کد مطلب: ۴۹۸۵۲۷

اخبار فناوری روز

پرجستجوترین کلید واژه‌های ۲۰۲۰ گوگل کدام است؟ / هزینه ۵۸۰ میلیاردی تبلیغات بایا!

پرجستجوترین کلید واژه‌های ۲۰۲۰ گوگل کدام است؟ / هزینه 580 میلیاردی تبلیغات بایا!

انتشار پرجستجوترین کلیدواژه‌های گوگل، هزینه ۵۸۳ میلیارد تومانی بایا برای یک ماه تبلیغات در تلویزیون، اعلام تاریخ معرفی و عرضه گلکسی S21و احتمال جدایی اینستاگرام و واتس‌اپ از فیسبوک، از مهم‌ترین اخبار فناوری روز است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گوگل گزارش سالانه خود از پرجستجوترین واژه‌ها در گوگل‌نیوز را در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که نام ایران هم در این فهرست دیده می‌شود.

ایسنا در این مورد گزارش داده است که این واژه‌ها به ترتیب شامل ویروس کرونا، نتایج انتخابات، ایران، بیروت و هانتا ویروس بوده است.

در موتور جستجوی این شرکت نیز پرجستجوترین واژه‌ سال ۲۰۲۰ «ویروس کرونا» بوده است و پس از آن نتایج انتخابات، کوبی براینت، زوم و IPL قرار گرفته‌اند.

پر جست و جوترین افراد در گوگل جو بایدن، کیم جونگ اون، بوریس جانسون، کامالا هریس و تام هنکس بودند.

در گزارش گوگل آمده است ۲۰۲۰ سالی بود که در آن کاربران بیش از قبل برای یافتن پاسخ انواع پرسش‌ها جست و جو کردند. جست و جوی کاربران برای "امروز چه روزی است" و همچنین جست و جو برای دستور پخت غذا رکورد زد.

در بخش "چگونه درست کنیم" برترین جستجوها شامل این موارد بودند: ۱- چگونه ضدعفونی کننده دست درست کنیم ۲- چگونه ماسک صورت با پارچه درست کنیم ۳- چگونه قهوه زده شده درست کنیم ۴- چگونه با یک باند ماسک درست کنیم ۵- چگونه یک ماسک بدون دوخت درست کنیم.

گوگل بخش جدیدی به نام پر جستجوترین‌ها برای واژه مجازی در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد. از آنجا که بسیاری از فعالیت‌ها در سال میلادی جاری مجازی شد، این بخش بیشترین جستجوی کاربران در زمینه مجازی را نشان داد که به این ترتیب بود: ۱-سفرهای مزرعه مجازی ۲-تورهای موزه مجازی ۳- دربی کنتاکی مجازی ۴- یادگیری مجازی ۵- طرفداران NBA مجازی

هزینه ۵۸۳ میلیارد تومانی بایا برای تبلیغات

این روزها تبلیغات پرشمار فروشگاه اینترنتی بایا با حضور سیامک انصاری در صدا و سیما، صدای خیلی‌ها را درآورده است؛ به ویژه برای اینکه این سایت هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده و در مرحله ثبت‌نام تامین‌‌کنندگان است.

بعد از ابهاماتی که در مورد مالک بایا در رسانه‌ها مطرح شد، حالا روزنامه فرهیختگان از هزینه ۵۸۳ میلیارد تومانی این شبکه تامین کالا برای یک ماه تبلیغات در تلویزیون خبر داده است.

بر اساس این گزارش، آگهی‌های بایا در چندین قالب محتوا بین ۲۰ تا ۴۵ ثانیه و حتی ۶۰ ثانیه نیز پخش‌ شده است. اگر میانگین طول پخش این آگهی‌های تبلیغاتی را ۳۰ ثانیه در نظر بگیریم و همچنین با توجه به کاهش پخش این آگهی‌ها در روزهای اخیر، می‌توان برآورد کرد آگهی‌های بایا به‌طور متوسط روزانه ۱۲ بار از هر شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.

به عبارتی به‌طور متوسط ۹ شبکه تلویزیونی روزانه ۱۰۸ بار معادل ۳۲۴۰ ثانیه یا به‌عبارتی ۵۴ دقیقه آگهی برای بایا پخش کرده‌اند.

براین اساس با توجه به نرخ‌های متفاوت و مختلف پخش آگهی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و زمان پخش در شبانه‌روز، به‌طور میانگین اگر نرخ پخش هر آگهی بایا را به ازای هر ثانیه ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم، پخش ۳۲۴۰ ثانیه آگهی بایا در روز، معادل روزانه ۱۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان برای مالکان بایا آب می‌خورد.

این مبلغ در ماه چیزی حول‌وحوش ۵۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

پرواز تاکسی هوایی از بهمن ماه

ایرنا خبر داده است که فرودگاه‌های تهران (مهرآباد و امام‌خمینی) آماده تردد ایرتاکسی‌ها می‌شود و آن‌طور که عضو کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرده پروژه ایرتاکسی بهمن‌ماه امسال در چهار مسیر در فرودگاه مهرآباد به بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد.

آرمان بیات در این مورد گفته است که طرح عملیات ایرتاکسی از بهمن‌ماه امسال و در فرودگاه مهرآباد تهران به مرحله بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد.

به گفته او، در برنامه‌ریزی انجام شده ضمن افتتاح اپرون هواپیماهای کوچک (محل پارک هواپیما) و آشیانه تعمیرات مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با ناوگان کمتر از ۹ و چهار صندلی، بهره‌برداری آزمایشی انجام خواهد شد.

اهدای گوشی دست‌دوم

دنیای اقتصاد نوشته است که سایت دیوار در کمپین خیریه‌ای از مردم دعوت کرده تا با اهدای گوشی و تبلت دست‌دوم و بدون استفاده‌ای که در خانه ‌دارند، زمینه تحصیل دانش‌آموزان محروم را فراهم کنند. در این کمپین شرکت‌های شاتل موبایل و اسنپ نیز همراه دیوار هستند.

شاتل موبایل با ارائه سیم‌کارت دیتا و یک ماه اینترنت رایگان در این کار خیر همراه شده و اسنپ نیز هزینه ارسال دستگاه‌ها با پیک در شهر تهران و هزینه رفت‌وبرگشت به اداره پست را در سایر شهرهای کشور برعهده‌گرفته است.

وزارت آموزش ‌و پرورش خبر داده تعداد دانش‌آموزان محروم از گوشی و تبلت حدودا ۵ میلیون نفر است.

سود سرویس‌های اپل از فروش آیفون‌ها پیشی می‌گیرد

دیجیاتو از دنیای فناوری خبر داده است که فروش آیفون‌ها در سال‌های اخیر با کاهش روبه‌رو بوده یا ثابت باقی مانده و همین موضوع باعث شده اپل روی سرویس‌های خود تمرکز کند. انتظار می‌رود تا ۴ سال دیگر، سرویس‌های اپل سود بالاتری نسبت به آیفون‌ها داشته باشند.

این کمپانی در سال‌های اخیر سرویس‌های مختلفی مانند اپل موزیک و اپل نیوز پلاس را راه‌اندازی کرده و در گزارش مالی منتهی به سپتامبر ۲۰۲۰ خود، توانسته از آن‌ها درآمد ۵۳.۷۷ میلیارد دلاری داشته باشد. بنابراین عملکرد سرویس‌های اپل از پیش‌بینی این شرکت بهتر بوده و از ۵۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

اعلام تاریخ معرفی و عرضه گلکسی S21

زومیت نیز گزارش داده است که مدیران فروشگاه سامسونگ در هند تاریخ معرفی، عرضه و رنگ‌بندی گلکسی S21 را اعلام کردند.

بر اساس این گزارش شرکت کره‌ای قصد دارد روز ۱۴ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۲۵ دی ۱۳۹۹) گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱ را رونمایی کند.

فروش گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱ نیز در تاریخ ۲۹ ژانویه‌ ۲۰۲۱ (۱۰ بهمن ۱۳۹۹) در کشور هند آغاز می‌شود.

همچنین گلکسی اس ۲۱ قرار است در رنگ‌های خاکستری، صورتی، بنفش و سفید به بازار بیاید. رنگ‌بندی گلکسی اس ۲۱ پلاس نیز شامل صورتی و بنفش و نقره‌ای و مشکی است. درنهایت گلکسی اس ۲۱ اولترا را داریم که ظاهرا قرار است در رنگ‌های مشکی و نقره‌ای در بازار عرضه شود.

جدایی اینستاگرام و واتس‌اپ از فیسبوک؟

زومیت همچنین در گزارشی به احتمال جدایی اینستاگرام و واتس‌اپ از فیسبوک پرداخته است.

بر اساس این گزارش، «کمیسیون تجارت فدرال آمریکا» با همراهی ۴۸ دادستان ایالتی، خواستار فرمان دادگاه برای واگذاری اینستاگرام و واتس‌اپ از سوی فیسبوک شد. اساسا با چنین رایی، فیسبوک مجبور می‌شود که خریدهای خود را لغو کرده و دو کمپانی مورد اشاره را به شرکت‌هایی مستقل تبدیل کند.

قانون‌گذاران هنوز مسیری طولانی در پیش دارند تا چنین چیزی را عملی کنند، اما برای نخستین بار با احتمالی روبه‌رو شده‌ایم که فیسبوک نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهزاد

    باحال بود