کد مطلب: ۵۰۹۵۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خدمات پرداختی پیام‌رسان‌‌ها/ تبعیض میان پیام‌رسان‌های بانکی و غیربانکی

خدمات پرداختی پیام‌رسان‌‌ها/ تبعیض میان پیام‌رسان‌های بانکی و غیربانکی

پیام‌رسان آی‌گپ، متعلق به بانک پارسیان اخیرا با ارسال پیامکی به مشترکان همراه اول، آنها را به پرداخت قبض موبایل خود از طریق این اپلیکیشن دعوت کرده؛ این در حالی است که برخی از پیام‌رسان‌های غیربانکی از اینکه آنها به راحتی نمی‌توانند خدمات پرداختی را به کاربران خود ارائه کنند، گلایه دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای گذشته خبری مبنی بر انعقاد توافقی میان شرکت ارتباطات سیار ایران و پیام‌رسان آی‌گپ منتشر شد. بر اساس این توافق، اگر قبض آذر مشترکان همراه اول کمتر از ۱۰ هزار تومان باشد و آن را از طریق آیگپ پرداخت کنند از ۱۵ درصد تخفیف برخوردار می‌‌شوند.

همچنین این پیام‌رسان اخیرا پیامکی را برای برخی مشترکان همراه اول ارسال کرده مبنی بر اینکه می‌توانند صورت‌حساب دی خود را از طریق آی‌گپ با همین میزان تخفیف پرداخت کنند.

کاربران پیام‌رسان بله نیز از امکان پرداخت قبوض و انجام برخی تراکنش‌های مالی برخوردارند. این در حالی است که ظاهرا همه پیام‌رسان‌ها در این زمینه آزادی عمل کافی را ندارند.

به گفته حسین کیانی، مالک مدیر روابط‌عمومی پیام‌رسان گپ، مالکان «بله» و «آی‌گپ» به ترتیب بانک‌های ملی و پارسیان هستند و این امر باعث شده آنها بسیار راحت‌تر از دیگر همتایان خود امکان ارائه خدمات بانکی و پرداختی را داشته باشند.

او البته به تجارت‌نیوز می‌گوید که «گپ» نیز امکان پرداخت قبوض را به دلیل درخواست کاربران خود فراهم کرده است، اما به صورت غیرمستقیم و بر اساس قراردادی با یک شرکت ارائه‌کننده خدمات پرداخت.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهمن ۱۳۹۷ اعلام کرده بود که خدمات پرداخت الکترونیک «در آینده‌ای نزدیک» به پیام‌رسان‌های ایرانی اضافه می‌شود (ایبنا).

کیانی در گذشته نیز در گفتگویی با تجارت‌نیوز در مورد پیام رسان ایرانی ، از اینکه به چنین وعده‌هایی عمل نشده و به برخی پیام‌رسان‌ها به راحتی اجازه ارائه برخی خدمات پرداختی و دولت الکترونیک داده نمی‌شود، گلایه کرده بود. او گفته بود که نوعی رانت و انحصار در امور تبلیغاتی و خدماتی، برای برخی از این اپلیکیشن‌ها وجود دارد.

در سال‌های اخیر اکوسیستم پیام‌رسان‌های بومی در ایران با انواع حاشیه‌ها از جمله جلب اعتماد کاربران تعریف مدل کسب و کاری، فیلترینگ رقیبان خارجی و شائبه‌های مربوط به حمایت از بالا و پرداخت وام‌هایی که سرانجام آنها مشخص نیست، مواجه بوده است. به گونه‌ای که برخی از این پیام‌رسان‌ها با وجود پشتیبانی از سوی نهادهای مختلف به موفقیت چندانی نرسیدند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.