کد مطلب: ۳۶۹۹۹۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با عادل طالبی، کارشناس نرم‌افزار:

پشت‌پرده‌ ناپدید شدن تلگرام طلایی و هاتگرام / همه اطلاعات کاربران لو رفته است!

پشت‌پرده‌ ناپدید شدن تلگرام طلایی و هاتگرام / همه اطلاعات کاربران لو رفته است!

در چند روز گذشته کاربران ایرانی که از پیام‌رسان‌های جایگزین تلگرام به نام‌های هاتگرام و تلگرام طلایی استفاده می‌کردند، متوجه ناپدید شدن این پیام‌رسان‌ها از گوشی‌‌های خود شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از فیلتر کردن پیام‌رسان تلگرام در ایران بیشتر کاربران اقدام به استفاده از مدل‌های مشابه تلگرام مانند موبوگرام، هاتگرام و تلگرام طلایی کردند تا مانع از دست رفتن ارتباطاتشان در تلگرام شوند که بخشی از آنها کسب‌وکارهای خرد و تلگرامی بودند. اما با رواج یافتن استفاده از این پیام‌رسان‌های غیررسمی کارشناسان رسانه‌های اجتماعی و حتی دورف، مدیرعامل تلگرام بر فیک بودن این پیام‌رسان‌ها هشدار دادند و کاربران را از استفاده این پیام‌رسان‌ها که به نوعی بدافزار محسوب می‌شدند، منع کردند.

اما در پی اتفاقات چند روز گذشته، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز در توییتی اعلام کرد کرد: برای حق‌الناس، در دی ماه سال 96 گفتیم «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکز ملی فضای‌ مجازی عمل کردیم. اکنون 127 پوسته غیررسمی در کشور وجود دارد. با حذف دوتا از آن‌ها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تامین بودجه آن‌ها خواهند گفت یا روزه سکوت خواهند گرفت؟»

عادل طالبی،کارشناس نرم‌افزار در پی اتفاقات اخیر برای کاربران این پیام‌رسان‌ها به تجارت‌نیوز می‌گوید: این پیام‌رسان‌ها بدافزار بودند، هستند و خواهند بود که برای مقاصد سوءاستفاده طراحی شده‌اند. ما اولین اظهار نظر را سال گذشته در این باره داشتیم و آقای میلاد نوری از کسانی بود که بسیار تلاش کرد تا اطلاع‌رسانی کند که این پیام‌رسان‌ها واقعا خطرناک هستند و حتی تمام خبرگان این حوزه نیز چنین چیزی را تایید کردند اما رسانه‌ها کمتر آن را بازتاب می‌دادند.

به اعتقاد او، نیاز به ارتباط در انسان یک نیاز ذاتی است که حذف شدنی نیست. او ادامه می‌دهد: نیاز ذاتی ارتباط در انسان‌ها هیچگاه از بین نمی‌رود و فقط روش رفع نیاز تغییر می‌کند. ما انسان‌ها نیاز به ارتباط داریم، یک زمانی انسان‌های نخستین با دود با هم ارتباط برقرار می‌کردند یا در ایران باستان با چاپار و چاپارخانه این نیاز ارتباط گرفتن انجام می‌شد. بعدها تلگراف آمد و کم‌کم تلفن آمد و تلفن همراه و حالا تلفن همراه و اپلیکیشن‌های ارتباطی و ایمیل و غیره به وجود آمده‌اند.

طالبی تاکید می‌کند: انسان این نیاز ارتباطی را به انواع مختلف و روش‌های موثر برطرف می‌کند. زمانی هم شاهد استفاده از پیام‌رسان تلگرام در ایران بودیم که به‌طرز عجیبی در زمان مناسب و مکان مناسب در ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفت. اما آن مرجعی که آن را فیلتر کرد باید می‌دانست نمی‌تواند این نیاز را از بین ببرد و چون جایگزین مناسب هم وجود نداشت عملا کاربران مجبور شدند به راه‌های جایگزین فکر کنند که متاسفانه این دو راه جایگزین راه‌های استفاده از چنین بدافزارهایی بود.

به گفته طالبی، این بدافزارها به دنبال سوءاستفاده از اطلاعات دارندگان تلفن همراه بودند و در پشت پرده قطعا ماینینگ ارزهای دیجیتال مطرح بود و دسترسی به تمام دیتای کاربران و رسیدن به مقاصد تجاری و تبلیغاتی و جاسوسی بوده است.

او اضافه می‌کند: با خیال راحت می‌توان گفت که نه‌تنها اطلاعات کاربران مورد هک قرار گرفته است بلکه به عنوان مثال یک کاربر اگر از این ابزار استفاده می‌کرد و وارد گروهی می‌شد، تمام اطلاعات آن گروه و چت‌ها در حال حاضر در اختیار نفر سوم قرار دارد. به گفته او، اطلاعاتی مانند شماره تماس‌ها، عکس، فیلم، میکروفن این کاربران لو رفته است.

او ادامه می‌دهد: ذات پیامرسان این است که اجازه کامل دسترسی به همه اطلاعات کاربر را داشته باشد اما وقتی شما از یک پیام‌رسان فیک و بدافزار استفاده می‌کنید عملا تمام این دسترسی‌ها را در اختیار افراد ناشناس برای مقاصد ناشناس قرار می‌دهید.

او با بیان اینکه بحران در این زمینه جدی است، تاکید می‌کند: کسانی که فیلترینگ را به شکل غیرسیستماتیک انجام می‌دهند باید به تبعات تصمیماتشان فکر کنند که در واقع فکر نمی‌کنند. فیلترینگ ذاتا عمل بدی نیست. چه اشکالی دارد سایت‌های پورنوگرافی از دسترس کودکان خارج شود؟ یا سایت‌هایی که ترویج فعالیت تروریستی دارند، فیلتر شوند؟ اما وقتی ابزارهای ارتباطی را با دلایل عجیب فیلتر می‌کنیم، مشروعیت اقدام خودمان را زیر سوال می‌بریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مصطفی

    ایشوندفرمودن که اطلاعاتمون رو در هاتگرام در اختیار افراد ناشناس با مقاصد ناشناس قرار می دهیم آیا ایشون به جز پاول دروف کسی دیگر و جزییات تلگرام رو می شناسند ؟ آیا مثلا مثل فیسبوک و بقیه شبکه های اجتماعی شرکت و ساز وکارش مشخص هست ؟ شما مقاصد تلگرام رو می دونید؟ جز ارز گرام چه چیز دیگری می دونید

  • عادل

    این موارد که گفتید احتمالا واسه کودکان صدق می کنه یادتون افتاده که ما همون بچه هایی هستیم که یه رو ز بهمون میگفتین عمو برو بزرگترتو صدا کن حالا بزرگ شدیم بهتر این حرفهای صد من یه غاز را کنار بگذارید و بگویید این پیام رسان ها روی وضعیت کسب و کار اقشارپر درآمد داره تاثیر میگذاره. بی رو درواسی و رک بگید چرا همه را جاسوس فرض می کنید جاسوس ها جز اینکه ما را نابود کنند کار دیگری ازشون بر نمیاد و الان ما جوانان دقیقا تو همون نقطه نابودی داریم سیر می کنیم و با آسفالت پر چاله تهران هیچ فرقی نداریم …………….. دیگه از ما گذشت ………………………

  • ناشناس

    واقعا متاسفم ک در چنین کشوری و با این محدودیتا زندوی میکنم افسوس

    • Zahra

      جناب …تلگرام طلایی و هاتگرام از طرف گوگل حذف شده به طور خودکار از روی موبایل ها نه از طرف ایران
      شما که فک نمیکنی گوگل مال ایرانه؟!!!!!

  • ناشناس

    تمام اقدامات مسئولین باعث بی اعتمادی و نارضایتی مردم میشه.

  • Zahra

    عزیزان تلگرام طلایی و هاتگرام از طرف شرکت گوگل به طور خودکار از روی موبایل ها حذف شده نه از طرف ایران (شما که فک نمیکنید گوگل مال ایرانه نه؟!!!!??)
    که مینویسید متاسفم که توی این کشور زندگی میکنم یه کمی با دقت تر تحقیق کنید بعد نظر بدین با تشکر…

    • ناشناس

      اگه در زمینه‌ای اطلاعات نداری لطفا نظر نده.
      از روی موبایل‌ها حذف نشده، بلکه شرکت گوگل اینا رو از داخل برنامه Google play store حذف کرده.
      و چون سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی دست دولته، خودت دولت این برنامه‌ها رو غیرفعال کرده که روی گوشی‌های موبایل کار نمی‌کنه.

  • ناشناس

    آقا ما که نفهمیدیم. پس این نسخه ایرانی تلگرام که آقای وزیر محترم بعد از فیلتر شدن تلگرام سرورهاش رو رو نمایی کردن چی شد؟؟؟؟ چطور اون موقع جاسوسی نببوودد؟؟؟

  • ناشناس

    واقعا با یه زندانی فرق نداریم ما ملت

  • ناشناس

    واقعا متاسفم برا خودمون

  • مونا

    خدا لعنتتون کنه تمام اطلاعاتمون پرید واقعا متاسفم برای این اتفاق

  • ناشناس

    این پیام‌رسان‌ها واقعا خطرناک هستند