کد مطلب: ۶۱۱۶۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا استارتاپ‌های ایرانی سرمایه‌گذار خارجی ندارند؟

چرا استارتاپ‌های ایرانی سرمایه‌گذار خارجی ندارند؟

یکی از مولفه‌های که می‌تواند شرایط رشد و پیشرفت استارتاپ‌ها در عرصه جهانی فراهم کند، سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی است. چرا استارتاپ‌های ایرانی سرمایه‌گذار خارجی ندارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به دلیل اینکه استارتاپ‌ها دارای ایده‌های نوآورانه و جدید هستند، می‌توان با سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها، علاوه بر رشد آن‌ها به سود مناسب دست پیدا کرد.

سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه کسب‌وکارهای نوپا می‌تواند اثراتی مانند افزایش اشتغال، توسعه اقتصادی، افزایش تولید داخلی، انتقال دانش و تجربه فناوری و همچنین حفظ و نخبگان به دنبال داشته باشد.

با این حال به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران خارجی اشتیاقی به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی ندارند، چرا که تاکنون سرمایه‌گذار خارجی ر روی هیچکدام از استارتاپ‌های ایرانی سرمایه‌گذاری نکرده‌ است.

دلایل نبود سرمایه‌گذار خارجی

عادل طالبی، دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی درباره عدم وجود سرمایه‌گذار خارجی، به تجارت‌نیوز می‌گوید: عوامل متعددی مانع سرمایه‌گذاری خارجی روی استارتاپ‌های داخلی می‌شود که مهم‌ترین آن تحریم‌هاست.

او در این باره ادامه می‌دهد: قطعا اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) آن موسسه و سازمان را در صورت سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی، جریمه خواهد کرد. به همین علت سرمایه‌گذاران این ریسک پرخطر را انجام نمی‌دهد.

طالبی با اشاره به عدم ثبات و تورم بالای اقتصادی کشور گفت: عدم ثبات و نوسانات ارزی یکی از عوامل بسیار مهم است که باعث بی‌علاقگی کشورها و سرمایه‌گذارانی که حتی قصد دارند در استارتاپ‌های ایران سرمایه‌گذاری کنند، می‌شود.

وی معتقد است که مشخصا سرمایه‌گذار خارجی راضی نمی‌شود با قوانین پیچیده و دست و پاگیر ما در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین مانند تعدد مجوزها، اینماد اجباری، بند ب و … در ایران سرمایه‌گذاری کند.

دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی بحث آینده‌نگری را از دیگر عوامل بازدارنده می‌داند و توضیح می‌دهد: سرمایه‌گذار بر اساس دارایی‌هایی فعلی در یک جا سرمایه‌گذاری می‌کند. بسیاری از منابع انسانی ما به دلیل وجود محدودیت‌ها در حال مهاجرت هستند. سرمایه‌گذاران خارجی در چنین کشوری سرمایه خود را رها نمی‌کنند.

او در پایان با تاکید بر اینکه دشنمی سیستماتیک با استارتاپ‌ها وجود دارد، گفت: طرح صیانت و طرح‌های مشابه، فیلترینگ، محدودیت‌ها و کندی اینترنت از جمله مشکلاتی کلانی هستند که برای سرمایه‌گذارن وجود دارد، دلالیل متععد و منطقی برای عدم سرمایه گذاری وجود دارد که به نظر من چرا یک نفر با وجود چنین مشکلات باید در ایران سرمایه‌گذاری کند؟

خروج سرمایه استارتاپی

سرمایه انسانی و مالی همواره از اصلی‌ترین مؤلفه‌های رشد و توسعه کشورها بوده و کاهش آن‌ها در کشورهای در حال توسعه فرایند توسعه و پیشرفت را به تعویق می‌اندازد.

طالبی درباره خروج سرمایه استارتاپ‌ها می‌گوید: ما دو نوع خروج از سرمایه داریم یکی منابع انسانی و دیگری منابع مالی؛ که در حال حاضر به طرز فجیعی شاهد خروج سرمایه‌های انسانی از ایران هستیم. چرا که عدم وجود امید و انگیزه و محدویت‌ها، محرکی برای مهاجرت منایع انسانی و نخبگان است.

دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی ادامه داد: در حوزه مالی هم خروج سرمایه از کشور را داریم، در حال حاضر استارت‌آپ‌‌هایی که در بازار ایران وجود دارند؛ به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و محدودیت‌هایی که برای آن‌ها ایجاد می‌کنند، مجبور می‌شود سرمایه خود را از کشور خارج می‌کنند.

استارتاپ‌ها به دلیل ماهیت نوآورانه و خلاقی که دارند می‌توانند زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی را فراهم کنند که در نهایت می‌تواند به رونق اقتصادی منجر شود. اما به نظر می‌رسد با شرایط موجود، در حال حاضر امکان حضور سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.