کد مطلب: ۷۴۷۲۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعدیل نیرو یا استعفا؟/ روایت کارکنان تعدیل شده دیجی کالا

تعدیل نیرو یا استعفا؟/ روایت کارکنان تعدیل شده دیجی کالا

فیلترینگ و اختلالات اینترنت در سه ماه اخیر آسیب‌های فراوانی به کسب‌وکارها و به‌ویژه استارتاپ‌ها وارد کرده است. در این میان، اولین چیزی که به ذهن مدیران می‌رسد، بحث تعدیل نیرو است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی ماه‌های اخیر، محدودسازی اینترنت و فیلترینگ آسیب‌های فراوانی به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین وارد کرده است. این آسیب‌ها نه تنها به صورت مستقیم بر زیرساخت‌های کسب‌وکار و مارکتینگ اثرگذار بوده، بلکه به صورت غیرمستقیم بر بخش‌های دیگری مثل منابع انسانی و… نیز تاثیر گذاشته است.

اما، این تنها فشاری نبود که استارتاپ‌ها در این اواخر تحمل می‌کردند، تحریم از سمت مردم نیز چالش دیگری بود که باعث کاهش درآمد و در نتیجه چالش‌های فراوان این کسب‌وکارها شد.

دیجی کالا یکی از کسب‌وکارهای آنلاینی بود که اخیرا، هم از سمت دولت و هم از سمت مردم مورد قضاوت قرار گرفت و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد.

این مشکلات برای هر کسب‌وکاری، منجر به کاهش درآمد خواهد شد و اولین اقدام برای حفظ بقای آن کسب‌وکار کاهش هزینه‌هاست. یکی از مواردی که کسب‌وکارهای اینترنتی در روزهای اخیر، برای کاهش هزینه انتخاب کردند، بحث تعدیل نیروی انسانی بود.

دیجی کالا زیر بار تعدیل می‌رود؟

اگرچه دیجی کالا پذیرای عنوان «تعدیل نیرو» نیست و از سمت روابط عمومی این پلتفرم تا کنون توضیحی داده نشده است.

با یک جستجو در لینکدین و مشاهده Open to work از سمت نیروهای دیجی کالا، این پاسخ زیر سوال خواهد رفت. از طرفی با کاهش درآمد دیجی کالا، نحوه حفظ منابع انسانی این استارتاپ و تامین حقوق کارکنان، بحث برانگیز است. از طرفی نیز، در پی اختلال اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی فعالیت این استارتاپ در رسانه‌های اجتماعی به طرز چشمگیری کاهش یافته است. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که تیم رسانه‌های اجتماعی دیجی کالا دقیقا مشغول انجام چه فعالیتی خواهد بود؟

روایت یک کارمند از تعدیل نیرو

یکی از نیروهای تعدیل شده از دیجی کالا، به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت:«می‌دانستم دیر یا زود این اتفاق می افتد، به نوعی امنیت شغلی نداشتم چرا که دائم از سمت مدیر به خداحافظی با مجموعه تهدید می‌شدم. هفته دوم آذرماه طی یک جلسه به من اعلام کردن که تعدیل شده‌ام و تا پایان ماه بیشتر نمی‌توانم در شرکت بمانم. در آن زمان من دو هفته از آذرماه را از دست داده بودم، به من گفتند که برای پرداخت حقوق تا آخر دی ماه با منابع انسانی مذاکره خواهند کرد اما من صرفا حقوق آذرماه را دریافت کردم و مجبور شدم طی دو هفته برای پیدا کردن کار جدید تلاش کنم. هنوز هم با من تسویه نشده و حمایتی از سمت منابع انسانی دیجی کالا دریافت نبوده است».

او درباره پر کردن استعفانامه اضافه کرد: «این یکی از سیاست‌های دیجی کالاست که هنگام خروج نیروها برای تسویه الزام به استعفاست، حال چه تعدیل باشد چه استعفا و من فکر می‌کنم برای جلوگیری از بازتاب رسانه‌ای این اتفاق می‌افتد. اینکه در مدت زمان کمی مجبور شدم به دنبال کار بروم، آن هم در شرایط اقتصادی نامناسب و این فصل از سال برایم خیلی دشوار بود. بدترین حالت برای نیرویی که عاشق کارش است حالتی بود که من و دیگر همکاران تعدیل شده‌ام تجربه کردیم».

طبق قانون، اعلام به قطع همکاری و یا عدم تمدید قرارداد با کارمند باید حداقل یک ماه زودتر از سمت کارفرما صورت گیرد. در وضعیت نامناسب کسب‌وکارهای آنلاین، دو یا سه هفته جستجو برای کار جدید زمان بسیار کمی است. این در حالیست که با پر کردن استعفا، آن هم در ازای انجام تسویه، نیروی کار حقی بر حقوق و بیمه تا پایان قرارداد خود را ندارد و این در حالیست که کارمند می‌تواند با ارائه نامه اخراجی از سمت کارفرما، بر طبق سابقه بیمه خود، تا پیدا کردن کار جدید، حقوق خود را از بیمه دریافت نماید.

متاسفانه بسیاری از نیروهای کار از حق و حقوق خود بی خبر هستند و همین باعث می‌شود بسیاری از کارفرمایان عامدانه سیاست هایی خلاف قانون را در پیش بگیرند.

آخرین اخبار حوزه استارتاپ و تکنولوژی را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ابوالفضل

    با سلام
    من هم کارمند دیجیکالا بودم
    این مطلب رو که خوندم یاد استعفا دادن اجباری خودم افتادم،
    خیلی تو بدترین شرایط انبار دانش کار کردیم، فرستادن نخ زرین از اونجا هم بزور استعفا دادم، خیلی بد بودش

  • ناشناس

    دیجی کالا شورشو در اورده ، چندتا خرید آخرم اصلا راضی نبودم ، با تخفیف گرونتر از بازار میده ، عکسا با بعضی از اجناس همخوانی ندارد ، کالاهای بی کیفیت و بعضاً باز شده ، و هزاران ایراد دیگر ، همیشه در ایران یک شرکت عالی عمل می کند تا برند شود ولی تا معروف میشود ، کیفیت و مشتری مداری خود را کنار می گذارد ، در حالیکه نمی داند موفقیت بر اثر استمرار کیفیت و مشتری مداری است ، دیجیکالا با این روش از بین خواهد رفت

  • پوریا

    وقتی گرون میدی همینه، دوما این ناشناس از،خود دیجی کالا هست خواستین قیمت دوچرخه هاش از،همه گرونترهست

  • بابک

    سلام، بارها و بارها به مدیریت دیجی کالا در مورد اعمال سیاست‌های اشتباه و بی توجهی به امر نظارت که منجر به سلب اعتماد مردم می‌شود هشدار دادم. اعزام نیروهای آموزش ندیده و بعضا بی نزاکت برای تحویل سفارشات از جمله عوامل مهم در کاهش خرید هاست. همچنین عدم نظارت و برخورد با فروشندگان متقلب و کلاهبردار و تفاوت قیمت فاحش برخی کالاها با بازار مجموعه عواملی است که دیجی کالا را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. متاسفانه شرکت کمترین توجهی به نظرات کاربران ندارد و پاسخ هر پیام را با ایمیل پیش نویس می‌دهد چنین شرایطی کاملا قابل پیش بینی و متصور بود.

  • ارمان

    در آمد دیجی کالا از نفت بیشتر هست همین الان که خراب کساد نتضعیفه. من خودم غرفه دارم تو دیجی کالا. پول الکی که از ما بابت جریمه کرایه کمیسیون میگیره من قول میدم که کم نمیاره با این درآمد

  • ناشناس

    ایشالا زودتر یه جایگزین برای دی جی کالا پیدا بشه .
    تا الان به من خیلی ضرر رسونده چند ماهی هست دیگه ازش خرید نمیکنم . افتضااااااحه

  • پدرام ترابی

    من هم دیجی کالا کار میکردم برای یک روز غیبت تعدیلم کردن والا تو حفاظت ناسا هم برای یک روز غیبت کسی رو اخراج نمی‌کنند

  • ناشناس

    فقط و فقط درآمد اون مرکز طب کارو عدم سوپیشینه براشون مهمه چون شرکت‌هایی مثل دیجی کالا ومیهن والکتروژن و.و.و.و ازاین مراکز درصد میگیرندومشتری میفرستند

  • ناشناس

    حق و حقوق کارمندان در راستای کاهش هزینه ها پرداخت نمیشود. اماده به مصاحبه

  • ناشناس

    عالی.