کد مطلب: ۴۸۵۱۵۶

اخبار استارتاپی و فناوری روز

تاکسی‌های پرنده کی به آسمان ایران می‌‌آیند؟/ شرط جدید برای ورود دستگاه ماینر

تاکسی‌های پرنده کی به آسمان ایران می‌‌آیند؟/ شرط جدید برای ورود دستگاه ماینر

از سرانجام طرح تاکسی‌های پرنده و محکومیت فعال استارتاپی ایرانی به حبس تا شرط ورود دستگاه استخراج رمزارز به کشور را در اخبار فناوری و استارتاپی امروز بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اجرای طرح تاکسی‌های پرنده که قرار بود از مهر ماه در آسمان ایران به پرواز در بیایند به‌تعویق افتاد؛ دلیل هم همان بیماری منحوس این روزهاست، شیوع کرونا. آنگونه که زومیت گزارش داده است، تاکسی‌های پرنده نوعی وسیله نقیله برای انتقال مسافران در مناطق کم‌تردد هستند و قرار است از ظرفیت همه فرودگاه‌های خلوت کشور برای بهره‌گیری از آنها استفاده ‌شود.

بر اساس این گزارش، طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره برای انتقال مسافران میان شهرهای کوچک آغاز به کار می‌کند. قرار بود فاز اول طرح مهرماه و فاز دوم، بهمن‌ماه اجرایی ‌شود، اما اخیرا منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اشاره به پایان نیافتن آزمایش‌ها و قوانین و مقررات پروازها اعلام کرد که در بهمن ماه شاهد اولین پرواز تاکسی هوایی خواهیم بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که با توجه به مشکلات فراوان در حوزه‌ تاکسی‌ پرنده، مشخص نبودن مقررات استفاده از آنها و همچنین مشکلات اقتصادی، مشخص نیست این طرح در زمان اعلام‌شده‌ جدید هم بتواند تحقق پیدا کند.

محکومیت فعال استارتاپی به 23 ماه زندان

در خبری دیگر در حوزه فناوری اطلاعات و استارتاپ‌ها، رسانه‌ها از محکومیت مدیرعامل استارتاپ «پیمنت ۲۴» به ۲۳ ماه زندان در آمریکا خبر داده‌اند.

دیجیاتو در این مورد نوشته است که «سجاد شهیدی» پس از مدت‌ها بلاتکلیفی در نهایت از سوی دادگاه فدرال مینه‌سوتا به ۲۳ ماه زندان محکوم شد. استارتاپ «پیمنت ۲۴» به کاربران ایرانی کمک می‌کرد تا پرداخت‌های دلاری خود را در سایت‌های مختلف انجام دهند. با این حال همین موضوع از سوی دادگاه آمریکایی به عنوان دور زدن تحریم‌ها تلقی شده است.

بر اساس این گزارش، ماجرای تعطیلی ناگهانی استارتاپ «پیمنت ۲۴» و وضعیت یکی از مدیرانش در یک سال اخیر تبدیل به یکی از علامت سوال‌های مهم در اکوسیستم استارتاپی ایران شده بود. در نهایت مشخص شد که او در پاییز ۱۳۹۷ در لندن بازداشت شده و مدتی بعد با رضایت خودش به آمریکا مسترد شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که انجام پرداخت‌های دانشجویی یا ثبت‌نام آزمون‌های بین‌المللی، پرداخت‌های ارزی از طریق حساب‌های پی‌پال، وبمانی، بیت‌کوین و اسکریل، خرید از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های خارجی، پرداخت هزینه وقت سفارت، نقد کردن درآمدهای ارزی و بسیاری از خدمات ارزی دیگر توسط این مجموعه ارائه می‌‌شد و اقدامات این وبسایت در زمان خود کمک بزرگی برای ایرانیان داخل کشور بود.

لایحه‌ای برای امنیت خدمات فناوری اطلاعات

یکی دیگر از خبرهای روز این حوزه، ارائه لایحه مسئولیت ارائه‌دهندگان خدمات حوزه فناوری اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات است.
در گزارش زومیت در این مورد آمده است که وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات، به منظور کاهش نگرانی‌ها در حوزه‌ فضای مجازی و با هدف مدیریت جنبه‌های مختلف کاربردی فضای مجازی، لایحه‌ مسئولیت ارائه‌دهندگان خدمات حوزه‌ی فناوری اطلاعات را به کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیکی هیأت دولت ارائه کرد.

این لایحه به مباحثی چون ارائه خدمات بر اساس نرخ مصوب، رعایت حقوق مادی و معنوی اطلاعات مشترکان و کاربران، حفظ حریم ارتباطات خصوصی افراد در شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای و افزایش امنیت و سلامت ارتباطات خصوصی در شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای می‌پردازد.

همچنین لایحه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هرگونه تغییر در ارتباطات خصوصی در شبکه‌های اطلاع‌رسانی یا اطلاعاتی که منجر به افشای ارتباطات خصوصی می‌شود مانند شنود، افشا، قطع یا ایجاد اختلال را فقط با دستور مقام ذی‌صلاح قضایی امکان‌پذیر می‌داند.

در مقابل، کاربران و مشترکان موظف هستند بر مبنای قرارداد و حوزه‌ مجاز خود، به نحوی فعالیت کنند که در فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات مذکور خللی ایجاد نشود. همچنین آنها وظیفه دارند به ارائه‌دهندگان خدمات، اطلاعات شخصی صحیحی ارائه دهند و همواره برای آن‌ها امکان برقراری ارتباط با خود را فراهم کنند.

شرط واردات ماینر

یکی دیگر از خبرهار روز اکوسیستم فناوری و استارتاپی، به واردات ماینر ارز دیجیتال اختصاص دارد. به گزارش زومیت، ورود این دستگاه‌ها به به مناطق آزاد تجاری کشور، از این پس با ارائه‌ مجوز ثبت سفارش امکان‌پذیر است.

بر اساس این گزارش، فعالیت استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال در ایران در تاریخ ۱۳ مرداد ماه سال ۹۸ قانونی اعلام شد؛ البته هنوز دستورالعملی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال ابلاغ نشده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیلی ممنون ما تاکسی پرنده نمیخواهیم. نه اینکه نخواهیم بودجه مون نمیرسه. یه تاکسی چرنده ای هم باشه در حد بودجه مون کافیه. خری شتری قاطری اسبی خلاصه یه چرنده باشه کافیه.

  • ناشناس

    الان هستش مستقیم اون دنیا با کم ترین هزینه

  • ناشناس

    پرنده قشنگم کی می آیی؟

  • علی

    خودتون خندتون نمیگیره از این خبر مضحکتون ؟ما داریم روز به روز پسرفت میکنیم گاری ودرشکه تو خیابونا جولان ندن صلوات

  • هادی

    تناقض جیب خالی پز عالی در همه ی عرصه های ایران موج میزنه

  • فرهاد

    کارایی نداره.اشغالن

  • Ali

    این مملکت داره نابود میشه کدوم تاکسی پرنده

  • ناشناس

    تمام مشکلاتمون حل شده فقط تاکسی پرنده کم داریم??

  • گیمر

    تا نبینم باور نمیکنم تاکسی پرنده وای

  • ناشناس

    اینارو ول کنید کارت ملی هامون چی شد