کد مطلب: ۶۵۷۹۵۷

یک فعال استارتاپی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

سرقت ایده مشکل بزرگ استارتاپ‌ها / مرجعی برای ثبت ایده وجود دارد؟

سرقت ایده مشکل بزرگ استارتاپ‌ها / مرجعی برای ثبت ایده وجود دارد؟

هر استارتاپ بر ایده اولیه و البته بکر پایه‌ریزی می‌شود و در طول عمر کاری خود حول این محور می‌گردد. اما به نظر می‌رسد در کشور ما چندان از ایده‌های نو حمایت نمی‌شود؛ فقدان قانون کپی‌رایت می‌تواند دلیل این موضوع است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرقت ایده استارتاپ‌ها و مشکلات حقوقی و قانونی دست‌و‌پاگیر، از موانع پیش‌روی استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا است. به نظر می‌رسد این حوزه نیازمند تغییرات قانونی زیادی است.

اولین مشکل عدم ثبت ایده استارتاپ‌ها است

فرشاد مظفری‌نیا، کارشناس و فعال استارتاپی در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به اینکه مشکلات قانونی، عامل شکست برخی از استارتاپ‌ها در همان ابتدای راه‌اندازی است، گفت: متاسفانه ثبت ایده یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه است. حق بسیاری از فعالان استارتاپی در خلا قانونی هدفمند ضایع می‌شود.

او در این باره ادامه داد: بسیاری از استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه‌ اولیه به بخش‌های سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند و ایده خود را به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهند. اما با پیشنهادهای عجیب‌و‌غریبی مواجه می‌شود به عنوان مثال سرمایه‌گذار سهم بیش از ۶۰ درصدی از صاحب ایده طلب می‌کند، وثیقه و سند گرو می‌گیرد و در ضررهای احتمالی شرکت نمی‌کند. طبیعتا بسیاری زیربار این پیشنهادها نمی‌روند.

مظفری‌نیا اظهار کرد: قسمت جالب این جاست که بعد از اینکه معامله‌ای بین دارنده ایده و سرمایه‌گذار شکل نمی‌گیرد، سرمایه‌گذار از ایده مطلع شده و کافی است نیرو انسانی برای خلق استارتاپ جذب کند. او سرمایه به اندازه کافی دارد، بنابراین می‌تواند طی چند روز مایحتاج اجرای استارتاپ را برطرف کند و به همین راحتی از ایده فردی دیگر استفاده و استارتاپ را به نام خود ثبت کند.

به گفته وی چند سال پیش قرار شد تا مرکزی با شعار حمایت از ایده‌ها شکل بگیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و هنوز عدم وجود چنین مرکزی در فضای استارتاپ احساس می‌شود.

«ایده استارتاپ‌ کپی‌ می‌شود»

این فعال استارتاپ درباره عدم وجود قانون کپی‌رایت در کشور نیز گفت: یکی دیگر از مشکلات این زمینه این است که وقتی استارتاپی متولد می‌شود، استارتاپی دیگر به عنوان رقیب شکل می‌گیرد که همه خدمات تیم اولی را ارایه می‌دهد و فقط نام آن متفاوت است.

وی ادامه داد: تنها راه جلوگیری از سرقت ایده استارتاپ، ثبت آن به عنوان شرکت است که می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند. اما این راه‌حل با توجه به اینکه معمولا فعالان این بخش بسیار جوان هستند و هزینه و اطلاعات کافی برای ثبت شرکت را ندارند، نمی‌توانند چندان از این طریق از سرقت ایده خود جلوگیری کنند.

به گفته مظفری‌نیا، افزایش استارتاپ‌ها با ارائه خدمات یکسان لزوما اتفاق بدی نیست و بالعکس باعث ایجاد بازار رقابتی هم می‌شود و این در نهایت به نفع مصرف‌کننده است. اما به شرطی که به طور هدفمند این اتفاق بیفتد و قوانینی برای حمایت از فردی که ایده‌ای را برای اولین بار مطرح کرده ، وجود داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بنده بعنوان کارآفرین معتقدم نگران دزدیده شدن ایده هاتون نباشین. مهم اجرایی شدن ایده است.