کد مطلب: ۶۳۶۶۲۳

ادعای وزیر ارتباطات درباره سرعت اینترنت/ تاثیر پهنای‌باند بر اینترنت چیست؟

ادعای وزیر ارتباطات درباره سرعت اینترنت/ تاثیر پهنای‌باند بر اینترنت چیست؟

وزیر ارتباطات با وجود قطعی‌های پی‌درپی ظرفیت‌ پهنای‌باند بین‌المللی کشور و تاثیر محسوس آن بر سرعت اینترنت، ادعا کرد که در دوره من اینترنت روند صعودی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قطعی‌های پی‌درپی ظرفیت‌ پهنای‌ باند بین‌المللی کشور در چند ماه اخیر باعث تاثیر بر کیفیت و سرعت اینترنت شد. اما وزیر ارتباطات ادعا کرده که در دوره من اینترنت روند صعودی داشته است.

«در دوره من سرعت اینترنت صعودی شد»

در حالی که در چند ماه اخیر، کاربران زیادی نسبت به کاهش سرعت اینترنت گلایه داشتند، اما وزیر ارتباطات در ادعای جدید خود می‌گوید که سرعت اینترنت در دوران او صعودی بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «شهریور امسال که من وزارت ارتباطات را تحویل گرفتم، سرعت اینترنت سیار ایران، ۲۱.۸ مگابیت بر ثانیه بود و در این ماه به سرعت ۲۳.۱ مگابیت بر ثانیه رسید. این روند صعودی را نشان می‌دهد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز شنبه گفت: «سرعت و کیفیت اینترنت در شش ماه گذشته روند صعودی را طی کرده است. در این مدت سرعت ۲۵.۱۸ مگابیت بر ثانیه را در اینترنت سیار تجربه کرده‌ایم و این عدد فاصله زیادی با میانگین جهانی (۲۹.۶۰) ندارد.»

او در ادامه بیان کرد: «اکنون میانگین سرعت اینترنت ثابت در دنیا ۶۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت ایران ۱۰.۳۹ است که تقریبا یک دهم میانگین جهانی است.»

تاثیر قطعی پهنای‌باند بر کیفیت اینترنت چیست؟

با وجود این در ماه‌های گذشته، چند بار فیبر نوری و پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت قطع شد. در ماه‌های آذر و دی‌ امسال، چندین‌ بار قطعی‌های مکرر در حوزه اینترنت بین‌الملل رخ داد که البته بازیابی شد و مجددا در مدار مصرف قرار گرفت. همچنین چند روز پیش ۴۰۰ گیگ ظرفیت پهنای باند بین‌الملل کشور به‌دنبال بحران اوکراین از دست رفته بود، که این ظرفیت ظاهرا جبران شد.

علی محمدی، کارشناس فناوری اطلاعات درباره تاثیر قطعی فیبر و پهنای‌باند بر کیفیت اینترنت گفت: با قطعی‌، اینطور به نظر می‌رسد که ۱۰ درصد از مجموع ظرفیت پهنای‌باند کاهش یافته است. این باعث می‌شود که همه کاربران، سرعتشان در شرایط پیک مصرف، ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. همچنین این قطعی‌ها، باعث می‌شود کیفیت بازی‌ها به‌شدت افت کند و پینگ گیم‌ها بیشتر از چیزی که کیفیت اینترنت کاهش پیدا کرد، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این کارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ممکن است برخی اختلالات مقطعی در شبکه اینترنت در ساعات پیک مربوط به قطعی این ظرفیت پهنای باند بین‌الملل باشد. چون در ساعات غیر پیک ترافیک، مشکلی از لحاظ ظرفیت پهنای‌باند ندارد و ظرفیت فعلی شبکه زیرساخت بالاتر از حد تقاضا است. اما در ساعات پیک ترافیک که مصرف کاربران افزایش می‌یابد، قطعی کابل دریایی و پهنای‌باند مقداری مشکلات ایجاد می‌کند. (ایسنا)

وزیر ارتباطات چندین بار اعلام کرد که عدم توسعه زیرساخت‌های اینترنتی کشور در چند سال گذشته باعث مشکلات اینترنت برای کاربران شده است. برخی از مسئولان هم معتقدند برای بهبود وضعیت اینترنت کشور تعرفه‌ها باید افزایش پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سرعت اینترنت خیلی افتضاح شده. شبانه همراه اول ۴۵۰ گیگ ماهیانه بود. اومدن کردن ۱۰۰ گیگ و وقتی ۵۰ گیگ اولشو مصرف کردی، سرعت دانلود رو میارن روی ۱ مگ و وقتی ۵۰ گیگ دومش رو مصرف کردی سرعت دانلود میاد روی ۲۵۶ کیلو بایت. یعنی سرعت در زمان ظهور اینترنت. یعنی ۳۰ سال پیش!