کار نکنیم قیمتهارو منصفانه میکنن. اینقدر کرایه ها کمه که مسافرین هم فکر میکنن بردشون هستیم. بخاطر ۵ هزار تومن بیشتر بودن کرایه نصبت به سفر قبلی که رفت دکمه بالابر شیشه رو شکوند.

  • کاظم عبیداوی

    خواهشن بیمه الزامیه

  • ناشناس

    بخاطر بیکاری و گرونی و تورم مجبوریم تو اسنپ یا تپسی کار کنیم که اونم فقط پول استهلاک ماشین و پول بنزین و یه بخور نمیر در میاد. وقتی از صبح تا شب تحت اختیار اسنپ هستیم و کلی کمسیون ازمون کم میشه حداقل میشه مثل یه کارگر ساختمانی بیمه بشیم. این دیگه ربطی به سیاست خارجی نداره .همش دست خودتونه.یا حداقل کرایه هارو بیشتر بکنید که بصرفه. شما که درهرصورت کمسیونتون محفوظه

    • ناشناس

      فقط راهش اینه همه چند روز کلا کار نکنن. به همه اسنپی ها بگید