کد مطلب: ۷۱۱۴۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هند جایگزین چین در تولید آیفون می‌شود؟

هند جایگزین چین در تولید آیفون می‌شود؟

شرکت اپل قصد دارد که در علاوه بر چین، در کشور هند نیز آیفون ۱۴ تولید کند. چرا که با تولید آیفون در این کشور بازار آن گسترده‌تر می‌شود در نتیجه مشتریان بیشتری نیز پیدا می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته بود که شرکت اپل اعلام کرد که قصد دارد جدیدترین مدل تلفن هوشمند خود یعنی آیفون ۱۴ را در کشور غیر از چین تولید کند. تولید آیفون در هند می‌تواند نقطه عطفی در استراتژی این شرکت برای تنوع بخشیدن به تولید خارج از چین است.

کارشناسان می‌گویند که انتظار می‌رود پنج درصد از تولید آیفون ۱۴ در سال جاری به کشور هند منتقل شود، خیلی زودتر از آنچه که تحلیلگران پیش از این پیش‌بینی می‌کردند.

اپل از سال ۲۰۱۷ اقدام به تولید آیفون در ایالت تامیل نادو در جنوب هند کرده است. حالا در سال ۲۰۲۲، تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان می‌گویند تا سال ۲۰۲۵، یک چهارم تمام آیفون‌های این شرکت می‌تواند در هند تولید شود.

از طرفی اما تصمیم اپل برای ساخت مدل پرچمدار خود در هند به نظر گامی ریسک‌پذیری است. چرا که تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن که در چند وقت ایجاد شده‌، هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن ندارد.

مزیت تولید آیفون در هند چیست؟

ممکن است بسیاری از افراد گمان کنند که در هند توانایی و ظرفیت لازم برای تولید گوشی‌های پرچم‌دار اپل وجود ندارد. اما در حال حاضر هند سومین اقتصاد بزرگ آسیا است. اکنون نیز تلاش می‌کند تا بتواند خود را به عنوان قطب تولید و صادرات جذاب برای شرکت‌های چند ملیتی مانند اپل معرفی کند.

براسای گزارش‌ها نیز، هند با رشد تولید ناخالص داخلی در محدوده شش تا هفت درصد و تورم اصلی که نسبت به بسیاری از نقاط دیگر جهان کمتر است، یکی از اقتصادهای بزرگ با عملکرد بهتر در سال جاری بوده است.

صادرات کالاهای این کشور پس از رکود در ۳۰۰ میلیارد دلار برای نزدیک به یک دهه از مرز ۴۰۰ میلیارد دلار عبور کرد. همچنین، هند دارای بازار داخلی بزرگ و استعدادها و نیروهای انسانی کم هزینه فراوان است.

علاوه بر منابع مالی، دولت وقت هند همچنین در تلاش برای ادغام عمیق‌تر هند در زنجیره تامین جهانی، فشارهای زیادی به پیمان‌های تجاری دوجانبه وارد کرده است.

ورود اپل هند را به چالش می‌کند؟

با این حال به گفته کارشناسان این حوزه، نوع رویکرد هند به آزادسازی تجارت، یک گام به جلو و سه قدم به عقب بوده است. عجله برای امضای موافقت نامه‌های تجارت آزاد برای بهبود دسترسی به بازار و کاهش تعرفه ها با فریادهای افزایش اعتماد به نفس و افزایش وظایف بر حداقل ۳۰۰۰ کالا همراه شده است که بسیاری از آنها در ورودی های حیاتی فرآیندهای تولید هستند.

این در حالی است که میهیر شارما، مدیر بنیاد تحقیقاتی آبزرور، می‌گوید: «ورود اپل به هند مطمئناً تاکنون یک داستان موفقیت‌آمیز بوده است. اما تبدیل هند به یک مرکز تولیدی نه تنها به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای گرفتن تیترها، بلکه به یک اکوسیستم حمایتی برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​نیاز دارد که جای آن‌ها تقریبا در هند خالی است.»

با وجود تمام این استدلال‌ها، هنوز بسیار زود است که با قطعیت بگوییم آیا همه این سرمایه‌گذاری‌ها در مقیاس انجام خواهند شد و آیا در طول زمان پایدار خواهند بود یا خیر. چرا که بسیاری از شرکت‌های خارجی و داخلی کشور هند نیز از فقدان شرایط برابر و حمایت‌گرایی رو به رشد شکایت دارند.

اپل فعلا گوشی‌های تولید شده در هند را به صورت محلی می‌فروشد. اما قصد دارد آنها را به سایر بازارهای جهانی نیز صادر کند. مشتریان در هند ظرف چند روز آینده دستگاه‌های تولید داخل را دریافت خواهند کرد.

آنطور که آمارها و گزارش‌های شرکت اپل نشان می‌دهند با اینکه اپل سیاست‌های خود را تولید آیفون تغییر داده‌ است، اما همچنان برای اکثر تولیدات آیفون به شدت به چین متکی است.

مهم‌ترین اخبار و گزار‌ش‌های مربوط به حوزه‌های تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه ا خبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.