کد مطلب: ۴۹۷۹۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی / قمار یا سرقت از مردم؟

پشت پرده تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی / قمار یا سرقت از مردم؟

سایت‌های شرط‌بندی با جنجال‌آفرینی و کسب حمایت افراد مشهور به جذب کاربران بیشتر مشغول هستند؛ در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند صرف‌نظر از خوب یا بد بودن بحث قمار، شبکه‌ای که در ایران تحت این عنوان فعال است، با نمونه خارجی آن تفاوت دارد و با سرقت از حساب‌های مردم رشد پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سایت‌های شرط‌بندی این روزها با تبلیغ شادمهر عقیلی، خواننده خارج‌نشین برای یکی از این سایت‌ها بار دیگر مورد توجه قرار گرفته‌ است.

هر چند تعداد زیادی از علاقه‌مندان این خواننده اعتراض خود را به این اقدام او در کامنت‌های صفحه اینستاگرامش ابراز کرده‌اند، اما برخی نیز نگرانند که پیوستن کسانی که از وجهه اجتماعی برخوردارند به چنین سایت‌هایی، به آنها اعتبار دو چندانی دهد و افراد زیادی را به سمت آنها جلب کنند.

اما سایت‌های شرط‌بندی چگونه به این حد بزرگ شدند که می‌توانند هر کاری انجام دهند؟

نوری: به تدریج بعضی از افراد مشهور با صاحبان سایت‌های شرط‌بندی شریک شده‌اند تا 60 درصد مبلغ باخت کاربران را دریافت می‌کنند

افراد مشهور؛ از تبلیغ تا شراکت

میلاد نوری، متخصص فناوری اطلاعات و برنامه‌نویس در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: نسل اول سایت‌های شرط‌بندی، پیش از کلید خوردن طرح رمز دوم پویا با دسترسی به اطلاعات حساب بانکی افراد اقدام خالی کردن حساب آنها می‌کردند.

او می‌افزاید: افرادی هم که در فضای مجازی مخاطب داشتند؛ از جمله بازیگران و خوانندگان، این سایت‌ها را تبلیغ می‌کردند؛ بدون اینکه از دزدی‌های پشت پرده خبر داشته باشند.

نوری ادامه می‌دهد: به تدریج اما، بعضی از این افراد جذب سایت‌های شرط‌بندی شدند و اکنون با صاحبان آنها شریک هستند. این افراد تا 60 درصد مبلغ باخت کاربران را دریافت می‌کنند.

موضوع، سرقت از حساب مردم است

این متخصص فناوری اطلاعات، بحث خوب یا بد بودن قمار را مساله‌ای جداگانه می‌داند و می‌افزاید: موضوعی که اکنون در مورد این سایت‌ها اهمیت دارد، دزدی از حساب مردم است.

نوری می‌گوید: البته افزایش آمار فیشینگ، باعث شد شبکه بانکی رمز دوم پویا را کلید بزند. در نتیجه اکنون از آمار فیشینگ کاسته شده اما به صفر نرسیده است و هنوز امکان خالی کردن حساب مردم وجود دارد.

بحث خوب یا بد بودن قمار، مساله‌ای جداگانه است؛ موضوعی که اکنون در مورد این سایت‌ها اهمیت دارد، دزدی از حساب مردم است

فیشینگ همچنان انجام می‌شود

نوری می‌گوید: اکنون یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که این سایت‌ها برای دریافت پول از کاربران خود دارند، استفاده از روش پرداخت مستقیم است.

این متخصص فناوری اطلاعات توضیح می‌دهد: به این معنا که سایت‌ها روی وب‌سرویس اپلیکیشن‌های پرداخت، درگاه‌ها را شبیه‌سازی کرده‌اند. زمانی که کاربران اطلاعات حساس کارت‌شان را وارد می‌کنند، اجازه دسترسی صاحبان سایت‌ها را به حساب خود می‌دهند و آنها نیز اقدام به فیشینگ می‌کنند.

بردهای بالا پرداخت نمی‌شود

نوری می‌گوید: این سایت‌ها برای وسوسه کاربران به ادامه حضور و شرط‌بندی با مبالغ بالاتر، بردهایی را که مبلغ آنها کم است به افراد پرداخت می‌کنند. صاحبان این سایت‌ها می‌دانند که برندگان، بیشتر از مبلغی که دریافت کرده‌اند دوباره شرط‌بندی می‌کنند.

او تاکید می‌کند: سایت‌های شرط‌بندی وقتی مبلغ بردها بالا باشد، حساب افراد را مسدود می‌کنند و شکایت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

نبود نظارت و تفاوت با نمونه‌های خارجی

این متخصص فناوری اطلاعات می‌گوید: قمار در ایران غیرقانونی است، در نتیجه نظارتی هم بر عملکرد سایت‌ها وجود ندارد؛ در حالی که در کشورهای دیگر، شرط‌بندی قانونمند است. در نتیجه افراد زیر سن قانونی و از مبلغی بالاتر اجازه بازی و شرط‌بندی ندارند.

به گفته نوری، سایت‌های ایرانی از ربات هم برای بازی‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ در نتیجه احتمال شکست کاربر افزایش می‌یابد.

قمار در ایران غیرقانونی است و نظارتی هم بر عملکرد سایت‌ها وجود ندارد؛ در حالی که در کشورهای دیگر، افراد زیر سن قانونی و از مبلغی بالاتر اجازه بازی و شرط‌بندی ندارند

زندگی لاکچری با سرقت از حساب مردم

او تاکید می‌کند: صاحبان سایت‌ها تلاش می‌کنند با تبلیغات نشان دهند که از راه شرط‌بندی و قمار به زندگی لاکچری دست پیدا کرده‌اند در حالی که درآمد آنها از طریق سرقت از حساب مردم به دست آمده است.

این متخصص فناوری اطلاعات می‌افزاید: آنها همچنین می‌خواهند مردم را متقاعد کنند که شرط‌بندی می‌تواند منبع درآمد شما هم باشد و به دلیل ناآگاهی و شرایط اقتصادی موفق می‌شوند گروهی از افراد به ویژه نوجوانان را وسوسه کنند.

قبح شراکت در سایت‌های شرط‌بندی ریخته است

نوری می‌گوید: این شبکه اکنون به حدی پولدار شده است که می‌تواند هر کاری را انجام دهد و متاسفانه قبح موضوع هم از میان رفته است. در گذشته افرادی که با وجود شهرت، پایگاه اجتماعی چندانی نداشتند، با این سایت‌ها همکاری می‌کردند؛ در حالی که اکنون افرادی نیز که در جامعه وجهه‌ای دارند، آلوده آنها شده‌اند.

او تاکید می‌کند: این افراد به شبکه اعتبار می‌دهند؛ در نتیجه حتی اگر برخی تاکنون در مورد کلاهبرداری در سایت‌ها تردید داشتند، حال ممکن است تصور ‌کنند فردی مثل شادمهر عقیلی که دست به چنین اقداماتی نمی‌زند. این به معنای جذب افراد و کلاهبرداری‌های بیشتر است.

شبکه شرط‌بندی اکنون به حدی پولدار شده است که می‌تواند هر کاری را انجام دهد و متاسفانه قبح موضوع هم از میان رفته است

مبارزه‌ای بدون نتیجه؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مقامات مسئول در سال‌های گذشته به طور مداوم از مبارزه با سایت‌های شرط‌بندی و مسدود کردن حساب‌های آنها گفته‌اند؛ اما این سایت‌ها روز به روز بزرگ‌تر شده‌اند و اکنون شبکه‌ای را در پشت خود دارند که ظاهرا قادر به هر کاری است.

امین مهاجر، مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک مرکزی امروز به باشگاه خبرنگاران گفته است که بانک مرکزی اقدامات محرمانه زیادی برای ساماندهی این قسم از درگاه‌ها و تنظیم‌گری‌های لازم انجام داده است.

با وجود این برخی کارشناسان معتقدند مقابله با بخش پرداخت این شبکه کار مشکلی نیست اما نهادهای نظارتی و قانونی مسئول در حوزه فضای مجازی، تا کنون در دو حوزه سایت ‌های شرط ‌بندی و کلاهبردی‌های پانزی، چندان موفق نبوده‌اند و ممکن است نفعی برای مقابله نکردن با این موضوعات وجود داشته باشد که برای ما قابل درک نیست.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طمع و بی پولی و راه صد ساله رو یک شبه رفتن خیلی بده
    خدا به همه کمک کنه که مجبور نشن طرف اینکار ها برن
    (پولهایش را باخته و نصیحت میکند )خخخخ

  • سید ضیاء سلیمانپور

    درباره سیستم بانکی که به این کلاهبرداران اجازه استفاده از درگاه ریالی می‌دهد هم که اصلا یک کلمه صحبت نشد. وضعیت بانک ها خراب است آقا، خراب!

    • سارا اسلامی

      مخاطب گرامی، در این گزارش به صورت کامل به بعد بانکی موضوع پرداخته شده است.https://tejaratnews.com/startup/سایت-های-شرط-بندی

  • ناشناس

    البته با بورس فرقی نداره

  • ناشناس

    همین که به شبکه شتاب و شاپرک وصله یعنی تامام،برید پولتونو حروم کنید