کد مطلب: ۴۹۶۸۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فریب مشتریان در اینستاگرام / شکایت آنلاین را چگونه پیگیری کنیم؟

فریب مشتریان در اینستاگرام / شکایت آنلاین را چگونه پیگیری کنیم؟

خرید از اینستاگرام این روزها رواج زیادی دارد؛ در بسیاری موارد مشکلی رخ نمی‌دهد اما برخی نیز تجربه‌های بدی از چنین خریدهایی دارند؛ مسیر شکایت هم سخت و پیچیده است و گاه افراد پول خود را از دست می‌دهند و محصولی به دست آنها نمی‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اینستاگرام این روزها برای بسیاری از کسب و کار‌ها به یک راه ارتباط قوی با مشتریان تبدیل شده است. هم برندها و بنگاه‌های اقتصادی، هم کسب‌و‌کارهای خانگی از این شبکه اجتماعی، برای معرفی و فروش محصولات خود استفاده می‌کنند.

کاربران زیادی تجربه خرید از صفحه‌های اینستاگرامی را دارند؛ بدون اینکه مشکلی رخ دهد. اما در مواردی هم بین خریدار و فروشنده چالش ایجاد می‌شود.

محصولی که با عکس آن فرق دارد

گاهی محصولی که به دست مشتری می‌رسد هیچ شباهتی به عکس آن در اینستاگرام ندارد یا از کیفیت خوبی برخوردار نیست. کاربری به تجارت‌نیوز می‌گوید ژاکتی را از صفحه‌ای خریداری کرده اما سایز آن با مشخصات عکس، تفاوت داشته و به حدی کوچک بوده است ، که ناچار می‌شود ژاکت را به برادرزاده 5 ساله‌اش بدهد.

کاربر دیگری هم که تجربه خرید کیف از اینستاگرام را دارد می‌گوید از یک طرف، سفارش او با 10 روز تاخیر به دستش رسیده و از طرف دیگر هم کیفیت خوبی نداشته است؛ در حالی که عکس‌های این محصول در صفحه، بسیار زیبا و با کیفیت به نظر می‌رسیدند.

صاحب صفحه اما، مسئولیتی در قبال کیفیت کیف‌ها نمی‌پذیرد و بعد از اینکه خریدار پیام اعتراضی می‌گذارد، او را بلاک می‌کند.

این مخاطب تجارت‌نیوز می‌گوید که قصد داشته است موضوع را از طریق پلیس فتا پیگیری کند اما باید اطلاعات زیادی را در سایت ثبت می‌کرده و روند کار پیچیده بوده است؛ برای همین صرف‌نظر می‌کند.

گاهی محصولی که به دست مشتری می‌رسد هیچ شباهتی به عکس آن در اینستاگرام ندارد یا از کیفیت خوبی برخوردار نیست

نه سفارش رسید، نه پول را پس دادند

موضوع اما گاهی پیچیده‌تر می‌شود؛ در برخی موارد اصلا سفارشی به دست مشتری نمی‌رسد. مخاطبی به تجارت‌نیوز می‌گوید که از 24 فروردین تا کنون منتظر ارسال سفارش خود از یک کسب و کار تولیدکننده لوازم چوبی است، اما نه محصولی به دست او رسیده و نه توانسته است پول خود را پس بگیرد.

او ابتدا یک میز لوازم آرایش و چندی بعد یک تخت‌خواب را به این صفحه سفارش می‌دهد که مجموع آنها حدود 4 میلیون تومان بوده است. در این مدت بارها به گروه سازنده پیام داده یا تلفنی صحبت کرده، حتی پیگیری‌هایی را از طریق صنف دوردگران و تعزیرات شهرستان خود هم انجام داده، اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

ماموران تعزیرات به این مخاطب گفته‌اند که باید موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کند؛ در حالی که او تصور می‌کند، باید بیشتر از مبلغ طلب خود، هزینه وکیل بدهد.

به گفته این دختر جوان، کسب و کار مورد نظر، شاکیان دیگری هم از شهرهای مختلف دارد که برخی مبالغ بالایی نیز پرداخت کرده‌اند.

البته با جستجو در توئیتر نیز پیام‌های اعتراضی برخی کاربران در مورد همین برند به دست می‌آید.

موضوع اما گاهی پیچیده‌تر می‌شود؛ در برخی موارد اصلا سفارشی به دست مشتری نمی‌رسد و او پول خود را هم نمی‌تواند پس بگیرد

روند طولانی و پیچیده رسیدگی در پلیس فتا

شاکیان چگونه می‌توانند شکایت‌های خود را از صفحه‌های اینستاگرامی پیگیری کنند؟ عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در پاسخ به این پرسش به تجارت‌نیوز می‌گوید: مرجع پیگیری چنین مسائلی پلیس فتاست اما اینگونه شکایت‌ها روند طولانی و پیچیده‌ای دارند و به سادگی به نتیجه نمی‌رسند.

او می‌افزاید: به ویژه که در برخی موارد، هزینه خریدهای اینترنتی از طریق پرداخت‌یارها انجام می‌شود و ممکن است افراد از حساب‌های اجاره‌ای برای اخذ درگاه استفاده کرده باشند. در این صورت شرایط پیچیده‌تر هم می‌شود؛ چرا که صاحب کارت، نقشی در ماجرا ندارد و معمولا هم از تمکن مالی برای پرداخت خسارت‌ها برخوردار نیست.

طالبی ادامه می‌دهد: در این موارد، افراد فرایندی طولانی را در مراجع قضایی برای رسیدن به نتیجه طی می‌کنند، اما در نهایت به شخصی می‌رسند که می‌دانند بی‌گناه است و نمی‌تواند خسارت آنها را پرداخت کند؛ در واقع، تنها اشتباه او اجاره حساب خود بوده است.

طالبی: مرجع پیگیری چنین مسائلی پلیس فتاست اما اینگونه شکایت‌ها روند طولانی و پیچیده‌ای دارند و به سادگی به نتیجه نمی‌رسند

به ای‌نماد توجه کنید

دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی می‌گوید: افراد بهتر است به صفحه‌های اینستاگرامی در صورتی اعتماد کنند که برند مورد نظر آنها، سایت و نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشد.

او می‌افزاید: البته کسب و کارهایی که ای‌نماد دارند نیز ممکن است تخلف کنند اما مراحل شکایت از آنها کوتاه‌تر است؛ چرا که این کسب و کارها قبلا احراز هویت شده‌اند و مشخص است که فرد باید از چه کسی شکایت کند.

به گفته طالبی، خرید از اینستاگرام با ریسک همراه است؛ این امکان وجود دارد که مشکلی رخ ندهد اما احتمال تخلف هم دور از ذهن نیست.

طالبی: کسب و کارهایی که ای‌نماد دارند نیز ممکن است تخلف کنند اما مراحل شکایت از آنها کوتاه‌تر است؛ چرا که این کسب و کارها قبلا احراز هویت شده‌اند

کاهش روند خریدهای اینترنتی

به گزارش تجارت‌نیوز، آمارها در کل، از افزایش خرید اینترنتی پس از شیوع کرونا در کشور خبر می‌دهند؛ هر چند از شدت این روند، در ماه‌های اخیر کاسته شده است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، ابتدای آذر ماه از افزایش 1،7 برابری خرید اینترنتی در سال جاری خبر داد. او در عین حال در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که آمار در 3 ماهه اخیر به صورت مداوم روند کاهشی داشته است.

علاوه بر مواردی چون کمتر شدن حساسیت‌های مردم نسبت به هشدارهای کرونایی یا کاهش قدرت خرید در بخش‌هایی از جامعه، بروز برخی سوءاستفاده‌ها نیز می‌تواند عامل چنین رخدادی باشد. در حالی که این موضوع ممکن است به اعتبار کسانی که سالم کار می‌کنند نیز، آسیب بزند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

2 1

توئیتی در مورد یک خرید اینترنتی ناموفق 11 عکسی محصولی که کاربر سفارش داده؛ عکس بعدی کالایی را نشان می‌دهد که او تحویل گرفته است

222

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ahmad

    من هم خرید کردم و طرف اصلا جواب پیام نمیده …. باید چکار کنم

  • گله کن

    برید تو پیج gele_kon تو اینستاگرام و تجربه بد خریدتون رو برامون دایرکت کنید تا همونجا منتشر کنیم. اینجوری کانال های بدنام شناسایی میشن و پیگیری از پلیس فتا هم که زمانبر و هزینه بر هست لازم نمیشه. کمک کنید این پیج رونق بگیره و دست این پیج های کلاهبردار بسته بشه. به دوستانتون هم معرفی کنید تا همه بیان و تجربیاتشون رو بگن.