کد مطلب: ۵۰۸۲۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۵ روز مانده تا پایان مهلت خوداظهاری ماینرها / نگرانی از تاثیرات حواشی اخیر

۵ روز مانده تا پایان مهلت خوداظهاری ماینرها / نگرانی از تاثیرات حواشی اخیر

درست در روزهایی که آلودگی هوا، قطعی برق و تاریکی‌های شبانه معابر، انگشت اتهام را به سمت فعالان استخراج رمزارز چرخانده است، آنها در حال ثبت دستگاه‌های ماینر خود برای فعالیت قانونی هستند؛ اما فعالان صنفی این حوزه نگرانند که حواشی روزهای اخیر، سرمایه‌گذاران را از مسیر تعریف شده دور کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها، مدام خبر می‌رسد که در شهری و استانی مزرعه‌ها یا دستگاه‌های غیرقانونی استخراج رمزارز پیدا شده است؛ برای مثال یک روز در قوچان، روزی در شهررضا و زمانی دیگر در مازندارن.

در همین شرایط، اکنون بیش از سه هفته‌ است که فعالان استخراج رمزارز می‌توانند به سامانه‌ای با عنوان بهین‌یاب مراجعه و دستگاه‌های وارداتی خود را ثبت کنند؛ دستگاه‌هایی که مدت‌هاست به بهانه قاچاق توقیف شده‌اند.

این در حالی است که فعالان این حوزه، با چراغ سبز دولت مبنی بر اینکه استخراج رمزارز را به عنوان صنعت به رسمیت می‌شناسد وارد این حوزه شده بودند؛ اما به یکباره ورق برگشت و هر نهاد و وزارتخانه مرتبطی برای آنها شرط و شروطی گذاشت؛ در این میان دستگاه‌های زیادی نیز توقیف شدند.

اکنون هم آنها متهم افزایش مصرف برق هستند؛ در حالی که برخی کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند مصرف برق استخراج رمزارز از سوی مردم عادی به حدی نیست که عامل خاموشی یا آلودگی هوا باشد.

تاخیر در اجرای مصوبه دولت

در چنین شرایطی، فعالان این حوزه گلایه دارند که افزوده شدن بخش «خوداظهاری دستگاه‌های استخراج رمزارز» به سامانه بهین‌یاب، با تاخیر شش ماهه نسبت به مصوبه هیات دولت انجام شده است.

امیر بیات، عضو انجمن بلاک‌چین ایران در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید، هیات‌دولت چندی پیش مصوبه‌ای در این مورد داشت که سامانه خوداظهاری ماینرها، یک ماهه راه‌اندازی شود اما این اتفاق رخ نداد؛ در ادامه نیز فقط فرصت ۳۰ روزه‌ای به این منظور به افراد داده شده است؛ از پنجم دی تا پنجم بهمن.

صدور جرایمی بیشتر از ارزش دستگاه‌ها!

او البته تاکید می‌کند که در همین حد هم اتفاق خوبی رخ داده است؛ چرا که پیش از این، نهادهای مرتبط مانند تعزیزات یا ستاد مبارزه با قاچاق کالا، هر یک به صورت جزیره‌ای در این مورد تصمیم‌گیری و عمل می‌کردند اما با راه‌اندازی این سامانه، نوعی وحدت رویه بین آنها شکل گرفته است.

بیات توضیح می‌دهد: از موعدی به بعد، جرایم بسیار بالایی برای دستگاه‌های ماینر در نظر گرفته شد؛ برای مثال فرد ناچار بود برای دستگاهی که یک میلیون تومان ارزش داشت، سه میلیون تومان و حتی گاه بیشتر جریمه پرداخت کند.

این عضو انجمن بلاک‌چین می‌افزاید: اکنون تعرفه دولتی منطقی‌ای در نظر گرفته شده است که افراد می‌توانند با پرداخت آن، دستگاه‌های خود را به صورت قانونی تحویل بگیرند و دیگر اموال آنها قاچاق محسوب نمی‌شود.

به گفته او این تعرفه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت روز دستگاه‌ها در بازار است و پرداخت آن برای افراد، نسبت به جریمه‌های چند صددرصدی پیشین صرف می‌کند.

بیات می‌گوید: البته این دستگاه‌ها در مدت توقیف مستهلک هم شده‌اند و اکنون استفاده چندانی برای صاحبان خود ندارند؛ چرا که از زمان توقیف برخی از آنها، حدود یک سال می‌گذرد.

چه کسانی با خوداظهاری از جریمه رها می‌شوند؟

به گفته بیات، پرونده‌هایی که در مراحل اول رسیدگی هستند و مواردی که حکم آنها هنوز صادر نشده، در مرحله تجدید نظر قرار دارد یا هنوز به اجرائیات نرفته است، می‌توانند از این امکان قانونی استفاده کنند.

محمدرضا شرفی، یکی دیگر از اعضای انجمن بلاک‌چین نیز ضمن تایید این نکته می‌گوید، کسانی که احکام قطعی دریافت کرده‌اند و حکم آنها به دایره اجرای احکام رفته است، متاسفانه نمی‌توانند از فرصت خوداظهاری بهره‌ای ببرند.

به گفته او، ماینرها تاکنون استقبال خوبی از این فرصت داشته‌اند و تعداد زیادی از آنها، دستگاه‌های خود را در سامانه ثبت کرده‌اند؛ هنوز هم فرصت باقی است و می‌توان امیدوار بود که افراد دیگری هم اقدام به خوداظهاری کنند.

شرفی البته با اشاره به اتفاقات روزهای گذشته می‌گوید: این نگرانی وجود دارد که با افزایش حواشی و ریسک فعالیت در حوزه ماینینگ، سرمایه‌گذاران از مسیر تعیین شده برای این صنعت عقب‌نشینی کنند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جلو چینیا نمیگیرن ولی مردم خودمون دو ربال پول به دست میارن
    صداشون درمیاد
    این بود نه شرقی که غرببتون
    ففط وقتی ک سود داره برا بالاسریا این چرت و پرتا میگن