خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۳۲۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دود تحریم های فناورانه جدید به چشم چه کسی می‌رود؟

دود تحریم های فناورانه جدید به چشم چه کسی می‌رود؟

اتحادیه اروپا در تازه‌ترین نشست خود از جزئیات جدیدترین تحریم‌های ضد ایرانی خود رونمایی کرد. در لیست تحریم‌ها نام چند شرکت و نهاد فناوری نیز به چشم می‌خورد. دود این تحریم‌ها به چشم چه کسی می‌رود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای جزئیات بسته تحریمی ضد ایرانی را اعلام کرد. طبق این بیانیه، 18 فرد و 19 نهاد تحریم شده‌اند که در میان آنها نام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، راوین آکادمی و شرکت سامان گستر سحاب‌پرداز نیز دیده می‌شود.

تحریم چه تبعاتی در پی دارد؟

این درحالی است که این اسامی درگذشته نیز در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار داشتند. محمد جعفر نعناکار، کارشناس حقوق فناوری با اشاره به اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا با تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا متفاوت است به تجارت‌نیوز گفت: چیزی که معمولا در تحریم‌های اتحادیه اروپا اتفاق می‌افتد این است که شرکت‌هایی که در کشورهای اروپایی واقع شده‌اند، ارتباطات و همکاری خودشان را با شرکت‌های ایرانی و سازمان‌های دولتی محدودتر می‌کنند.

او پیرامون تبعاتی که این تحریم‌ها برای کشور دارد ادامه داد: به صورت کلی با اعمال تحریم‌ها دو اتفاق می‌افتد اول اینکه ارتباط زیرساخت‌های داخلی ما با زیرساخت‌های بین‌المللی محدودتر می‌شود. وقتی این شرکت‌ها ارائه خدمات خود به ایران را محدود می‌کنند، کیفیت خدماتی که ما می‌توانیم به آنها ارائه دهیم نیز پایین می‌آید.

نعناکار ضمن تاکید بر اینکه محدودشدن زیرساخت‌ها جنبه‌های مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد بیان کرد: در حوزه سخت‌افزار برای تهیه سرورها و امثالهم قیمت‌ها به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابند که در آن صورت مجبوریم آنها را از بازار سیاه تهیه کنیم. از طرفی این محصولات را با کیفیتی که مدنظر داریم دریافت نمی‌کنیم. یعنی نمی‌توانیم از برندهای مطرح دنیا خریدکنیم که خود این مسئله نیز زیرساخت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

این کارشناس فناوری پیرامون تبعات تحریم‌ها در بخش نرم‌افزاری افزود: این بخش معمولا مربوط به مجوزها و ارتباط پلتفرم‌ها با یکدیگر است. مانند شرکت‌هایی مثل مایکروسافت که وقتی به ما سرویس نمی‌دادند، ما مجبور بودیم از روش‌های دیگری برای اتصال استفاده کنیم. تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا باعث می‌شود که تهیه مجوزها برای ایجاد پایگاه‌های داده یا خدماتی که مبتنی بر اخذ مجوز معتبر است با مشکل روبه‌رو شوند.

او همچنین درباره پهنای باند بیان کرد: از طرفی اگر بخواهیم در آینده از سیستم‌های رایانش ابری پهنای باند بین‌الملل یا سرویس‌هایی از این دست استفاده کنیم، این محدویت‌ها باعث می‌شود تا ناچار به تهیه خدمات با قیمت بسیار بالاتر شویم و یا اصلا نتوانیم آنها را تهیه کنیم.

تحریم روند توسعه فناوری را کند می‌کند

در سال‌های اخیر تحریم‌هایی که در حوزه فناوری علیه ایران اعمال شد، روند توسعه فناوری را در کشور با اختلال مواجه کرد. این نکته‌ای است که محمد جعفر نعناکار نیز روی آن تاکید دارد. او پیرامون این موضوع اظهار کرد: سازمان‌های داخلی برای ارائه خدمات، ناچار به اخذ مجوزهای بین‌المللی برای استفاده از خدمات عملکرد سیستم‌های بین‌المللی هستند. وقتی تحریم صورت می‌گیرد توسعه فناوری در داخل کشور کندتر شده و این اتفاق باعث می‌شود ما در حوزه توسعه زیرساخت‌ها با چالش‌های متعددی مواجه شویم.

در هر شرایطی مردم قربانی می‌شوند

روز گذشته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیرامون مسئله اعمال تحریم‌ها در توییتی نوشت: ما امروز اقداماتی علیه استفاده دولت ایران از زور علیه شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌آمیز و مردم ایران اتخاذ کردیم. ما 18 شخص و 19 نهاد که شامل مقامات بالارده سپاه پاسداران و چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای مهم می‌شود را تحریم کردیم.

این اولین بار نیست که شرکت‌های فناوری ایران تحریم می‌شوند و به نظر می‌رسد هرگاه تحریمی در هر حوزه‌ای اعمال شده، مردم بیشترین ضرر و زیان را دیدند.

نعناکار در پایان خاطر نشان کرد: در هر کشوری هرچه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورها توسعه پیدا کند، آزادی بیان نیز به تبع آن افزایش پیدا می‌کند. با اعمال تحریم آزادی ارتباطات و تبادل داده‌ها و حتی آزادی‌های داخلی نیز محدودتر می‌شود.

درنهایت این مردم هستند که متضرر می‌شوند و این تحریم‌ها حتی بعضی مسئولان را خوشحال هم می‌کند. چرا که بخش عمده محدودسازی در داخل کشور و توسط وزارت‌خانه‌های مربوطه اتفاق می‌افتد و بخش دیگر نیز توسط سازمان‌های جهانی رخ می‌دهد.

آخرین و مهم‌ترین اخبار حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.